ژاپن پیمان تجاری اقیانوس آرام را امضا کرد

۱۳۹۷/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۱۰۸

گروه جهان| دولت ژاپن با وجود مخالفت‌های امریکا با امضای پیمان تجدید نظر شده تجارت آزاد اقیانوس آرام روز جمعه توافق ترانس پاسیفیک را در ساختار سیاسی کشورش تصویب و امضای نهایی کرد. ژاپن بعد از مکزیک دومین کشوری بود که این پیمان را تصویب کرد.

به گزارش ژاپن‌تایمز، این اقدام دولت ژاپن درست در روزی انجام شده که ایالات متحده به طور رسمی دور نخست تعرفه‌های مازاد بر برخی از کالاهای چینی را اجرایی کرد، اقدامی که با نگرانی شدید کشورهای عضو این پیمان از احتمال بالا گرفتن جنگ تجاری تمام ‌عیار اقتصادهای بزرگ جهان همراه بود.

پیمان ترانس پاسیفیک ابتدا 1‍2عضو داشت که با روی کار آمدن ترامپ، امریکا از آن خارج شد و 11عضو دیگر که از مهم‌ترین آنها ژاپن است، اعلام کردند توافقنامه را بدون حضور واشنگتن اجرا می‌کنند. ترامپ اوایل سال جاری میلادی بار دیگر تمایل خود را به پیوستن به این پیمان اعلام کرد؛ ناظران بر این باورند که خسارت شدید نبرد تجاری امریکا با چین ترامپ را بر آن داشته تا به این پیمان ملحق شود. اما ژاپن اعلام کرد، اعضای باقی مانده در پیمان بر این باورند که تغییر توافق اولیه و مذاکره مجدد بسیار دشوار خواهد بود. از تجدیدنظرهای صورت گرفته در پیمان در ماه مارس تاکنون دیگر اعضای پیمان روندی را  پیش گرفته‌اند که با خواست امریکا برای ایجاد تعرفه تجاری علیه دیگر کشورها مغایرت دارد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن این هفته عازم اروپاست تا اراده کشورش را برای آغاز تجارت آزاد میان ژاپن و کشورهای این اتحادیه به طور رسمی اعلام کند.

مکزیک نخستین کشوری بود که این قرارداد تجدید نظر شده را در ساختار سیاسی داخلی خود(دولت و پارلمان) تصویب و امضا کرد. دولت ژاپن نیز بعد از تصویب کلیات این طرح در پارلمان کشورش آن را امضا کرد. برای اجرایی شدن پیمان هنوز لازم است دست‌کم 6 دولت دیگر در کشورهای عضو پیمان آن را به تایید پارلمان‌های خود رسانده و با امضای آن مرحله آخر تصویب را نهایی کنند. این قرارداد بعد از تصویب، تجارت آزاد کالا و خدمات میان کشورهای عضو(منهای امریکا) را که شامل 13درصد اقتصاد و 15درصد از تجارت جهانی می‌شود، تسهیل می‌کند. استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور و ویتنام 11عضو این پیمان هستند.

 

ارسال نظر