ریسک سیاسی ترامپ برای جمهوری‌خواهان

۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۶۲۳
ریسک سیاسی ترامپ برای جمهوری‌خواهان

گروه جهان|

رییس‌جمهوری امریکا تنها یک ماه مانده به انتخابات میان‌دوره‌یی کنگره تهدید کرده در صورتی که دموکرات‌ها از رای‌دادن به پیشنهاداتش در زمینه مهاجرت از جمله ساخت دیوار مرزی میان ایالات متحده و مکزیک خودداری کنند، دولت را تعطیل خواهد کرد. این سومین بار در سال جاری میلادی است که ترامپ کنگره را به تعطیلی دولت تهدید می‌کند.

به گزارش رویترز، بودجه دولت در پایان سپتامبر به پایان می‌رسد و ترامپ در شرایطی تهدید کرده دولت را تعطیل می‌کند که بیش از دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان نگران تبعات سیاسی چنین اقدامی آن هم در آستانه انتخابات میان‌دوره کنگره هستند.

هرچند جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را در دست دارند، اما اختلافات میان میانه‌روها و محافظه‌کاران این حزب مانع از تصویب اصلاحات موردنظر ترامپ شده است. هفته گذشته طرح مهاجرتی محافظه‌کاران نتوانست رای لازم برای تصویب را از کنگره کسب کند. ترامپ برای ساخت دیوار در مرز جنوبی با مکزیک درخواست 25 میلیارد دلار بودجه کرده بود. او همچنین گفته امریکا باید از شر لاتاری خلاص شود و به نظامی برسد که مهاجرت به این کشور بر اساس شایستگی صورت پذیرد. ترامپ که خواستار توقف آزاد کردن مهاجران غیرقانونی در امریکا به جز در موارد حضور آنها در دادگاه است، در تویتترش نوشته: «می‌خواهیم افراد برجسته وارد کشورمان شوند.» توئیت رییس‌جمهوری امریکا چند روز پس از دیدار وی با پل رایان رییس مجلس نمایندگان امریکا، و میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا، منتشر شده است.

مک‌کانل هفته‌ گذشته گفته بود دولت امریکا تعطیل نخواهد شد. وی در عین حال گفته بود موضوع تامین منابع مالی مرزی تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌یی ماه نوامبر قابل حل نیست. سال مالی دولت فدرال در ۳۰ سپتامبر به پایان می‌رسد و قانون‌گذاران این کشور نیز بخش عمده ماه اوت را سرگرم کمپین‌های انتخاباتی خود برای رای‌گیری میان‌دوره‌یی نوامبر خواهند بود. این بدان معنی است که کنگره امریکا فرصت زیادی برای پرداختن به لایحه مهاجرتی ترامپ تا قبل از پایان سال مالی ندارند. آسوشیتدپرس نوشته: «تعطیلی دولت امریکا در روز اول سال مالی جدید (اول) اکتبر در واقع به معنی پذیرش ریسک بالای سیاسی از سوی ترامپ است، چون ماه پس از آن قرار است انتخابات میان‌دوره‌یی کنگره برگزار شود و این بدان معنی است که کنترل جمهوری‌خواهان هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان در معرض خطر قرار می‌گیرد.»

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در ماه جاری میلادی با لایحه پنج میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مورد نظر ترامپ در سال آینده موافقت کردند که رقمی قابل توجه است. دموکرات‌ها نیز با آنکه مدت‌ها با تامین مالی ساخت دیوار یادشده مخالف بودند، اما نتوانستند مانع از رای‌آوردن آن شوند. توئیت ترامپ چند روز پس از آن منتشر شد که مقام‌های رسمی دولت امریکا اعلام کردند ۱۸۰۰نفر از کودکانی که در مرز امریکا و مکزیک از والدین خود جدا شده بودند، بار دیگر به هم پیوسته‌اند.

 جنگ لفظی با نیویورک‌تایمز

دونالد ترامپ چند ساعت پس از تهدید به تعطیلی دولت امریکا، وارد یک جنگ لفظی با نشریه نیویورک‌تایمز شد. این درگیری زمانی آغاز شد که رییس‌جمهوری امریکا دوشنبه اعلام کرد دیدار بسیار خوب و جالبی با ناشر نیویورک‌تایمز داشته و بیشتر وقت درباره حجم گسترده اخبار خبر جعلی در رسانه‌ها صحبت کرده است.

پس از این توییت بود که نیویورک تایمز بیانیه‌یی منتشر و اعلام کرد می‌خواهد به نحوه‌یی که رییس‌جمهور امریکا این مکالمه را توصیف کرده پاسخ بدهد. آرتور گرگ سالزبرگر در این بیانیه گفت که ملاقات با ترامپ را به این دلیل پذیرفته که نگرانی عمیق خود را از شعارهای ضد رسانه او مطرح کند. سالزبرگر گفته به رییس‌جمهور امریکا گفته که اصطلاح خبر جعلی، غیرواقعی و مضر است و او بسیار نگران است که ترامپ روزنامه‌نگاران را دشمن مردم می‌نامد. او همچنین به ترامپ گفته این مساله به‌خصوص در کشورهای دیگر بیشتر صادق‌ است و شعارها و لفاظی‌های سیاسی ترامپ به برخی حکومت‌ها بهانه‌یی برای سرکوب خبرنگاران و روزنامه‌نگاران داده است.

نیویورک تایمز در بیانیه خود آورده که از رییس‌جمهور امریکا نخواسته از انتقاد از این روزنامه دست بردارد اما از او خواسته موضع کلی خود را در قبال روزنامه‌نگاری را بازنگری کند: سالزبرگر گفته: «به او هشدار دادم اگر جان کسی را در معرض خطر قرار دهد، آرمان‌های دموکراتیک مردم امریکا را مخدوش می‌کند و باعث تباهی یکی از بزرگ‌ترین صادرات کشور ما می‌شود: پایبندی به آزادی بیان و رسانه‌های آزاد.»

ترامپ پس از بیانیه ناشر نیویورک تایمز در توییتی نوشت که رسانه‌ها به خاطر نفرت از او به جنون رسیده‌اند. رییس‌جمهوری امریکا همچنین بار دیگر خبرنگاران را به نگارش خبرهای بد حتی در مورد دستاوردهای خیلی خوب دولتش متهم کرد و نوشت: «اجازه نمی‌دهم که کشور بزرگ ما توسط افرادی که از ترامپ منتفرند و ضد من هستند، در صنعت رو به مرگ روزنامه‌نگاری فروخته شود. اصلا مهم نیست که آنها چقدر تلاش می‌کنند تا مسائل را از مسیر اصلی منحرف کنند. کشور ما تحت رهبری من به پیشرفتی بزرگ دست می‌یابد.»

ترامپ فوریه سال گذشته هم نیویورک‌تایمز، ان‌بی‌سی، ای‌بی‌سی و سی‌ان‌ان را دشمن مردم امریکا لقب داد. ماه پیش وقتی جدا کردن کودکان مهاجران از والدینشان در مرز امریکا برای مدتی در صدر اخبار اصلی رسانه‌ها قرار گرفت او از این عبارت دوباره استفاده کرد. او به انتقادها از دیدارش با پوتین هم همین واکنش را داد.

 

ارسال نظر