کمک امنیتی 200 میلیون دلاری امریکا به اوکراین

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۸۹

گروه جهان

پنتاگون تنها چند روز پس از اعلام آمادگی وزارت دفاع روسیه برای همکاری درباره مسائل امنیتی با واشنگتن، 200 میلیون دلار کمک امنیتی برای اوکراین در نظر گرفت؛ اقدامی که می‌تواند خشم مسکو را برانگیزد. به گزارش سی‌ان‌ان، آمادگی همکاری امنیتی دو کشور به‌دنبال نشست دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، با ولادیمیر پوتین همتای روسیه‌یی او و در بحبوحه نگرانی‌ها درباره خودداری رییس‌جمهوری امریکا از سخت‌گیری کافی علیه همتای روس خود در نشست هلسینکی فنلاند، مطرح شده است. سفارت اوکراین در واشنگتن اختصاص این مبلغ کمک را تایید کرده است.

شریل کلینکل سخنگوی پنتاگون، تصدیق کرده کشورش 200 میلیون دلار کمک امنیتی برای اوکراین در نظر گرفته است. یک مقام دفاعی امریکا گفته: «این مبلغ صرف ارتقای وضعیت فرماندهی و کنترل اوکراین، سامانه‌های آگاهی از وضعیت، درمان پزشکی و دستگاه‌های دید در شب می‌شود. این مبلغ همچنین صرف تامین تجهیزات برای حمایت از برنامه‌های آموزشی و نیازهای عملیاتی از جمله در زمینه رادارهای ضدتوپخانه و ضد خمپاره و تجهیزات جنگی الکترونیکی، تجهیزات ارتباطی و پزشکی می‌شود.»

این مبلغ بخشی از بودجه دفاعی امریکاست اما واشنگتن آن را به انجام برخی اصلاحات دفاعی در اوکراین مشروط کرده است. هدف از این اصلاحات، همسو کردن اقدامات دفاعی این کشور با اقدامات و استانداردهای مدرن عنوان شده است. گفته شده، دولت امریکا به این نتیجه رسیده که تصویب قانون جدید امنیت ملی اوکراین که در تاریخ 5 جولای توسط پترو پروشنکو رییس‌جمهوری این کشور، امضا شد با شروط مورد نظر امریکا مطابقت دارد و از این رو پنتاگون اجازه یافت این کمک را اعلام کند.

سخنگوی وزار خارجه امریکا گفته: «اجرای کامل این قانون در اوکراین، یکپارچگی بیشتر اوکراین با غرب را تعمیق خواهد کرد و امریکا آماده است به اصلاحات بخش امنیتی و دفاعی اوکراین برای تقویت توان این کشور برای حفظ یکپارچگی ارضی آن کمک کند.» امریکا از 2014 تاکنون برای تقویت نظامی اوکراین بیش از یک میلیارد دلار کمک امنیتی به این کشور اختصاص داده است. دولت امریکا در عین حال با امکان برگزاری همه‌پرسی استقلال در شرق اوکراین مخالفت کرده است.

 

ارسال نظر