کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۴۲۱

ییلدریم رییس پارلمان ترکیه شد

پارلمان ترکیه بینالی ییلدریم نخست‌وزیر سابق این کشور را به‌عنوان رییس جدید پارلمان منصوب کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اقدام پس از آن صورت گرفت که ییلدریم در انجام اصلاحات قانون اساسی که هدفش تقویت اختیارات رییس‌جمهور و لغو سمت نخست‌وزیری بود به رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه کمک شایانی کرد. او دو سال نخست‌وزیر ترکیه بود و پس از اجرای اصلاحات قانون اساسی و لغو سمت نخست‌وزیری کل اختیارات اجرایی وی به شخص رییس‌جمهور منتقل شد.

عراق بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند

هند به عنوان کشوری که دارای سریع‌ترین نرخ رشد اقتصادی در جهان است، در سال مالی گذشته بیشترین نیاز خود به نفت خام و نفت سنگین را از عراق تامین کرده است. به گزارش پایگاه تحلیلی انرژی ورلد، پالایشگاه‌های هند بیشتر نفت خام مورد نیاز خود را از خلیج‌فارس تامین می‌کنند. هند 220 میلیون تن نفت خام در سال گذشته وارد کرده که نسبت به سال مالی قبل از آن 3درصد افزایش داشته است.

دیدار وزرای خارجه امریکا و عربستان در بروکسل

وزرای خارجه امریکا و عربستان سعودی در حاشیه نشست سران ناتو در بروکسل دیدار کردند. به گزارش روسیا الیوم، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در حاشیه نشست سران ناتو در بروکسل با عادل الجبیر همتای عربستانی خود درباره مسائل منطقه‌یی و دوجانبه گفت‌وگو کردند. پمپئو تاکید کرده ترامپ خواهان کاهش شدت اختلافات میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس است.

پنتاگون حامی طالبان است

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده اسنادی در اختیار دارد که حمایت پنتاگون از جنبش طالبان را نشان می‌دهد. به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه گفته امریکا تمایلی به شنیدن دلایل روسیه ندارد. روسیه با طالبان تنها برای ترویج روند صلح داخلی در افغانستان همکاری دارد. این وزارتخانه اعلام کرد روسیه مانورهای بین‌المللی «نسیم دریا ۲۰۱۸» با مشارکت اوکراین و امریکا را تلاشی برای بی‌ثباتی در دریای سیاه قلمداد می‌کند.

بازگشت نوازشریف به پاکستان

نخست‌وزیر پیشین پاکستان که از سوی دادگاه ویژه مبارزه با فساد اقتصادی پاکستان، به‌طور غیابی به ۱۰سال زندان محکوم شده با وجود خطر زندانی شدن به پاکستان بازگشت. به گزارش یورونیوز، مریم دختر نوازشریف نیز به 7 سال زندان و همسر او محمد صفدر نماینده پارلمان پاکستان به یک‌سال زندان محکوم شده‌اند.

 

 

ارسال نظر