هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد اسپانیا

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۷۰

گروه جهان

 صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که اقتصاد اسپانیا در برابر متغیرهای خارجی بسیار آسیب‌پذیر است. به گزارش ال‌پایس، جایگاه اسپانیا در جذب سرمایه‌گذاری خالص که تفاوت بین دارایی‌ها و بدهی‌های خارجی را اندازه می‌گیرد، از منفی ۹۴ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۷ به منفی ۸۱ درصد در سال ۲۰۱۷ میلادی رسیده است، اما با وجود این بهبود، صندوق نسبت به مخاطرات بالقوه بر سر راه اقتصاد این کشور هشدار داده است.

صندوق گفته است این مساله در کنار وابستگی اقتصاد اسپانیا به منابع مالی خارجی باعث شده است تا جایگاه خارجی این کشور نسبت به انتظارات میان‌مدت ضعیف‌تر باشد. صندوق اعلام کرده سررسید مناسب اوراق قرضه در این کشور که به‌طور میانگین ۷ ساله است و هزینه پایین استقراض از بانک مرکزی اروپا می‌تواند نقاط قوت این کشور باشد. صندوق با تمجید از جهانی شدن اقتصاد اسپانیا، آن را عاملی مهم برای رشد صادرات این کشور و ورود اسپانیا به جمع صادرکنندگان بزرگ جهان خوانده است. به گفته صندوق با وجود تقویت یورو و افزایش بهای نفت انتظار می‌رود مازاد تراز حساب جاری اسپانیا در میان مدت به رشد خود ادامه دهد.

صندوق از اصلاحات ساختاری، کاهش کسری بودجه و بهبود بازار کار به عنوان پیشنهادهای خود برای کاستن از آسیب‌پذیری اقتصاد در برابر شوک‌های خارجی نام برده است. سال گذشته اقتصاد اسپانیا رشدی 2.9 درصدی را تجربه کرد. این کشور دارای یکی از بالاترین کسری‌های بودجه و نرخ بیکاری در منطقه یورو و اتحادیه اروپا است و نرخ بیکاری آن تا پایان سال ۲۰۱۷میلادی معادل 17.2 درصد بوده است. اسپانیا در حال حاضر چهاردهمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود و تولید ناخالص داخلی آن 1.23 تریلیون یورو برآورد شده است.

 

ارسال نظر