جنجال مولر در آستانه نشست هلسینکی

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۴۹۰
جنجال مولر در آستانه نشست هلسینکی

گروه جهان|

 وزارت دادگستری امریکا ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه را به هک رایانه‌یی هیلاری کلینتون و حزب دموکرات در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ متهم کرده است. این کیفرخواست درست 3روز پیش از دیدار روسای‌جمهوری امریکا و روسیه در هلسینکی منتشر شده است. این اعلام جرم براساس تحقیقات تیم رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مربوط به «دخالت‌های روسیه در انتخابات ۲۰۱۶» صادر شده است.

حامیان رییس‌جمهوری امریکا و روسیه این اقدام را تلاشی برای متشنج کردن نشست هلسینکی دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین خوانده‌اند و منتقدان کاخ‌ سفید نیز مصرانه خواستار لغو این دیدار شده‌اند.

به گزارش رویترز، هکرها با اکانتی قلابی به 30مشاور انتخاباتی هیلاری کلینتون ایمیل‌هایی را با عنوان «آمار محبوبیت کلینتون» ارسال کردند که حاوی یک لینک بوده است؛ با کلیک کردن روی لینک مذکور سیستم‌ها به وب‌سایتی متصل می‌شده که توسط سازمان‌های امنیتی روسیه هدایت می‌شده است.

در همین زمینه رویترز گزارش داده، کیفرخواست یاد شده، مشروح‎ترین اتهامی است که به طور مشخص علیه روسیه در رابطه با دخالت در انتخابات به نفع کارزار انتخاباتی ترامپ منتشر شده است. روسیه این اتهامات را رد می‌کند.

راد روزنستاین، معاون دادستان کل امریکا گفته این متهمان با چندین شهروند امریکا مکاتباتی داشته‌اند اما ادعایی درباره مشارکت شهروندان امریکا در این جرایم مطرح نیست. وی همچنین گفته در هفته جاری اجمالا ترامپ را در جریان گزارش این کیفرخواست قرار داده است.

در گزارش وزارت دادگستری آمده، افسران آژانس امنیتی نظامی روسیه شبکه‌های رایانه‌یی کمیته کمپین کنگره دموکرات‌ها، کمیته ملی دموکرات‌ها و کمپین انتخاباتی کلینتون را هک کرده و برخی اطلاعات را تحت برخی عناوین در فضای اینترنتی منتشر کرده‌اند. رابرت مولر همچنین پرونده همکاری احتمالی کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ را تحقیق می‌کند.

فوریه سال جاری نیز رابرت مولر ۱۳شهروند و 3 شرکت روسی را متهم به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا از طریق انتشار گسترده اطلاعات غلط و سفر به امریکا برای جمع‌آوری اطلاعات کرد. با این حال رویترز نوشته، کیفرخواست جدید برای نخستین بار به طور مستقیم دولت روسیه را متهم به دخالت انتخاباتی کرده است. نهادهای اطلاعاتی امریکا متقاعد شده‌اند که با دستور پوتین، عاملان روسیه از طریق تبلیغات و هک رایانه‌یی در انتخابات دور گذشته ریاست‌جمهوری امریکا دخالت کرده‌اند. ساعاتی پیش از انتشار گزارش مولر، ترامپ که به بریتانیا سفر کرده است، تحقیقات مولر را ضربه‌یی بر روابط روسیه و امریکا عنوان کرد.

همزمان وکیل ترامپ نیز با اشاره به کیفرخواست منتشر شده طی توییتی گفت که «این خبر خوبی برای همه امریکایی‌هاست. هیچ امریکایی متهم به همدستی با روسیه نشده و زمان آن رسیده که مولر پرونده تحقیقات علیه رییس‌جمهوری را متوقف کند و بگوید که ترامپ کاملا بی‌گناه است.»

فایننشال تایمز با اعلام اینکه هکرهای روسی اطلاعات 500 هزار رای‌دهنده امریکایی را سرقت کرده‌اند، نوشته که اعلام اتهامات جدید علیه شهروندان روس، فشار افکار عمومی بر رییس‌جمهوری امریکا را برای تایید آشکار دخالت روسیه در انتخابات بیشتر می‌کند؛ به ‌ویژه اینکه در بیانیه دادگستری امریکا نام ماموران اطلاعاتی روس و واحدی که در این پرونده دست داشته‌اند نیز اعلام شده است.

دموکرات‌ها خواستار لغو دیدار ترامپ و پوتین شده‌اند؛ ازجمله چاک شومر رهبر اقلیت سنا گفته: «دست دادن با پوتین با لب‌های خندان توهین به دموکراسی امریکایی است. ترامپ باید از موضع قدرت با روس‌ها برخورد کند و به آنها نشان دهد که باید هزینه اقدامات خصمانه خود علیه دموکراسی امریکایی و دیگر دموکراسی‌ها در اقصا نقاط جهان را بپردازند. اگر ترامپ آمادگی این کار را ندارد باید نشست هلسینکی را لغو کند.»

این درحالی است که وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌یی بار دیگر اتهامات تیم رابرت مولر مبنی بر دخالت در انتخابات امریکا را رد و اعلام کرده که هدف از این اقدام وزارت دادگستری، متشنج کردن فضا پیش از نشست روز دوشنبه است.

رویترز نوشته با اعلام جرم علیه 12مامور اطلاعاتی روس، کار ترامپ برای تکذیب دخالت کرملین در انتخابات خیلی دشوارتر می‌شود. این مساله همچنین می‌تواند تلاش‌های ترامپ برای بهبود روابط با روسیه در هلسینکی را نیز به چالش بکشد. جفری منکوف، کارشناس مسائل روسیه در مرکز مطالعات استراتژیک واشنگتن بر این باور است که حالا ترامپ برای مانور دادن روی اینکه روسیه در انتخابات امریکا دخالتی نداشته، فضای خیلی کمی دارد.

برخی ناظران نیز بر این باورند که اعلام اتهامات جدید علیه روس‌ها می‌تواند اختلافات در کاخ سفید و مشاوران نزدیک ترامپ را دامن بزند؛ به ‌ویژه اینکه افرادی چون جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و جیمز متیس، معاون اول او از منتقدان سرسخت مسکو به شمار می‌روند. به این ترتیب تدوین نقشه راه رویکرد دولت ترامپ در برابر روسیه دشوارتر از پیش خواهد شد. مایکل مک‌فال، سفیر امریکا در روسیه در دولت اوباما می‌گوید:«دولت امریکا سیاست نسبتا خوبی را در قبال روسیه در پیش گرفته که البته ترامپ با آن موافق نیست. یادم نمی‌آید که پیش‌تر این حد از کشمکش بر سر سیاست خارجی(میان رییس‌جمهور و هر فرد دیگری که دولت مشغول به کار است) را دیده باشم.»

نیویورک‌تایمز نیز با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه در تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات امریکا نوشته:«تلاش رابرت مولر این است که از طریق وزارت دادگستری نشان دهد، روسای‌جمهور نمی‌توانند به شواهد موجود بی‌توجه باشند و آنها را انکار کنند. دو حالت دارد یا رابرت مولر متوجه می‌شود که ترامپ با دخالت روسیه در انتخابات ارتباط نداشته که در آن صورت باید گزارش محرمانه‌یی برای معاون دادستان کل ارسال کند. روزنستاین هم می‌تواند این گزارش را به کنگره ارسال نکند که البته با فشار زیادی از طرف کنگره روبه‌رو خواهد شد. اگر مشخص شود که از ترامپ خطایی سر زده 3 احتمال وجود دارد: گزینه کمتر تهاجی این است که تصمیم نهایی در این باره به کنگره واگذار شود، نهادی که قدرت برکناری رییس‌جمهور را دارد. گزینه دوم، تکرار سناریو نیکسون است. در این شرایط از یک هیات منصفه خواسته می‌شود تا درباره ترامپ تصمیم گرفته و نتیجه را به کنگره اعلام کنند؛ گزینه سوم که تهاجمی‌ترین حالت است، اعلام جرم علیه شخص رییس‌جمهور است.»

 

ارسال نظر