اروپایی‌ها پیشنهاد ویژه‌ای برای امریکا ندارند

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۳۲
اروپایی‌ها پیشنهاد ویژه‌ای برای امریکا ندارند

گروه جهان|

ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپایی، چهارشنبه در تلاش برای کاهش تنش‌ها با امریکا بر سر تعرفه‌ها، با دونالد ترامپ دیدار می‌کند و این در حالی است که اتحادیه اروپا و ایالات متحده با خطر فزاینده سقوط به ورطه جنگ تجاری مواجه هستند. کمیسیون اروپا سه‌شنبه با تایید ضمنی تهدیدهای فرانسه و آلمان که گفته‌اند تا لغو تعرفه‌های امریکا با واشنگتن مذاکره تجاری نخواهند داشت، تاکید کرده یونکر حامل هیچ پیشنهاد ویژه‌یی از سوی اتحادیه برای ایالات متحده نیست. وزیر خارجه آلمان نیز با اشاره به سفر یونکر گفته تهدیدها و ارعاب تجاری ترامپ نتیجه‌یی در بر نخواهد داشت و مشکلات بایستی از طریق مذاکره حل شوند.

به گزارش فایننشال‌تایمز، نخستین دور تعرفه‌ها با اقدام امریکا به اعمال تعرفه 25 درصدی بر فولاد و 10 درصدی بر واردات آلومینیوم، آغاز شده و اتحادیه اروپا هم با اعمال تعرفه بر اقلام امریکایی به ارزش 3.2 میلیارد دلار تعرفه اعمال کرده است. دور دوم هم چندان دور نیست و ترامپ به اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات خودرو تهدید کرده که نزدیک به 50 میلیارد دلار از صادرات اروپا محسوب می‌شود. اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی فهرست جدیدی از محصولات امریکایی است تا در اقدامی تلافی‌جویانه بر واردات آنها مالیات ببندد. اما با وجود تهدیدها و احساسات ناخوشایند، هر دو طرف اشاراتی به احتمال دستیابی به توافقنامه‌های جدید تجاری داشته‌اند.

مساله اینجاست که تا پیش از تنش‌های تجاری اخیر، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تعرفه‌های اندک و مشابهی بر واردات از طرف دیگر اعمال کرده بودند و میانگین تعرفه‌های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا بر کالاهای امریکایی در سال 2015 به 3 درصد رسید که اندکی کمتر از تعرفه 3.3 درصدی امریکا بر کالاهای اروپایی بود. ترامپ هفته پیش در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی با اشاره به کسری تجاری امریکا با اتحادیه اروپا گفت: «برای سال‌های طولانی ما 150 میلیارد دلار به اروپایی‌ها باخته‌ایم و آنها به‌آسانی پول درآورده‌اند. » اما این مساله بیشتر نتیجه عملکرد سالم اقتصاد امریکا و مازاد در خدمات بوده است تا اقدامات غیرمنصفانه اروپا در تجارت. پرسش این است که آیا توافق جدیدی روی میز است؟ اگر اظهارات سیاستمداران مبنای قضاوت باشد، پاسخ مثبت است. استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا در کنفرانس گروه 20 در بوینس‌آیرس گفت: «اگر اروپا تجارت آزاد می‌خواهد، ما آماده‌ایم تا توافقنامه تجارت آزاد امضا کنیم. اما هر توافقی بایستی تعرفه‌ها، موانع غیرتعرفه‌یی و کمک‌هزینه‌های دولتی را شامل شود و همه سه مساله را در بر گیرد.»

برونو لومر وزیر دارایی فرانسه در اعتراض به آنچه تاکتیک زورگیری امریکا خوانده، گفته: «امریکا می‌خواهد تجارت را با گذاشتن اسلحه‌یی روی شقیقه ما پیش ببرد. » اما مقامات اروپایی عمدتا سعی می‌کنند اظهارات شدید‌اللحن امریکایی‌ها را نادیده بگیرند و از هرگونه تنشی که منجر به جنگ تجاری شود، بپرهیزند. پیر مسکوویچی اقتصاددان اروپایی و کمیسر امور مالی گفت: «ما هر دو در وضعیت گوش سپردن به طرف مقابل بودیم و امیدوارم این آغاز یک اتفاق جدید باشد.»

در همین حال رویترز نوشته، ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا در سفر خود به ایالات متحده برای گفت‌وگو با ترامپ هیچ‌گونه پیشنهاد تجاری خاصی مطرح نخواهد کرد بلکه صحبت‌ها بر سر تنش‌های تجاری دو طرف خواهد بود. لری کودلو مشاور ارشد اقتصادی ترامپ پیشتر گفته بود انتظار دارد یونکر با یک پیشنهاد تجاری ویژه وارد امریکا شود، اما مارگاریتیس شیناس سخنگوی کمیسیون اروپا سه‌شنبه در رد این مساله گفت: «قصد ندارم درباره جزییات مذاکرات و پیشنهادات صحبت کنم، چرا که هیچ پیشنهادی وجود ندارد. یک مذاکره وجود دارد که فرصتی برای دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه است.» به گفته مالمستروم مذاکرات عمدتا بر جلوگیری از وخامت روابط واشنگتن و بروکسل متمرکز است.

ترامپ بارها با اشاره به تعرفه‌های بالای اتحادیه اروپا در زمینه واردات خودرو، این بلوک را در مقوله تجارت دشمن امریکا خوانده است. مقامات اتحادیه اروپا گفته‌اند اگرچه عوارض واردات خودروهای اتحادیه اروپا سنگین‌تر از عوارض تعیین شده از سوی امریکاست، نرخ عوارض ایالات متحده برای کالاهای دیگری چون کامیون، بالاتر است. آنها همچنین گفته‌اند کاهش عوارض خودرو تنها از طریق انعقاد یک توافق تجاری گسترده‌تر قابل دستیابی است. در همین حال، سیسیلیا مالمستروم کمیسر تجاری اروپا که یونکر را در سفر به امریکا همراهی کرده، هفته گذشته گفته چنانچه امریکا بر خودروهای اتحادیه اروپا تعرفه وضع کند، این اتحادیه فهرستی از کالاهای امریکایی را برای اعمال تعرفه مهیا دارد. چین، ژاپن و اتحادیه اروپا همگی به طرح امریکا برای افزایش تعرفه واردات خودرو اعتراض کرده و این موضوع را مسبب آغاز یک نبرد گسترده تجاری دانسته‌اند. در میان کشورهای اروپایی، آلمان بیش از دیگران از اعمال تعرفه واردات خودرو توسط دولت ترامپ آسیب می‌بیند.

با این حال، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان پیش از دیدار ترامپ و یونکر با اشاره به تشدید مناقشات تجاری بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا هشدار داد اروپا مورد ارعاب واشنگتن قرار نمی‌گیرد و یافتن راه‌حل برای مناقشه تنها از طریق مذاکره ممکن است. او افزود: «سفر یونکر به امریکا اتفاق خوبی است تا مذاکره صورت بگیرد و به راه‌حل برسیم، اما قرار نیست وقتی تپانچه‌یی روی سینه‌مان است، مذاکره کنیم. از نظر من، تهدیدها ما را به یافتن راه‌حل نزدیک نمی‌کنند. ما اروپایی‌ها باید متحد باشیم. امیدوارم در حل این مساله از طریق سازش موفق شویم، اما نمی‌توانیم بگذاریم ما را تهدید کنند و به آسانی به زانو درآورند.»

 

ارسال نظر