نیکاراگوئه دستخوش ناآرامی

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۴۹۱
نیکاراگوئه دستخوش ناآرامی

گروه جهان|

درگیری‌ها در نیکاراگوئه که در سه هفته گذشته با سرکوب شدید اعتراض‌کنندگان مخالف دولت دنیل اورتگا رییس‌جمهوری این کشور همراه بوده، شنبه تشدید شد و مردم در تلاش برای نجات دانشجویان گرفتار زیر آتش نیروهای امنیتی به خیابان‌ها ریختند. گروهی از مردم در نیکاراگوئه با استفاده از رسانه‌های اجتماعی تظاهرات گسترده‌یی را ترتیب دادند و با شعار «تنها مردم می‌توانند به مردم کمک کنند»، به سمت دانشگاه ملی نیکاراگوئه و کلیسای «عطوفت الهی» در نزدیکی آن در شهر ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه حرکت کردند. نیروهای پلیس و افراد مسلح مانع خروج معترضانی شده‌اند که در کلیسا پناه گرفته بودند؛ شماری از دانشجویان نیز پس از اقدام نیروهای شبه نظامی حامی اورتگا به تیراندازی در دانشگاه پناه گرفته‌اند و هنوز همان جا گرفتار هستند. طبق گزارش‌های منتشر شده، دست‌کم دو نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

درگیری‌ها میان حامیان عمدتا مسلح اورتگا و معترضانی که استعفای او را خواستار هستند، اعتراض‌های چند ماه اخیر را به خونین‌ترین اعتراض‌های پس از جنگ داخلی در این کشور در دهه ۱۹۹۰ تبدیل کرده است. به گزارش فایننشال‌تایمز، تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی تظاهرکنندگان را در حال تحصن در برابر نیروهای پلیس در حالی که سرودهای انقلابی می‌خوانند و پایان ریاست‌جمهوری اورتگا را خواستار هستند، نشان می‌دهد.

تظاهرات سراسری جمعه خیابان‌های نیکاراگوئه را خالی کرده بود و تجارت‌ها در پاسخ به خواسته مردم و گروه‌های جوامع مدنی که کناره‌گیری اورتگا را خواستار هستند، از کار دست کشیدند. این مساله نشان داد بخش خصوصی که از دیرباز با رییس‌جمهوری رابطه خوبی داشت نیز به دنبال تظاهرات و خشونت‌های پس از اعتصاب عمومی روز جمعه از اورتگا روی برگردانده است. حامیان تظاهرات اعلام کردند که اعتصاب سراسری روز جمعه با مشارکت 90درصدی در سراسر کشور برگزار شد و بانک‌ها، بازارها، پمپ بنزین‌ها، مدارس و فروشگاه‌ها همگی تعطیل بودند. با این حال رسانه‌ دولتی نیکاراگوئه اعلام کرد که همه بخش‌ها در چندین منطقه تجاری طبق روال عادی مشغول به کار هستند.

درگیری‌ها زمانی به صحنه‌های دلخراش انجامیدند که دانشجویان دانشگاه که خط مقدم اعتراضات آغاز شده از 18 ماه آوریل بودند، هدف تیراندازی‌های نیروهای پلیس و شبه‌نظامیان قرار گرفتند. دانشجویان و چندین خبرنگار از جمله چندین زخمی در کلیسایی در همان نزدیکی پناه گرفتند، اما توده مردم حامی اورتگا آنها را محاصره کردند و مانع ورود آمبولانس به منطقه شدند. اندکی بعد به افراد زخمی و جاشوا پارتلو خبرنگار روزنامه واشنگتن پست اجازه داده شد از کلیسا خارج شوند. یک دانشجوی پزشکی در میانه درگیری‌ها تیر خورد و ساعت‌ها بدون اینکه مراقبت‌های پزشکی از او به عمل بیاید، کف کلیسا رها شد. یکی از افراد گیر افتاده در کلیسا اندکی بعد توییت کرد که دولت برق کلیسا را قطع و آنها را در تاریکی رها کرده و این در حالی است که تیراندازی‌ها به سمت کلیسا همچنان ادامه دارد. پارتلو در توییتی نوشت: «خبرنگاران و دانشجویانی که همچنان گرفتار هستند، خبر داده‌اند که رگبار گلوله هنوز پایان نیافته است.»

در رسانه‌های اجتماعی تصاویری زنده از شلیک گلوله و استفاده از دیگر مهمات علیه تظاهرکنندگان حکایت دارند و حتی در یک تصویر فردی که چهره خود را پوشانده و لباس نظانی هم به تن ندارد، زمین بازی کودکان را با یک خمپاره‌انداز در پشتش می‌پیماید.

تظاهرات در نیکاراگوئه در ماه آوریل و پس از آن آغاز شد که اورتگا که برای سومین دوره متوالی در نیکاراگوئه در قدرت مانده، از اجرای برنامه نامحبوب اصلاحات امنیت اجتماعی خبر داد؛ اگرچه بلافاصله مجبور به متوقف کردن آن شد، اما در فاصله زمانی بسیار کوتاه تظاهرات‌کنندگان از برنامه اصلاحات بر فعالیت خود رییس‌جمهوری متمرکز و کناره‌گیری او از قدرت و پایان حکومت استبدادی اورتگا را خواستار شدند. تظاهرات‌کنندگان در روزهای اخیر جاده‌ها در سراسر کشور را اشغال کرده بودند و نیروهای پلیس به همراهی مزدوران شبه‌نظامی تحت کنترل دولت برای بازگشایی مسیرها به زور متوسل شدند. گفته شده مزدوران تحت فرمان رییس‌جمهوری در ماه‌های ناآرامی در نیکاراگوئه جان 300 نفر را گرفته‌اند.

رویترز در این باره نوشت؛ نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی برگزاری انتخابات زودهنگام را برای پایان یافتن بن‌بست کنونی خواستار شده‌اند. اما اورتگا 72ساله از پذیرش درخواست تظاهرات‌کنندگان خودداری و اعلام کرده که حاضر نیست انتخابات را پیش از موعد مقرر آن در سال 2021 برگزار کند و این اقدام را مغایر با قانون اساسی می‌داند. او بر این باور است که روزاریو موریلو همسرش و معاون رییس‌جمهوری نیکاراگوئه که قدرت زیادی هم در دولت دارد، جای او را خواهد گرفت. دانیل اورتگا چریک انقلابی سابق نیکاراگوئه که زمانی از فعالان جنبش چپ‌گرای ساندینیست‌ها بود، ۱۱سال است که قدرت را در این کشور در دست دارد. دوره ریاست‌جمهوری او در سال ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد. سازمان ملل متحد و سازمان کشورهای امریکایی (OAS) بارها از اورتگا خواسته‌اند، هر چه زودتر به خشونت‌ها پایان دهد. آنها موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط اورتگا را به باد انتقاد گرفته و توضیح و بررسی سریع این موارد را خواستار شده‌اند. در ارتباط با همین مساله، وزارت خزانه‌داری امریکا هم تحریم‌هایی را علیه برخی مقامات دولت نیکاراگوئه اعمال کرده است.

 

 

ارسال نظر