هشدار جنرال‌موتورز درباره سیاست‌های ترامپ

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۲۱
هشدار جنرال‌موتورز درباره سیاست‌های ترامپ

گروه جهان|

جمهوری‌خواهان برای پیروزی در انتخابات کنگره به کارنامه اقتصادی بهتری نیاز دارند. کارشناسان سیاسی و اقتصادی که دو سال یک بار با استفاده از آمارهای اقتصادی تحولات آینده را بررسی می‌کنند، پیروز انتخابات کنگره‌یی ایالات متحده در ماه نوامبر را پیش‌بینی کرده‌اند.

به گزارش رویترز، این دانشمندان اعلام کرده‌اند که گرچه ایالات متحده درحال حاضر رشد اقتصادی خوبی دارد اما نمایندگان جمهوری‌خواه برای پیروزی در انتخابات کنگره و حفظ مجلس نمایندگان به کارنامه اقتصادی بهتری نیاز دارند.

در این گزارش آمده، تحلیل‌ها که برخی از داده‌هایش به دهه 1940 و قبل‌تر بازمی‌گردد، نشان می‌دهد که دموکرات‌ها فرصت خوبی برای برنده شدن حداقل 23کرسی در انتخابات نوامبر خواهند داشت. کسب این تعداد کرسی حزب دموکرات را قادر می‌سازد که کنترل مجلس نمایندگان امریکا را به دست گیرد. گفته شده، جمهوری‌خواهان در صورتی اکثریت مجلس نمایندگان را حفظ خواهند کرد که درآمدها در 6 ماه نخست سال جاری حداقل 3.4درصد رشد داشته باشد. کارشناسان احتمال داده‌اند که جمهوری‌خواهان در انتخابات نوامبر 32کرسی را از دست بدهند که می‌تواند یک دردسر تمام‌ عیار برای حزب جمهوری‌خواه باشد.

یکی دیگر از دلایل شکست جمهوری‌خواهان در این گزارش، کاهش شدید محبوبیت دونالد ترامپ اعلام شده که تاثیرش از نقش «درآمدها» در انتخابات بیشتر است. انتقادها از سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ به ‌شدت افزایش یافته است. در تازه‌ترین مورد شرکت جنرال موتورز با هشدار نسبت به سیاست‌های یک‌جانبه و حمایت‌گرایانه ترامپ پیش‌بینی کرده که ادامه این سیاست‌ها به کاهش شغل در امریکا منجر خواهد شد.

به گزارش رویترز، شرکت خودروسازی جنرال موتورز امریکا هشدار داده، تعرفه‌های مورد نظر دولت ترامپ می‌تواند به منزوی شدن شرکت‌های امریکایی ازجمله جنرال موتورز در بازار‌های جهانی منجر شود. یک گروه تجاری متشکل از خودروسازان بزرگ نیز پیش‌تر اعلام کردند به دولت ترامپ هشدار داده‌اند، تهدید امریکا به وضع تعرفه ۲۵درصدی بر واردات خودرو به بهانه امنیت ملی سالانه ۴۵میلیارد دلار معادل ۵۸۰۰ دلار به ازای هر خوردو برای مصرف‌کنندگان امریکایی هزینه در برخواهد داشت.

انتخابات مجلس سنای ایالات متحده در تاریخ 6 نوامبر 2018 برگزار خواهد شد. در مجموع 33کرسی از 100کرسی سنا در این دوره از انتخابات تعیین تکلیف می‌شوند. درحال حاضر حزب جمهوری‌خواه 51 کرسی و دموکرات‌ها 47کرسی سنا را در اختیار دارند و دو صندلی دیگر هم متعلق به احزاب مستقل است که بیشتر با حزب دموکرات همکاری می‌کنند. در مجلس نمایندگان امریکا هم‌اکنون 235کرسی در اختیار جمهوری‌خواهان و 193کرسی در اختیار دموکرات‌ها قرار دارد. تقریبا از 2011میلادی جمهوری‌خواهان توانسته‌اند اختیار مجلس نمایندگان را در اختیار خود داشته باشند.

نکته جالب اینجاست که دموکرات در طول سال‌های پس از جنگ جهانی دوم نزدیک به 40سال کنترل بلامنازع مجلس نمایندگان امریکا را در دست داشتند. این حاکمیت دموکرات‌ها از سال انتخابات میان‌دوره‌یی امریکا از سال 1952میلادی تا سال 1994 به طول انجامیده است. حالا و در صورتی که دموکرات‌ها بتوانند 23تا 24کرسی جمهوری‌خواهان را از دست آنان بربایند، می‌توانند کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیرند. در این میان هم آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته، نشان‌دهنده جلوتر بودن نسبی دموکرات‌هاست.

در شاخه سنای کنگره امریکا نیز رقابت سختی در جریان است. هم‌اکنون در مجلس سنای امریکا 51 کرسی به جمهوری‌خواهان و 49کرسی به دموکرات‌ها تعلق دارد و در صورتی که دمکرات‌ها تنها بتوانند یک کرسی را از جمهوری‌خواهان بربایند، رأی طلایی مایک پنس به عنوان معاون رییس‌جمهور امریکا و از اعضای کنگره الزامی می‌شود. با این حال در انتخابات سنا هم اوضاع برای دموکرات‌ها پیچیده است. در انتخابات ماه نوامبر 24کرسی دموکرات‌ها به همراه دو کرسی متعلق به دو سناتور مستقل که متحد دموکرات‌ها به شمار می‌آیند به رأی گذاشته می‌شود و این درحالی است تنها 8 کرسی متعلق به جمهوری‌خواهان به رأی گذاشته می‌شود. از این 8 کرسی 3 کرسی متعلق به ایالت‌هایی است که به دلیل بازنشستگی سناتورها وارد چرخه انتخابات شده‌اند. با این حال چالش اساسی برای دموکرات‌ها رقابت در ایالت‌هایی است که در انتخابات سال 2016 به ترامپ رأی دادند و وی را بر مصدر ریاست‌جمهوری نشاندند. 10 ایالت امریکا در این فهرست قرار می‌گیرد و این درحالی است جمهوری‌خواهان تنها در یک ایالت که در انتخابات سال 2016 به هیلاری کلینتون رأی داد، مجبور به رقابت هستند. چشم امید دموکرات‌ها به ایالت‌های آریزونا(کرسی خالی شده به دلیل استعفا) و نواداست تا بتوانند رقابت را به سود خود خاتمه دهند. همچنین دموکرات‌ها نیم نگاهی به کرسی‌های ایالت تگزاس، کرسی باز ایالت یوتا و کرسی باز ایالت تنسی دارند. در مقابل جمهوری‌خواهان امیدوارند کرسی‌های دموکرات‌ها در ایالت‌های در ایندیانا، میسوری، مونتانا، داکوتای شمالی و ویرجینیای غربی را به دست بیاورند تا تفوق خود را بر مجلس سنا حفظ کنند. ایالت‌هایی که در سال 2016 به ترامپ و در سال 2012 به میت رامنی رای داده بودند.

 

ارسال نظر