کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۰۱:۱۹:۳۵
کد خبر: ۱۲۵۰۲۴

وضعیت فوق‌العاده ترکیه لغو می‌شود

بینالی یلدریم نخست‌وزیر ترکیه گفته وضعیت فوق‌العاده در این کشور دوشنبه هفته آینده و پس از آغاز فعالیت رسمی دولت در نظام جدید حکومتی لغو خواهد شد. به گزارش ایرنا، هشتمین دوره وضعیت فوق‌العاده سه ماهه در ترکیه پایان می‌یابد ولی با آغاز به کار دولت جدید این کشور در قالب نظام جدید ریاستی، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری منتخب قصد دارد وضعیت فوق‌العاده دو ساله را در این کشور ملغی کند. ترکیه پس از کودتای 2016 در هشت دوره متوالی، وضعیت فوق‌العاده سه ماهه اعلام کرد. لغو وضعیت فوق‌العاده مطالبه مردم و به خصوص وعده نامزدهای انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری این کشور بود.

بیکاری در عربستان به 12.9درصد رسید

میانگین بیکاری شهروندان سعودی به رقم بی‌سابقه 12.9درصد افزایش یافته است. به گزارش رویترز، میانگین بیکاری در عربستان‌سعودی در سه ماهه پیش از آن 12.8درصد بوده است. گفته شده، در سه ماهه نخست 2018 نیز بیش از 234هزار غیرعربستانی شغل خود را از دست داده‌اند. حکومت عربستان در حال اصلاحات اقتصادی برای تحول در صنایع غیر نفتی و فراهم کردن فرصت‌های شغلی است با این حال افزایش مالیات‌ها و تدابیر ریاضتی دیگر را نیز با هدف جبران کسری بودجه شدید اعمال می‌کند که این خود باعث تاثیر منفی بر رونق مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی در این کشور شده است.

فروش 4 ناوچه ترکیه‌ای به پاکستان

وزیر دفاع ملی ترکیه از فروش چهار فروند ناوچه نظامی ساخت این کشور به نیروی دریایی پاکستان خبر داده است. به گزارش آناتولی، نورالدین جانیکلی گفته: «خرید این چهار فروند ناوچه ساخت ترکیه از سوی پاکستان، بزرگ‌ترین فروش تجهیزات نظامی و صادرات صنایع دفاعی ترکیه محسوب می‌شود.» سازمان صنایع دفاع ترکیه ساخت این چهار ناوچه را بر عهده خواهد داشت و پس از ساخت، در نخستین فرصت ناوچه‌ها به نیروهای دریایی پاکستان تحویل خواهد شد.

افزایش قربانیان غیرنظامیان در افغانستان

پنتاگون از افزایش 73درصدی تلفات غیرنظامیان در درگیری‌های افغانستان طی 6ماه نخست سال میلادی جاری در مقایسه با 6ماه مشابه در سال قبل خبر داده است. به گزارش صدای افغان، پنتاگون به کنگره اعلام کرده آمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان در بازه زمانی از اول ژانویه تا 31 مه ‌2018 میلادی بیش از 4هزار و 220نفر بود که یک‌چهارم آنان کشته و باقی زخمی شده‌اند.

 

ارسال نظر