جنگ تجاری به کشاورزان امریکایی آسیب می‌رساند

۱۳۹۷/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۸۱۵
جنگ تجاری به کشاورزان امریکایی آسیب می‌رساند

گروه جهان| طلا تسلیمی|

ارزش دلار پس از ارزیابی خوش‌بینانه اقتصاد امریکا توسط جرومی پاول رییس بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) افزایش یافت و به سقوط بیشتر ارزهای کشورهای نوظهور منجر شد. بیشتر شاخص‌های سهام در وال‌استریت نیز موفق شدند خسارت‌های گذشته را جبران کنند و معاملات را با افزایش ارزش به پایان برسانند. در همین حال، بهره‌وری اوراق قرضه دو ساله وزارت خزانه‌داری امریکا به بیشترین سطح در نزدیک به یک دهه گذشته رسید. پاول دلیل اصلی این خوش‌بینی به اقتصاد را وضعیت خوب اشتغال‌زایی و نزدیک ماندن نرخ تورم به نرخ هدف دو درصدی فدرال رزرو توصیف کرد و گفت به‌رغم عدم اطمینان به سیاست تجاری کشور، چشم‌انداز اقتصادی همچنان خوب است و به همین دلیل، فدرال رزرو به افزایش تدریجی نرخ بهره ادامه می‌دهد.

به گزارش بیزینس‌ تایمز، جرومی پاول در برابر کمیته مالی سنا که هر شش ماه یک‌بار صورت می‌گیرد به این مساله اشاره کرد که قانون کاهش مالیات‌ها که اخیرا به تصویب رسیده، با افزایش هزینه مصرف‌کنندگان همراه بوده و سرمایه‌گذاری‌های تجاری نیز در وضعیت خوبی قرار دارند. در همین حال، سناتورهای نگران از تاثیرات مخرب سیاست‌گذاری‌های تجاری دولت ترامپ رییس فدرال رزرو را در جلسه استماع به چالش کشیدند. نگرانی‌ها بر سر مناقشات تجاری جهانی در چند ماه گذشته بازارها را دچار آشفتگی کرده است. اما پاول در شهادت کتبی به کمیته بانکداری سنا و در واکنش به سوالات درباره «جنگ تجاری» محتمل، چنین مخاطره‌یی را ناچیز دانسته است. او در عین حال در اشاره‌یی آشکار به تعرفه‌های تهاجمی دولت ترامپ بر محصولات وارداتی از چین و بسیاری از دیگر شرکای تجاری امریکا که اقدامات تلافی‌جویانه را در پی داشتند، گفت که پیش‌بینی نتیجه نهایی مباحثات کنونی درباره سیاست تجاری دشوار است. رییس فدرال رزرو در پاسخ به سوال‌های مکرر سناتورها در این زمینه گفته اگر اختلافات تجاری کنونی به تعرفه‌های بالاتر بینجامد، چنین اتفاقی به اقتصادهای امریکا و جهان و به‌ویژه به کشاورزان امریکایی آسیب خواهد رساند. پاول گفته: «سیاست تجاری تاثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد دارد و پیش‌تر هیچ‌گاه سابقه چنین مباحثات گسترده تجاری را نداشته‌ایم. اگر نتیجه نهایی کاهش تعرفه‌ها در سطح جهانی باشد، خوب خواهد بود؛ اما اگر تعرفه‌های بالاتر برای مدت زمانی طولانی اجرایی شوند، چنین مساله‌یی هم برای اقتصاد ما و هم برای دیگر اقتصادها خبر بدی است. » او افزوده نظام بین‌المللی ازاد و قانون‌مدار برای امریکا خوب بود و کاهش موانع بر سر راه تجارت را در پی داشت. صندوق بین‌المللی پول نیز روز دوشنبه هشدار داده است که ایجاد تنش‌های تجاری و تهدیدها به اعمال تعرفه می‌تواند به رشد جهانی آسیب برساند و در سرمایه‌گذاری‌ها اختلال ایجاد کند.

در واکنش به اظهارات پاول، ارزش شاخص سهام داو جونز 0. 22 درصد، اس‌اند پی 500 برابر با 0.4 درصد و نزدک کامپوزیت 0.63 درصد افزایش یافت. در بازارهای اروپایی نیز سهام عمدتا عملکرد خوبی داشتند و ارزش شاخص فوتسی 300 برابر با 0.26 درصد افزایش یافت. شاخص دلار نیز در مقایسه با سبد ارزهای مطرح جهانی 0.47 افزایش داشت؛ اما ارزش یورو با 0.4 درصد کاهش به 1 دلار و 16 سنت امریکا رسید. در همین حال، ارزش اوراق قرضه 10 ساله امریکا 2.32 درصد کاهش داشت و میزان بهره‌وری آن از 2.85 درصد در معاملات پایانی روز دوشنبه، روز سه‌شنبه به 2.86 درصد رسید.

جرومی پاول در اشاره به افزایش نرخ بهره هم گفت که کمیته بازار آزاد فدرال که مسوولیت تعیین نرخ بهره را بر عهده دارد، از تلاش‌های بانک مرکزی برای بازگرداندن سیاست‌های پولی به وضعیت عادی از طریق افزایش نرخ بهره و کاهش حجم انباشت سرمایه‌گذاری‌ها که در روند مقابله با بحران مالی سال 2008 صورت گرفت (تسهیل کمی)، راضی بوده است. او افزود: «با توجه به عملکرد قوی بازار کار، نزدیک بودن نرخ تورم به نرخ هدف و توازن ایجاد شده در مخاطرات احتمالی چشم‌انداز اقتصادی، کمیته بازار آزاد فدرال باور دارد که در حال حاضر بهترین شیوه برای پیشروی، افزایش تدریجی نرخ بهره است. » فدرال رزرو در ماه‌های مارس و ژوئن شاخص نرخ وام‌دهی (نرخ بهره) را یک چهارم درصد افزایش داد؛ از دسامبر 2015 تاکنون نرخ بهره هفت مرتبه افزایش یافته و بیشتر کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند دو مرتبه دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری صورت بگیرد.

به‌رغم رشد بیشتر اقتصاد و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، رییس فدرال رزرو همچنان تصویر مثبتی از روند افزایش نرخ بهره ارائه داده و گفته نرخ بهره پس از اینکه برای مدت زمانی طولانی پایین مانده بود، اکنون به تدریج در حال افزایش است و سرعت افزایش آن نیز زیاد نیست. به گفته پاول، دستمزدها نیز که برای مدت زمان زیادی به رغم بهبود عملکرد اقتصادی افزایش نمی‌یافت، در شش ماهه اول سال 2018 در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال پیش از آن، افزایش داشت. نرخ بیکاری امریکا نیز در حال حاضر 4 درصد و نزدیک به پایین‌ترین سطح نرخ بیکاری در 20 سال گذشته است و عملا امکان دستیابی به نرخ اشتغال‌زایی کامل فدرال رزرو فراهم آمده است.

 

 

ارسال نظر