فشار پکن بر بروکسل برای مقابله با واشنگتن

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۳۶
فشار پکن بر بروکسل برای مقابله با واشنگتن

گروه جهان|

 چین اتحادیه اروپا را برای انتشار بیانیه‌یی مشترک علیه سیاست‌های تجاری دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا تحت فشار گذاشته است.

به گزارش رویترز، مقام‌های ارشد چین در نشست‌های مختلف در بروکسل، برلین و پکن پیشنهاد داده‌اند که بروکسل و پکن به عنوان دو قدرت اقتصادی مطرح جهان علیه سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه ترامپ با یکدیگر متحد شوند. چینی‌ها پیشنهاد داده‌اند همگام با اتحادیه اروپا اقدام مشترکی را علیه امریکا در سازمان تجارت جهانی انجام دهند. اما به گفته 5 مقام و دیپلمات اتحادیه اروپا، بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان نظریه اتحاد با پکن علیه واشنگتن را رد کرده است.

گفته شده، چین حتی پیشنهاد داده بازار‌های خود را برای نشان دادن حسن‌نیت به روی اتحادیه اروپا باز خواهد کرد. همچنین یکی از پیشنهادات مطرح ‎شده چین اقدام مشترک علیه ایالات متحده در سازمان تجارت جهانی است. نشست چین و اتحادیه اروپا ۱۶و ۱۷جولای در پکن برگزار می‌شود ولی به جای انتشار بیانیه شدیدالحن مورد نظر پکن علیه امریکا، اعلامیه‌یی درباره همکاری مشترک این دو قدرت منتشر خواهد شد. لیو هی مقام ارشد چینی به طور خصوصی گفته که چین آماده است در نشست سالانه‌یی که قرار است با حضور شی جین ‌پینگ، رییس‌جمهوری این کشور و رهبران اروپایی برگزار شود برای نخستین‌بار اجازه سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در بخش‌هایی از اقتصاد چین داده شود، بخش‌هایی که تا پیش از این سرمایه‌گذاران خارجی راهی به آن نداشتند.

مقام‌های رسمی گفته‌اند که رسانه‌های چینی در گزارش‌های خود این‌طور القا کرده‌اند که اروپایی‌ها در تقابل با دولت ترامپ در جبهه چین قرار دارند تا بروکسل را در برابر عملی انجام شده، قرار دهند. چین در شرایطی از باز کردن درهای اقتصاد خود به روی اروپایی‌ها صحبت کرده که دو نشست پیشین این کشور با رهبران اروپایی در سال‌های 2016و 2017 به ‌دلیل اختلافات بر سر دریای جنوبی چین و مسائل تجاری بدون نتیجه مشخصی به پایان رسیده و هیچ بیانیه‌ پایانی منتشر نشده است. یک دیپلمات اروپایی در این باره گفته است: «چین می‌خواهد که اتحادیه اروپا در کنار پکن و در برابر واشنگتن بایستد. اما ما این پیشنهاد را نپذیرفته‌ایم و این موضوع را با پکن در میان گذاشته‌ایم.»

خبرگزاری چینی شینهوا نیز چهارشنبه نوشته چین و اتحادیه اروپا باید دست در دست هم در برابر سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ بایستند. در این گزارش آمده است:«چین و کشورهای اروپایی متحدانی طبیعی هستند؛ چراکه دو طرف عمیقا بر این باورند که تجارت آزاد موتور قدرتمند رشد اقتصادی جهانی است.»

نگرانی‌ها از جنگ تجاری پکن و واشنگتن بازارهای داخلی چین را آشفته کرده است به طوری که ارزش یوان در برابر دلار کاهش یافته و سه‌شنبه برای نخستین مرتبه از آگوست 2017 تاکنون از نرخ مبادلاتی 6.7 درصد گذشت. سهام چینی نیز در روزهای اخیر عملکرد چندان خوبی نداشته‌اند. شاخص سی‌اس‌آی 300 در شانگهای و شنزن در آغاز معاملات دوشنبه 2.6درصد افت داشتند. این سهام از آغاز سال جاری میلادی تاکنون 15درصد سقوط کرده‌اند.

 تلاش چین برای همنوایی اروپا

چین در شرایطی به‌ دنبال جلب حمایت اروپاست که با وجود جنگ تجاری بروکسل و واشنگتن، اتحادیه اروپا و امریکا درباره چین نگرانی‌های مشترکی دارند، از جمله بر سر بازارهای بسته این کشور و آنچه دولت‌های غربی دستکاری چین در تجارت و تلاش برای غلبه بر بازارهای جهانی می‌خوانند. ‌یک دیپلمات اروپایی در این باره به رویترز گفته است: «ما تقریبا با تمام گلایه‌های امریکا درباره چین موافق هستیم اما اختلاف ما بر سر چگونگی مقابله با این نگرانی‌ها و دغدغه‌هاست.»

همچنین به نظر می‌رسد، طرف اروپایی با وجود تشدید اختلافاتش با واشنگتن همچنان امیدوار است که بتواند مشکلاتش را با دولت امریکا حل و فصل کند. به عنوان مثال صدراعظم آلمان چهارشنبه در بحبوحه تهدید واشنگتن درباره اعمال تعرفه بر واردات خودرو از اروپا برآغاز جنگ تجاری تمام‌عیار به ترامپ هشدار داده و گفته:«مهم است از تبدیل شدن این درگیری به یک جنگ واقعی جلوگیری کنیم البته به شرطی که دو طرف گام‌هایی را در این زمینه بردارند.»

این در حالی است که ترامپ اخیرا گفته اروپا برای امریکا در زمینه تجاری به بدی چین است و به همین دلیل اعمال تعرفه 20درصدی بر واردات خودرو از اتحادیه اروپا را بررسی می‌کند. آنگلا مرکل در واکنش به شکایت ترامپ درباره مازاد تجاری آلمان و اتحادیه اروپا علیه امریکا نیز گفته:«محاسبات ترامپ درست نیست زیرا فقط بر پایه کالاها، و نه خدمات، است. اگر خدماتی همچون، خدمات دیجیتالی را هم اضافه کنیم، ترازنامه تجاری کاملا متفاوتی به دست می‌آید که شامل مازاد تجاری امریکا در مقابل اتحادیه اروپاست.» انتقادهای واشنگتن از آلمان به‌ دلیل مازاد تجاری این کشور در مقابل امریکا و هزینه‌های کم دفاعی به روابط برلین و واشنگتن آسیب رسانده است. درحالی که ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا تا پایان جولای با هدف یافتن راهی برای خروج از اختلافات تجاری کنونی اروپا و امریکا به واشنگتن می‌رود، نشانه‌های کمی از کاهش جنجال تجاری بین کشورهای دو سوی آتلانتیک دیده می‌شود. در تازه‌ترین تحول، کمیسیون اروپا هشدار داده وضع تعرفه‌ گمرکی سنگین بر واردات خودروهای اروپایی به اقدام متقابل شرکای اقتصادی می‌انجامد و می‌تواند ۳۰۰میلیارد دلار از صادرات امریکا را به خطر بیندازد. به گزارش یورونیوز، ‌اتحادیه اروپا طی سندی ۱۰صفحه‌یی که برای وزارت بازرگانی امریکا ارسال شده اعلام کرده وضع تعرفه‌های گمرکی سنگین بر خودروها و قطعات خودرو تولید اروپا توجیه‌ناپذیر و از منظر اقتصادی بی‌معناست. شرکت جنرال موتورز امریکا نیز علیه سخنان اخیر ترامپ موضع گرفته و اعلام کرده، ناگزیر خواهد بود نرخ محصولات خود را چند هزاردلار بالاتر ببرد و این کار از قدرت رقابت این شرکت خواهد کاست و به بیکاری کارکنان آن خواهد انجامید. اتحادیه جهانی خودروسازان هم در هفته جاری هشدار داده اعمال تعرفه‌های سنگین از سوی ایالات متحده بهای خودروهای ساخت داخل این کشور را به شکل میانگین تا ۶۰۰۰ دلار افزایش خواهد داد.

 

 

ارسال نظر