پیروزی نامزد چپ‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری در مکزیک

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۶۹

گروه جهان|

 نتایج شمارش اولیه آرا و نظرسنجی‌های پس از رای‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک نشان می‌دهد که آندرس مانوئل لوپز اوبرادور نامزد چپ‌گرا با فاصله قابل ‌توجهی از رقیبان خود پیروز شده است. نتایج منتشر شده در یازدهم تیر ماه حاکی است آقای اوبرادور به آسانی از دو رقیب اصلی خود پیشی گرفته و حزب او نیز به پیروزی‌های بزرگی دست پیدا کرده است. انتظار می‌رود، نتایج نهایی عصر دوشنبه دوم جولای به وقت مکزیک منتشر شود.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بین ۴۶ تا ۵۳ درصد از رای‌دهندگان به آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رای داده‌اند. نتایج رسمی اولیه از شمارش آرا نیز نشان می‌دهد که او دست‌کم ۵۳درصد آرا را از آن خود کرده است. آرای رقیب اصلی او ریکاردو آنایا از حزب «اقدام ملی» بین ۱۹ تا ۲۵ درصد و آرای خوزه آنتونیو مید از حزب «انقلاب سازمانی» حدود ۱۷ درصد است. مید در همان ساعت‌های آغازین روز دوشنبه شکست خود و پیروزی اوبرادور را پذیرفت. آنایا نیز شکست خود را پذیرفته و انریکه پنا نیه‌تو رییس‌جمهوری فعلی مکزیک نیز پیروزی اوبرادور را تبریک گفته است. آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رهبر حزب «جنبش بازسازی ملی» (مورنا) است که یک حزب چپ‌گرا به‌ شمار می‌رود. «اقدام ملی» ائتلافی از چهره‌های چپ‌گرا و راست‌گراست و «انقلاب سازمانی» یک تشکل میانه‌رو محسوب می‌شود.

حزب انقلاب سازمانی در حال حاضر رهبری دولت را در دست دارد. در حقیقت این حزب در کنار «اقدام ملی» و حزب انقلاب دموکراتیک برای سال‌ها قدرت و دولت را در مکزیک در دست داشتند. خود آقای اوبرادور نیز زمانی عضو انقلاب دموکراتیک بود و 6 سال پیش اقدام به تاسیس مورنا کرد. لوپز اوبرادور وعده داده است دست به تغییراتی رادیکال در روند فعلی دولت و سیاست‌های کشورش بزند. او در حالی به پیروزی رسیده که اعتراضات و خشم مردم از فساد، کارتل‌های مواد مخدر و خشونت‌هایی که به آنها دست می‌زنند رو به فزونی است.

 

 

ارسال نظر