ترانه«مرد موشکی» ترامپ برای «کیم»

۱۳۹۷/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۱۰۴
ترانه«مرد موشکی» ترامپ برای «کیم»

گروه جهان|

 مقام‌های دولت امریکا مدعی هستند که مذاکرات واشنگتن و پیونگ‌یانگ که با هدف خلع سلاح هسته‌یی پیونگ‌یانگ در جریان است به نتایج مثبتی رسیده است. این در حالی است که برخی رسانه‌ها ازجمله سی‌ان‌ان و بلومبرگ از بی‌نتیجه بودن سفر مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، به کره‌شمالی خبر داده‌اند.

به گزارش رویترز، پمپئو شنبه پیش از ترک کره‌شمالی بر مذاکرات سازنده‌اش با پیونگ‌یانگ تاکید کرده و گفته: «مسائل پیچیده‌یی وجود دارد ولی تقریبا روی تمام موارد کلیدی به توافق رسیدیم. مواردی هم هستند که باید کار بیشتری روی آنها صورت بگیرد.» وزیر خارجه امریکا از مکالمه تلفنی خود با ترامپ در جریان این سفر نیز گفته اما حاضر نشده درباره جزئیات بیشتر در مورد مذاکرات با طرف کره‌یی ازجمله جدول زمانی خلع سلاح کره‌شمالی صحبت کند.

قرار است دور بعدی دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون در سوییس برگزار شود. خبرگزاری کیودوی ژاپن نوشته، یک هیات بلندپایه کره‌شمالی عازم سوییس شده تا یکی از شهرهای ژنو، برن یا داووس را برای محل برگزاری دور دوم مذاکرات کیم و ترامپ انتخاب کنند. براساس گمانه‌زنی‌های منابع دیپلماتیک کره‌شمالی، به احتمال زیاد ژنو انتخاب نهایی این هیات خواهد بود چراکه طرف امریکایی نیز مایل است مذاکرات دوجانبه خلع سلاح کره‌شمالی در این شهر برگزار شود. روزنامه چوسان ایلبو کره‌جنوبی نیز به نقل از منابعی در واشنگتن نوشته که رییس‌جمهوری امریکا مایک پمپئو را با دو هدیه به دیدار

کیم جونگ‌اون فرستاده است ازجمله سی‌دی حاوی ترانه‌های خواننده انگلیسی «التون جان» با عنوان «مرد موشکی» ترامپ همچنین نامه‌یی محرمانه را برای رهبر کره‌شمالی ارسال کرده است. گفته شده، رسانه‌های کره‌شمالی با تاخیر اخبار مربوط به این سفر را پوشش دادند.

مایک پمپئو که برای سومین‌بار به کره‌شمالی سفر کرده، گفته واشنگتن به‌دنبال «خلع سلاح کامل، بدون بازگشت و قابل تایید» پیونگ‎یانگ است. به گفته وزیر خارجه امریکا، این کشور می‌خواهد در سال جاری میلادی به پیشرفت‌هایی درباره خلع سلاح هسته‌یی کره‌شمالی دست یابد و ازجمله در حال رایزنی با مقام‌های این کشور درباره زمان‌بندی نابودی تسلیحات هسته‌یی کره‌شمالی به شکل

قابل‌ تایید و با راستی‌آزمایی است.

پیش از سفر پمپئو نیز گفته شده بود در این سفر احتمال کاهش تدریجی تحریم‌های وضع شده علیه کره‌شمالی در برابر پیشرفت در روند غیراتمی شدن آن کشور مطرح خواهد شد. حال سخنگوی وزارت خارجه گفته دو کشور برای مذاکره درباره جزئیات برنامه خلع سلاح هسته‌یی کارگروه‌هایی را تشکیل داده‌اند. به گزارش یونهاپ، دو طرف این کانال مذاکره را تشکیل دادند تا به تعیین جزئیات عملی مهم ازجمله موارد مرتبط با دستیابی به خلع سلاح هسته‌یی کامل از کره شمالی رسیدگی کنند.

این در حالی است که مقامات اطلاعاتی امریکا به رویترز گفته‌اند پمپئو در این سفر قصد داشته به توافقی بر سر دست‌کم یک فهرست یا فهرست اولیه‌‌ از مراکز هسته‌یی قابل تطبیق با منابع اطلاعاتی موجود دست یابد. به علاوه، قرار بوده بر سر موضوع بقایای اجساد سربازان مفقود شده سربازان امریکایی در طول جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۵۳ نیز گفت‌وگو شود. دونالد ترامپ پس از جلسه سنگاپور گفته بود که کیم جونگ‌اون موافقت کرده بقایای این سربازان را به امریکا عودت دهد. پیش‌تر مقامات رسمی کره‌شمالی گفته‌ بودند که بقایای ۲۰۰ جسد سرباز امریکایی را در دست دارند. مقامات اطلاعاتی امریکا گمان می‌کنند این دو مورد تستی خواهد بود که میزان جدیت کره‌شمالی در مذاکرات را نشان می‌دهد.

نشریه واشنگتن‌پست در گزارشی با اشاره به اظهارات خوش‌بینانه ترامپ درباره خلع سلاح هسته‌یی کره‌شمالی و گزارش آژانس‌های اطلاعاتی درباره تلاش پیونگ‌یانگ برای حفظ توان هسته‌یی خود و فریفتن واشنگتن نوشته‌: ترامپ خود را برای دور دوم دیدارش با کیم جونگ‌اون آماده می‌کند، البته اگر آماده کردنی در کار باشد. واقعیت این است که اگر دیدار ترامپ با ولادیمیر پوتین رییس‎جمهوری روسیه که قرار است در فنلاند برگزار شود به اندازه دیدار اول رییس‌جمهوری امریکا با رهبر کره‌شمالی در سنگاپور بدون برنامه و آمادگی باشد، نتیجه یک فاجعه‌ تمام‌عیار دیپلماتیک خواهد بود. دیدار اول ترامپ و کیم کلکسیونی از اشتباهات بود که کره‌شمالی

به خوبی از آنها استفاده کرده و نتیجه این شد که اغلب کارشناسان متفق‌القول اعلام کردند که پیروز این میدان کیم جونگ‌اون بوده است چراکه بدون هیچ تعهد ملموس و روشنی توانست از فشارهای جامعه جهانی کاسته و خود را از انزوای بین‌المللی خارج کند.

سی‌ان‌ان با اشاره به سفر پمپئو به کره‌شمالی نوشته: «در شرایطی که آژانس‌های اطلاعاتی امریکا می‌گویند کیم جونگ‌اون نه تنها به‌دنبال خلع سلاح هسته‌یی نیست بلکه در تلاش برای توسعه و حفظ این قدرت خود است، مایک پمپئو به پیونگ‌یانگ رفته تا ببیند که دقیقا چه چیزی می‌تواند از این ژریم انحصارگرا به‌دست آورد.»

بلومبرگ نیز در گزارشی نوشته که وزیر خارجه امریکا بدون دستیابی به پیشرفت چشمگیری به سفرش از کره‌شمالی پایان داده است. در این گزارش آمده: «پمپئو در این سفر با مقام‌های ارشد کره‌شمالی به ریاست کیم یونگ چول دستیار و مشاور ارشد رهبر این کشور درباره زرادخانه اتمی کره‌شمالی و ضمانت‌های امنیتی امریکا گفت‌وگو کرده اما هنوز معلوم نیست که آیا با کیم جونگ‌اون نیز دیدار داشته است یا خیر.»

 

ارسال نظر