دادگاه بین‌المللی چین برای دعاوی جاده ابریشم

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۳۸

گروه جهان|

چین اعلام کرده برای بررسی و رسیدگی به منازعات تجاری و سرمایه‌گذاری در حوزه «جاده ابریشم نوین» دادگاه‌های بین‌المللی تشکیل می‌دهد. به گزارش ایرنا، دادگاه‌های جاده ابریشم «موسسات قضایی بین‌المللی» محسوب می‌شوند و حقوق بین‌المللی بر آنها حاکم خواهد بود. دادستانی عالی چین نخستین دادگاه بین‌المللی تجاری را در شهر «شن‌جن» در جنوب کشور ایجاد می‌کند که دعاوی «راه ابریشم دریایی» قرن بیست‌ویکم در آنها مطرح خواهد شد.

دومین دادگاه هم در شهر «شی‌آن» در شمال غرب کشور برای رسیدگی به «منازعات تجاری و سرمایه‌گذاری جاده ابریشم زمینی» تشکیل خواهد شد. برخی شرکت‌های تجاری از چین و کشورهای دیگر پیش از این اعلام کرده بودند به‌دنبال اجرای طرح‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف جهان به‌ خصوص در آسیای مرکزی و آفریقا منازعاتی به وجود می‌آید که لازم است از طریق مراجع قضایی بین‌المللی به آنها رسیدگی شود. از زمانی که طرح جاده ابریشم نوین از سوی رییس‌جمهوری چین در 2013 مطرح شد، تحولات اقتصادی فراوانی در منطقه رخ داده است. در ابتدای امر چین اعلام کرد: برای پیشبرد این برنامه صندوقی به ارزش 40میلیارد دلار اختصاص داده از آن زمان به این طرف ارزش تبادلات تجاری چین با کشورهای حوزه راه ابریشم به افزون بر 3هزار میلیارد دلار رسیده است.

قرار است، طرح‌های اقتصادی تازه‌یی نیز در این ارتباط برای سرمایه‌گذاری به ارزش 305 میلیارد دلار اعلام شود. چین برای این منظور از 2013 تاکنون با 50 کشور حوزه راه ابریشم قراردادهای اقتصادی امضا کرده و نزدیک به 56 منطقه اقتصادی و تجاری ایجاد شده است. آکادمی علوم اجتماعی چین در تازه‌ترین گزارش خود آورده میزان سرمایه‌گذاری کشورهای مرتبط با این راه به ‌تدریج در حال افزایش است. این در شرایطی است که چین و پاکستان هم موافقت کرده‌اند یک کریدور اقتصادی راه‌اندازی کنند که ارزش آن 46میلیارد دلار است. از 2015 به این طرف بیشترین طرح‌هایی که سرمایه‌گذاران چینی به‌ خصوص به آن علاقه نشان داده‎اند سه قلمرو انرژی، طرح‌های زیربنایی حمل و نقل و همچنین فناوری اطلاع‌رسانی و مخابراتی است.

 

 

ارسال نظر