بحران ترامپی «ترزا می»

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۷۵
بحران ترامپی «ترزا می»

گروه جهان| طلا تسلیمی|

نخست‌وزیر بریتانیا افشا کرد که رییس‌جمهوری امریکا در دیداری خصوصی به او توصیه کرده به جای مذاکره با اتحادیه اروپا درباره برگزیت از این بلوک شکایت کند. اما ترزا می‌ تاکید کرد که خلاف توصیه ترامپ همچنان باور دارد منافع لندن در مذاکره با بروکسل بهتر تامین می‌شود. او همچنین در واکنش به انتقادهای هفته گذشته دیوید دیویس وزیر پیشین برگزیت از طرح چکرز دفاع کرد و گفت دلیل تنظیم این برنامه این بوده که اتحادیه اروپا همه طرح‌های پیشین را غیر قابل مذاکره می‌دانسته است. ترزا می ‌این اظهارات را دیروز یک‌شنبه در مصاحبه با برنامه اندرو مار در بی‌بی‌سی بیان کرد. در همین حال در روزنامه «میل آن ساندی» مطلبی منتشر کرد که در آن ترزا می‌ هشدار داده با تلاش‌هایی که برخی قانونگذاران بریتانیایی برای تضعیف طرح چکرز انجام می‌دهند، ممکن است هیچ‌گاه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عملی نشود.

 توصیه  بی‌رحمانه

در برنامه اندرو مار از نخست‌وزیر بریتانیا درباره توصیه «بی‌رحمانه» مرتبط با مذاکرات برگزیت که ترامپ در کنفرانس خبری مشترک مقامات دو کشور در مقابل خانه ییلاقی چکرز از آن سخن گفت، سوال پرسیده شد و ترزا می ‌برای نخستین مرتبه افشا کرد: «او به من گفت باید از اتحادیه اروپا شکایت کنم. از آنها شکایت کنم و نه اینکه با آنها سر میز مذاکره بنشینم.» نخست‌وزیر افزود که این توصیه را نپذیرفته و تصمیم دارد به مذاکره با طرف اروپایی ادامه دهد. ترامپ روز جمعه گفت که به نخست‌وزیر بریتانیا درباره گفت‌وگوهای برگزیت پیشنهادی داده که احتمالا از نظر او زیادی «بی‌رحمانه» است. ترامپ در ادامه گفت: «همه‌ چیز مرتب است. من به او پیشنهادی دادم. توصیه نکردم. فکر می‌کنم کاملا درک می‌کنم که چرا آن را اندکی سرسختانه می‌پندارد.»

به گزارش گاردین، دونالد ترامپ در جریان سفرش به بریتانیا آشکارا به انتقاد از سیاست‌های ترزا می ‌در زمینه برگزیت پرداخت و حتی از شایستگی‌های بوریس جانسون وزیر خارجه مستعفی بریتانیا برای رسیدن به مقام نخست‌وزیری سخن گفت. او همچنین در مصاحبه با روزنامه «سان» هشدار داد که ترزا می ‌با عقب‌نشینی در زمینه برگزیت توافق تجاری با امریکا را نیز به خطر انداخته است. با این حال ترامپ بعدتر به‌طور خصوصی از ترزا می ‌عذرخواهی کرد و در کنفرانس خبری مشترک گفت بریتانیا باید در مذاکرات برگزیت سیاست‌گذاری‌های خود را داشته باشد، اما از امکان تجارت دوجانبه با امریکا کسب اطمینان کند.

ترزا می ‌در واکنش به اظهارات رییس‌جمهوری امریکا گفته بود با برنامه‌یی که برای برگزیت دارد، بریتانیا برای توافق تجاری با امریکا یا هر کشور دیگری به مشکل بر نخواهد خورد. نخست‌وزیر بریتانیا که معتقد است، خروج از اتحادیه اروپا فرصتی تازه برای گسترش روابط کشورش با امریکا خواهد بود، به‌دنبال یک پیمان تجارت آزاد با ایالات متحده است.

مصاحبه بی‌بی‌سی با ترزا می ‌در شرایط حساس سیاسی صورت گرفت. نخست‌وزیر با رای اعتماد بر سر رهبری حزب محافظه‌کار و چشم‌انداز افشای دلایل بوریس جانسون وزیر خارجه برای استعفایش مواجه است. گزارش‌های یکی، دو روز اخیر از این مساله حکایت دارد که حدود 40 نفر از مجموع 48 قانونگذار مورد نیاز برای برگزاری جلسه رای عدم اعتماد به رهبر حزب، نامه درخواست خود در این زمینه را تسلیم کرده‌اند. انتقادها از ترزا می ‌به ‌ویژه پس از انتشار خبرها درباره طرح تایید شده توسط کابینه دولت در چکرز درباره روابط تجاری آتی با اتحادیه اروپا تشدید شدند. دیوید دیویس و بوریس جانسون وزرای برگزیت و خارجه بریتانیا نیز بر سر اختلاف نظر با نخست‌وزیر از سمت خود کناره‌گیری‌ کردند.

 دفاع «ترزا می» ‌از طرح چکرز

در همین حال ترزا می ‌در مصاحبه با روزنامه «میل آن ساندی» هشدار داد که با ادامه خط‌مشی کنونی قانونگذاران، این خطر وجود دارد که در نهایت هیچ برگزیتی در کار نباشد. او همچنین اعلام کرده که لندن در دور آینده گفت‌وگوها با بروکسل، مواضع سخت‌گیرانه‌یی اتخاذ خواهد کرد. نخست‌وزیر بریتانیا در دفاع از طرحی که برای برگزیت تهیه کرده است، افزود: «برخی گمان می‌کنند که برگزیت، یک نقطه شروع برای بازگشت به عقب و پسرفت است. اجازه دهید این را روشن کنم که این طرح یک فهرست طولانی از آرزوها نیست که مذاکره‌کنندگان شروع به انتخاب از میان آنها کنند؛ بلکه طرحی جامع با مجموعه‌یی از اسناد غیرقابل مذاکره است.»

دیوید دیویس هفته پیش با انتشار مطلبی در فایننشال‌تایمز نخست‌وزیر را مستقیما به چالش کشیده و نوشته بود طرح‌های ترزا می ‌فرصت‌های بریتانیا در ارتباط با ترک اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازد. او افزود: طرحی که اوایل ماه جاری میلادی در چکرز مورد توافق اعضای کابینه دولت قرار گرفته، ماهیت بریتانیا به عنوان یک دموکراسی را زیر سوال می‌برد. اما ترزا می ‌در مصاحبه با بی‌بی‌سی از امتیازدهی‌های مرتبط با طرح چکرز دفاع کرد و گفت: طرح‌های پیشین به این دلیل منتفی شدند که اتحادیه اروپا آنها را «غیر قابل مذاکره» می‌دانست. در برنامه چکرز این مساله مطرح شده که بریتانیا پس از برگزیت قوانینی مربوط به واردات کالا را در هماهنگی با قوانین اتحادیه اروپا تنظیم می‌کند و در زمینه صنایع خدماتی هم انعطاف‌پذیری بیشتری نشان خواهد داد.

 

 

ارسال نظر