الگوی تکراری تخلفات در جهان مالی

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۴۸
الگوی تکراری تخلفات در جهان مالی

گروه جهان|

هفت اشتباه بزرگ مالی در چند قرن گذشته همواره در حال تکرار بوده‌اند چرا که با وجود تشدید سطوح مقررات امنیتی و پیشرفت در زمینه فناوری، کلاهبرداران از همان حقه‌های قدیمی برای سرکیسه کردن سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند.

به نوشته فایننشال‌تایمز، از انتشار خبر دروغین کشته شدن ناپلئون بناپارت در 1814 توسط سرمایه‌گذاران اوراق قرضه گرفته تا دو نویسنده ستون «رندهای شهری» در دیلی میرر که درباره تجارت سهام توصیه می‌کردند، یک سری «الگوهای رفتاری محدود» همواره در کلاهبرداری مالی تکرار شده‌‌اند. این نتیجه تحقیقات انجام شده بر 390 پرونده خلاف و تخلف در بازار مالی در 225 سال گذشته توسط نهادی است که برای کمک به پاکسازی شهر لندن پس از یک سری رسوایی‌های مالی تاسیس شده است. هیات استانداردهای بازارهای اوراق قرضه (درآمد ثابت) سهام و ارز سه سال پیش توسط بانک مرکزی لندن و وزارت خزانه‌داری بریتانیا در واکنش به رسوایی‌های نرخ بهره بین‌بانکی و تبادلات ارزی تاسیس شد با این هدف که تحقیقاتش به ارتقای نظام مالی و تشدید کنترل‌ها و دستگیری عاملان تخلف در آینده، منجر شود.

مارک کارنی رییس بانک مرکزی بریتانیا گفت بررسی انجام شده در «شناسایی عوامل ریشه‌یی سوء‌رفتار و یافتن راه‌هایی برای یادآوری اذهان عمومی در بازار درباره آنچه در قانون اساسی پذیرفته شده و اجرایی محسوب می‌شود»، تاثیر بسزایی داشته است. طبق این تحقیقات، هفت تخلف مالی گسترده شناسایی شده عبارتند از: دستکاری قیمت، اطلاعات محرمانه، تجارت دایره‌وار (غیر مستقیم)، تاثیر قیمت مرجع، تبانی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات، رسیدگی نامناسب به سفارش‌ها و گمراه کردن مشتریان.

در این بازنگری مشخص شد که تخلفات و سوء‌رفتار تکرار شده در سراسر بریتانیا در طبقات اجتماعی گوناگون در سطوح مختلف تطبیق با فناوری‌های جدید، الگوهای تکرار شونده داشته‌اند. در این بازنگری آمده است: «فناوری اتفاق جدیدی نیست؛ این مساله از سال‌ها پیش یکی از شاخصه‌های بازار بوده است و از این رو، یک سری شواهدی مبنی‌بر انجام تخلفات در فضای تجارت رایانه‌یی وجود دارد. اینچنین رفتارهایی جدید نیستند و رفتارهای از پیش شناخته‌ شده‌یی هستند که با رسانه جدید تطبیق یافته‌اند.»

این تحقیقات در زمینه دستکاری قیمت به این اطلاعات دست یافت که چگونه رسانه‌یی که اطلاعات غلط از طریق آن منتشر می‌شود، تغییر کرده است، اما روش‌ها ثابت مانده‌اند. در سال 1814، چارلز دی برنگر با سر توماس کوچران و شش نفر دیگر تبانی کردند تا پیش از حضور او در دوور و تغییر قیافه دادنش به یک افسر بوربون و گزارش دادن اینکه ناپلئون کشته شده است، اندوخته قابل‌توجهی از اوراق قرضه دولت بریتانیا جمع‌آوری کردند. حقه آنها با ارسال نامه به فرماندهی نیروی دریایی در لندن ادامه یافت که به‌صورت برگزاری رژه‌یی روی پل لندن و اعلام پیروزی متحدین منعکس شد. ارزش اوراق قرضه دولت بریتانیا افزایش یافت و آنها انباشته‌های خود را با سود زیاد به فروش رساندند.

حدود 199 سال پس از آن، کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا مدعی شد که از یک حساب کاربری قلابی در توییتر برای انتشار اخبار اشتباه و منفی درباره شرکت فناوری آدینس و شرکت بیوتکنولوژی سارپتا تراپتیکز استفاده شده است. کمیسیون مبادلات ارزی همچنین به شواهدی حاکی از احتمال کشیده شدن سوء‌رفتار در بازارهای غیر اینترنتی به دیگر کلاس‌های دارایی در پلت‌فرم‌های تجاری موجود اشاره کرد. در این گزارش آمد: «بیشتر نمونه‌های رفتاری از نظر تاثیرگذاری بر کلاس دارایی، خثنی محسوب می‌شوند؛ بدین معنی که می‌توانند در ارتباط با هر کلاسی از دارایی به کار گرفته شوند. » در این گزارش برای نمونه به مورد اوپتایور اشاره شد که کمیسیون تجاری معاملات کالا با بازه زمانی تحویل امریکا در سال 2012 کشف کرده بود؛ در آن زمان نرم‌افزاری تحت عنوان «چکش» طراحی و از آن برای کسب اطمینان از اولویت نفت خام، نفت گرمایشی و بنزین بندر نیویورک در فهرست کالاها در بازار استفاده و به افزایش قیمت‌ها در پلت‌فرم تجاری گلوبکس منجر شد.

این شیوه از دستکاری قیمت‌ها چند سال بعد توسط مرکز تحقیقات سرمایه آتن، یک شرکت تجاری مطرح، هم تکرار شد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا در سال 2014 این اتهام را مطرح کرد که این شرکت الگوریتمی را تحت عنوان «گریوی» طراحی کرده که به آن در فروش و خرید حجم گسترده‌یی از سهام چند ثانیه پیش از بسته شدن بازار کمک می‌کرده و بر افزایش یا کاهش قیمت‌ها تاثیر می‌گذاشته است.

 

 

ارسال نظر