صندوق بین‌المللی پول: ارزش دلار واقعی نیست

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۱۹
صندوق بین‌المللی پول: ارزش دلار واقعی نیست

گروه جهان|

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود با ورود به جنگ ارزی چین و ایالات متحده اعلام کرده خلاف یوان که ارزش آن مطابق با ارزش بنیادی آن است، قیمت کنونی دلار بیش از ارزش ذاتی آن است. این نهاد مالی همچنین گفته تراز حساب جاری جهانی در حال حاضر زیاد است که باعث می‌شود ریسک‌های رشد اقتصادی و تنش‌های تجاری بیشتر شود.

به گزارش رویترز، هر یوآن چین سه‌شنبه با رسیدن به 6.8295 دلار به کمترین سطح خود در 13 ماه اخیر رسیده و این در حالی است که مقام‌های چینی دستور آزادسازی برخی از قوانین پولی را برای حمایت از اقتصاد این کشور در بحبوحه جنگ تعرفه‌یی صادر کرده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول (ای‌ام‌اف) در گزارش سالانه خود در خصوص نرخ ارز، مازاد و کسری حساب جاری اعلام کرده در اقتصادهای پیشرفته، شکاف بین کسری و مازاد حساب جاری رو به کاهش است. بنا بر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، مازاد حساب جاری چین در 2017 میلادی با کمی رشد معادل 1.7 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. در این گزارش چین در میان کشورهای با تراز مازاد و در کنار آلمان، کره جنوبی، هلند، سوئد و سنگاپور قرار گرفته است. از طرف دیگر امریکا، بریتانیا، ترکیه و آرژانتین جزو کشورهایی معرفی شده‌اند که بیشترین کسری تراز حساب جاری را دارند. اطلاعات این گزارش بر حسب داده‌های حقیقی و تخمین‌های صورت گرفته توسط صندوق تهیه شده است.

گزارش صندوق بین‌المللی پول در شرایطی منتشر شده که مقام‌های امریکایی در بالاترین سطوح، چین را به دستکاری در ارز خود متهم کرده‌اند. دونالد ترامپ جمعه هفته گذشته چین و اتحادیه اروپا را به راه انداختن جنگ ارزی ضد واشنگتن از طریق دستکاری در نرخ ارز متهم کرده بود. استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، نیز در همین رابطه گفت: «به دقت تحولات یوان را زیرنظر داریم تا مطمئن شویم که این اتفاق عمدی بوده است یا خیر.»

این در حالی است که به‌گفته صندوق بین‌المللی پول در بررسی میان‌مدت بنیادین مشخص شده، نه یوآن، که ارزش بازار دلار

۸ تا ۱۶ درصد بیشتر از ارزش ذاتی آن در سال گذشته بوده است و قیمت‌ها حباب داشته است. دونالد ترامپ چند روز پیش با انتقاد از بانک مرکزی امریکا گفته بود سیاست‌های نرخ بهره این بانک باعث شده است تا ارزش دلار بیش از حد افزایش یابد و بدین‌ترتیب از رقابت‌پذیری این کشور کاسته شود.

موری آبستفلد اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، درباره گزارش اخیر این نهاد به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفته است که یکی از عوامل مهم فشار ارزی در چند ماه اخیر تغییر تعرفه‌های تجاری بوده است. آبستفلد در حمایت از پکن گفته است: «هیچ نشانه‌یی دال بر دستکاری ارزی توسط چین وجود ندارد و وزارت خزانه‌داری امریکا نیز در گزارش ماه آوریل خود به این نتیجه رسیده بود. » این مقام صندوق بین‌المللی پول پیشتر نیز به خبرنگاران گفته بود که به اعتقادش احتمال وقوع یک جنگ ارزی میان اقتصادهای پیش‌روی جهان بسیار نامعلوم و مبهم است؛ چرا که بانک‌های مرکزی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین دقیقا بر اساس شرایط اقتصادی کشورهای متبوعشان سیاست‌گذاری می‌کنند و بعید است که چنین جنگی راه بیفتد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش سه‌شنبه خود همچنین بار دیگر با اشاره به سیاست‌های حمایت‌گرایانه اقتصادی هشدار داده است که چنین سیاست‌هایی گرچه با هدف حمایت از منافع کشورها اعمال می‌شود اما در بلندمدت نتیجه عکس خواهند داشت. آی‌ام‌اف بار دیگر از کشورهای جهان خواسته تا برای کاهش کسری تجاری که یکی از عوامل بی‌نظمی امروز شده گام‌های موثری را بردارند.

موری آبستفلد در این باره هشدار داده در صورتی که تنش‌های تجاری امروز ادامه پیدا کند می‌تواند نتایج منفی بر رشد اقتصادی جهان داشته باشد و اعتماد را در بازارهای کسب و کار با چالشی جدی مواجه کند. او می‌گوید: «همین حالا هم تهدیدها تجاری و پاسخ‌ها به این تهدیدات بر کسب و کارها تاثیر گذاشته‌اند. ما الان در موقعیتی قرار داریم که هر لحظه ممکن است به این شیب تند بلغزیم.»

گزارش صندوق بین‌المللی پول در شرایطی منتشر شده که ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا چهارشنبه به عنوان آخرین راه‌حل اروپا برای جلوگیری از وقوع جنگ تجاری با امریکا راهی ایالات متحده است. یورونیوز نوشته، ترامپ در دیدار با یونکر با کمی عقب‌نشینی از سیاست‌های سختگیرانه گذشته پیشنهاد داده که تمام تعرفه‌های دو طرف را لغو کنند. رهبران اروپایی پیشتر با رد هرگونه پیشنهاد تجاری جدید به دولت امریکا اعلام کرده بودند تنها در صورتی با واشنگتن مذاکره خواهند کرد که تعرفه‌های دولت امریکا علیه اروپا برداشته شود.

 

ارسال نظر