بنیادی برای قیام پوپولیست‌های اروپا

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۵۲
بنیادی برای قیام پوپولیست‌های اروپا

گروه جهان|

چهار ماه پیش بود که استراتژیست و مشاور پیشین دونالد ترامپ در میان ابراز احساسات اعضای حزب راست افراطی فرانسه موسوم به «جبهه ملی» گفت “باید به اتهام نژادپرستی افتخار کرد. “ او حالا می‌خواهد با راه‌اندازی یک بنیاد، تکیه‌گاهی برای پوپولیست‌های راست‌گرای اروپا باشد و آنها را از سراسر قاره سبز زیر یک چتر جمع کند.

به گزارش دویچه‌وله، استیو بنن مشاور جنجالی سابق ترامپ، به‌دنبال تاسیس بنیادی برای حمایت از پوپولیست‌های اروپاست و حتی برای تاثیرگذاری بر انتخابات ۲۰۱۹ پارلمان اروپا با نمایندگان احزاب افراطی این منطقه دیدار کرده است. بنن پیشتر (دهم ماه مارس) در یک سخنرانی با موضوع «چگونه پیروزی ممکن است» با اشاره به اینکه حزب جبهه ملی فرانسه بخشی از یک جنبش جهانی است، گفته بود: «وقتی برای آزادی‌تان مبارزه می‌کنید، شما را بیگانه‌ستیز می‌نامند. وقتی برای کشورتان مبارزه می‌کنید، شما را نژادپرست می‌خوانند. عمر این کلمات منزجر‌کننده به پایان رسیده است. بگذارید آنها شما را نژادپرست، بیگانه‌ستیز و ناسیونالیست بنامند. این اتهامات را مانند یک نشان افتخار بپذیرید. زیرا هر روز ما قوی‌تر می‌شویم و آنها ضعیف‌تر. »

حال نشریه دیلی‌بیست خبر داده، سازمان استیو بنن با عنوان «جنبش» می‌خواهد برانگیزاننده یک قیام راست پوپولیستی پیش از انتخابات پارلمان اروپا در آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی باشد. طبق این گزارش، محافظه‌کار ۶۴ ساله امریکایی قصد دارد پس از انتخابات میان‌دوره‌یی آغاز ماه نوامبر در ایالات متحده، نیمی از وقت خود را در اروپا سپری کند.

بر اساس اطلاعات دیلی بیست، استیو بنن به یک «ابرگروه» از پوپولیست‌های راست در پارلمان اروپا نظر دارد که می‌تواند تا یک سوم نمایندگان این پارلمان را پس از انتخابات سال ۲۰۱۹ در خود جای دهد. گزارش همچنین تصریح می‌کند که جناحی متحد با چنین ابعاد بزرگی می‌تواند به شکلی جدی در روند کار پارلمان اروپا اخلال ایجاد کرده و به نفوذ عظیم استیو بنن در درون جنبش پوپولیستی بینجامد.

 بروکسل، مقر بنیاد «بنن»

دویچه‌وله نوشته، انتظار می‌رود که مقر بنیاد «جنبش» استیو بنن در بروکسل باشد؛ هدف هم کمک به گروه‌های راستگرای در حال ظهوری در اروپا است که بدون ساختار سیاسی حرفه‌یی یا بودجه‌یی قابل توجه فعالیت می‌کنند.

گفته شده، بنیاد جنبش قرار است از جمله در انتشار هدفمند اطلاعات، نظرسنجی، پیام‌رسانی هدفمند و جست‌وجوی اندیشکده‌ها به ملی‌گرایان راست اروپا کمک کند. در حال حاضر ۱۰ نفر برای انجام این وظایف در نظر گرفته شده‌اند. نشریه دیلی‌بیست نوشته، استیو بنن با تاسیس این بنیاد می‌خواهد بدیلی در برابر جورج سوروس در اروپا باشد. جورج سوروس، سرمایه‌گذار مجارتبار امریکایی و از حامیان اتحادیه اروپا است که گفته می‌شود از سال ۱۹۸۴ تاکنون بیش از ۳۲ میلیارد دلار در اروپا برای آرمان‌های لیبرال و کمک به گروه‌هایی با این گرایش هزینه کرده است. استیو بنن درباره شیوه کار سوروس گفته است: «سوروس استاد است؛ او شیطان، اما استاد است. »

به گزارش رسانه‌ها، بنن به هنگام دیدار هفته گذشته دونالد ترامپ از بریتانیا در لندن اقامت داشته و در هتلی پنج‌ستاره میزبان نمایندگان جریان‌های راست اروپا بوده است. این معتمد پیشین ترامپ در گفت‌وگو با «دیلی بیست» در مورد این دیدارها گفته: «چنان موفقیتی حاصل شد که ما استخدام پرسنل را آغاز خواهیم کرد. » به گفته خود بنن، به‌خصوص ائتلاف دولتی در ایتالیا از حزب بیگانه‌ستیز لیگ و جنبش پوپولیستی «پنج‌ستاره» او را دلگرم می‌کند.

بنن همچنین گفته در یک سال گذشته با بسیاری از نمایندگان جریان‌های راستگرای اروپا مانند نایجل فاراژ رهبر سابق حزب استقلال بریتانیا، مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه، ویکتور اوربان نخست‌وزیر راستگرای مجارستان، و نیز با نمایندگان احزاب پوپولیستی لهستان رایزنی کرده است.

استیو بنن که پیش از این ریاست ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ را نیز برعهده داشت، پس از پیروزی ترامپ به عنوان استراتژیست ارشد او وارد کاخ سفید شد اما دیدگاه‌های افراطی و ملی گرایانه‌اش انتقادات بسیاری را به همراه داشت و سرانجام به اخراج او از کاخ سفید در اوت سال گذشته میلادی منتهی شد. استیو بنن پس از خروج از کاخ سفید بار دیگر فعالیت‌هایش را در رسانه‌های راست افراطی امریکا گسترش داد.

استراتژیست سابق ترامپ که با توجه به ظهور و رشد طیف‌های سیاسی راست‌گرایانه افراطی در اروپا امیدوارانه از پیروزی‌اش سخن می‌گوید، جایی گفته: «از سفرهایم به سراسر جهان آموخته‌ام که تاریخ در کنار ماست و بر پیروزی‌های ما می‌افزاید؛ و اینکه جهان وطنی‌ها پاسخی برای آزادی ندارند. »

رسانه‌ها در شرایطی از تاسیس بنیاد استیو بنن خبر داده‌اند که هفته گذشته باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین امریکا، در یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های خود پس از پایان زمامداری‌اش با انتقاد از سیاستمداران جهان به‌دلیل بی‌توجهی به حقایق از آنان خواسته تا در برابر افراطی‌گری و سیاست‌های پوپولیستی به پا خیزند.

باراک اوباما در مراسمی به مناسبت بزرگداشت صدمین سالگرد تولد نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی با تاکید بر اینکه برخی راستگرایان در غرب به قدرت رسیده و سیاست‌ مرزهای بسته را در پیش گرفته‌اند، هشدار داده که امروز نوعی نژادپرستی ملی‌گرایانه آشکار به چشم می‌خورد. رییس‌جمهوری سابق امریکا علیه پوپولیسم خزنده و سیاست اقتدارگرایانه هشدار داده و از منافع دموکراسی لیبرال سخن گفته که به اعتقاد او نویدبخش بهترین آینده برای بشر است. اوباما سخنانش را با این نگاه مثبت به پایان برده که «باورتان را از دست ندهید. به راه‌تان ادامه دهید. به ساختن ادامه دهید. صدایتان را بلند کنید. هر نسل فرصت بازسازی جهان را دارد. »

 

ارسال نظر