هنر دست نیافتن به توافق ملموس

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۶۷
هنر دست نیافتن به توافق ملموس

گروه جهان|

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه اگرچه مذاکرات رییس‌جمهوری امریکا و رییس کمیسیون اروپا را مفید خواند، اما تاکید کرد با یک «توافق گسترده تجاری جدید» بین بروکسل و واشنگتن موافق نیست. هلموت شولتز یکی از اعضای پارلمان اروپا هم در انتقاد از نتیجه دیدار دونالد ترامپ و ژان کلود یونکر گفت آنچه بر سر آن توافق شده نمونه ساده شده‌یی از مشارکت سرمایه‌گذاری و تجاری ترنس آتلانتیک (تی‌تی‌آی‌پی) بوده است. در عمل، ترامپ و یونکر بعد از همه ابراز علاقه‌ها و مثبت‌اندیشی‌ها، موافقت کردند شرایط را به حال خود رها کنند. پس از جلسه‌یی سه ساعته ترامپ وعده داد از اعمال تعرفه‌های جدید خودداری کند و یونکر هم گفت اروپا واردات دانه‌های سویا را افزایش می‌دهد و واردات گاز طبیعی مایع را تسهیل می‌کند. اما هیچ کدام از این مسائل نشان‌دهنده تغییر در سیاست‌گذاری دو طرف نبودند. به‌طور خلاصه، اتحادیه اروپا چیزی را پیشنهاد داده که اکنون در حال وقوع است و ایالات متحده هم بر سر انجام دادن کاری توافق کرده که حتی انتظار آن هم نمی‌رفت. به گزارش رادیو فرانسه، ماکرون پس از دیدار با پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا در مادرید در سخنانی درباره مذاکرات ترامپ و یونکر‌ به پرسش‌ها و نگرانی‌های فرانسه در این زمینه اشاره کرد و گفت: «اروپا و فرانسه هیچگاه خواستار یک جنگ اقتصادی نبوده‌اند، بنابراین مذاکرات دیروز از این جهت که زمینه عقب‌نشینی از همه تنش‌های بی‌فایده و برقراری آرامش را فراهم کرده، از نظر من مفید است. اما یک مذاکره اقتصادی خوب فقط در شرایطی متوازن و دوطرفه ممکن است و نه در سایه تهدید. در این زمینه ما سوالات و نگرانی‌هایی داریم که باید تکلیف آنها مشخص شود. من موافق توافق گسترده تجاری به شیوه تی‌تی‌آی‌پی نیستم، چرا شرایط موجود برای چنین توافقی مساعد نیست.» اشاره ماکرون به توافق تجارت آزادی بود که مذاکره درباره آن دو سال پیش متوقف شد.

رییس‌جمهوری فرانسه در ادامه مخالفت خود را با مطرح شدن مساله کشاورزی در هر توافق احتمالی اعلام کرد و افزود: «معتقدم استانداردهای اروپایی در زمینه مسائل محیط‌زیستی، بهداشت یا مواد غذایی نباید پایین بیاید.» نخست‌وزیر اسپانیا نیز گفت که خواستار هیچگونه جنگ اقتصادی نیست و از سیاست مشترک اتحادیه اروپا در حوزه کشاورزی دفاع می‌کند.

ترامپ و یونکر روز چهارشنبه از برنامه‌یی برای خنثی‌کردن مناقشات تجاری خبر دادند که در عمل به معنای عقب‌نشینی واشنگتن از تهدید اعمال تعرفه‌های بیشتر علیه اروپا بود، اما جزییات توافق همچنان مبهم است. ترامپ اعلام کرد: «اگر هیچ تعرفه، هیچ مانع و هیچ یارانه‌یی وجود نداشته باشد، امریکا بسیار خوشحال خواهد شد... بسیاری از کشورها موانع و تعرفه‌های زیادی وضع کرده‌‌اند که ما باید از این مقررات پیروی کنیم. می‌توانید این کار را تلافی بنامید، اما من ترجیح می‌دهم آن را رفتار متقابل بنامم. در هر حال، چه با کشورهای اتحادیه اروپا و چه دیگر کشورها، این تقابل باید به حداقل برسد.»

در همین حال، هلموت شولتز که ریاست کمیته تجارت بین‌الملل پارلمان اروپا را بر عهده دارد، در انتقاد از توافق یونکر و ترامپ برای پیش‌روی به سمت «تعرفه صفر، موانع تجاری غیر تعرفه‌یی صفر و کمک‌هزینه صفر در ارتباط با تجارت کالاهای صنعتی به استثنای خودرو»، گفت آنچه دو مقام بر سر آن توافق کردند چیزی بیش از نمونه ساده شده تی‌تی‌آی‌پی نبود. مساله خودروهای اروپایی صادراتی به امریکا بارها در جریان جنگ لفظی بین امریکا و اتحادیه اروپا بر سر تعرفه مازاد بر کالاهای وارداتی به ایالات متحده مطرح شده است. حتی اتحادیه اروپا تهدید کرده در پاسخ به افزایش تعرفه آهن و فولاد و خودروهای اروپایی به امریکا، عوارض واردات موتورسیکلت امریکایی هارلی دیویدسون را افزایش می‌دهد. این تهدید بی‌درنگ به بار نشست و هارلی دیویدسون مجبور شد بخشی از خط تولید خود را به خارج از کشور منتقل کند. ماکرون تاکید کرده امریکا بایستی اقداماتی انجام دهد که حاکی از کاهش تنش به‌ویژه در زمینه تعرفه‌های غیرقانونی بر فولاد و آلومینیوم باشد. او افزود که این مساله را شرط اولیه برای هرگونه پیشرفت ملموس می‌داند.

شولتز نیز به این مساله اشاره کرد که توافق ترامپ و یونکر هیچ ربطی به روابط تجاری مساوی ندارد و می‌تواند به روابط با دیگر مناطق آسیب برساند و بر دیگر مناقشات تجاری به‌ویژه با چین که هنوز حل نشده است، تاثیر منفی بگذارد. هلموت شولتز در ادامه گفت: «پارلمان اروپایی و کمیته تجارت بین‌الملل به وضوح احمق فرض شده‌اند. کمیسیون اروپایی پا را فراتر از حد خود گذاشته است. کمیسیون اروپایی برای مذاکره بر سر چنین توافقی به اجازه رسمی نیاز دارد. اظهارات سیلویا مالمستروم کمیسر تجاری اتحادیه اروپا و یونکر در واشنگتن سوالاتی را درباره استانداردهای اجتماعی، کار، محیط‌زیست و محافظت از مصرف‌کننده پیش آورد. از بخش خدمات که امریکا در آن برتری تجاری دارد نیز حرفی به میان نیامد.» شولتز همچنین منطق مناقشات تجاری ترامپ با اروپا را زیر سوال برد و گفت: «ترامپ به دنبال جدایی از اقتصاد اروپا و همکاری تجاری با دیگر کشورهاست که این مساله عمل به استراتژی اول امریکا را برایش دشوار می‌سازد.»

 

ارسال نظر