وزیر خارجه امریکا به کره‌شمالی رفت

۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۰۱:۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۲۵۰۲۰

گروه جهان|

وزیر خارجه امریکا جمعه وارد کره‌شمالی شد تا با مقام‌های این کشور درباره بازگشت امن باقیمانده اجساد ده‌ها سرباز امریکایی و همچنین توافق اولیه درباره تاسیسات اتمی این کشور گفت‌وگو کند.

به گزارش رویترز، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا پس از تواقفی کوتاه در ژاپن، بامداد دیروز وارد پیونگ‌یانگ شد. این سومین سفر مایک پمپئو به کره‌شمالی محسوب می‌شود. وزیر خارجه امریکا در جریان این سفر، با کیم یونگ‌چول یکی از مقام‌های دولت پیونگ‌یانگ ناهار کاری صرف کرده است. پمپئو در پیام توییتری پس از تماس تلفنی با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در مسیرش به پیونگ‌یانگ نوشت: «رییس‌جمهوری به من گفت که باور دارد کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی آینده‌یی متفاوت و درخشان‌تر برای کشورش تصور می‌کند. هر دو ما امیدواریم که این مساله به حقیقت بپیوندد.»

پمپئو در حالی به کره‌شمالی سفر کرده که گفته می‌شود، ملاحظات داخلی و خارجی احتمالا باعث نرمش بیشتر ایالات متحده در مذاکرات خواهد شد. در همین حال کره‌جنوبی وجود اختلاف نظر با امریکا در مورد مذاکره خلع سلاح اتمی کره‌شمالی را نادرست خوانده است. ترامپ ماه ژوئن با کیم در سنگاپور دیدار کرد و دو طرف از توافق بر سر حل بحران شبه جزیره کره و مقامات امریکایی از آمادگی رهبر کره‌شمالی برای خلع سلاح هسته‌یی خبر دادند. از آن زمان گفت‌وگوهایی در سطوح مختلف بین دو کشور در جریان بوده اما در چند هفته گذشته گزارشی از پیشرفت ملموس در این روند منتشر نشده است. گفته شده پمپئو در سفر به کره‌شمالی حامل وعده کاهش تدریجی تحریم‌ها علیه این کشور در برابر پیشرفت در روند غیر اتمی شدن آن خواهد بود، هر چند برخی ناظران معتقدند چنین رویکردی می‌تواند مخاطراتی در پی داشته باشد. قرار است پمپئو فردا یک‌شنبه در بازگشت از کره‌شمالی همراه با وزیر خارجه کره‌جنوبی برای گفت‌وگو با وزیر خارجه ژاپن پیرامون مسائل منطقه به توکیو سفر کند

 

ارسال نظر