کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۶۴

درخواست عبادی برای خلع سلاح گروه‌های مسلح

نخست‌وزیر عراق خلع سلاح همه گروه‌های مسلح در مناطق عراق به‌ویژه پ‌ک‌ک را خواستار شد. به گزارش سومریه‌نیوز، حیدر عبادی با اشاره به اینکه برخی تلاش‌می‌کنند، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق آغاز گام‌ها برای خلع سلاح در بغداد و دیگر استان‌ها و انحصار آن در دست دولت را اعلام و تاکید کرده، این اقدام از حمایت سیاسی و مردمی برخوردار است.

دیدار وزرای خارجه قطر و امریکا

وزیر خارجه قطر با همتای امریکایی خود در واشنگتن دیدار و درباره آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو کرده است. به گزارش قدس العربی، محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی وزیر خارجه قطر در دیدار با مایک پمپئو همتای امریکایی خود در واشنگتن درباره آخرین تحولات خاورمیانه به ویژه بحران شورای همکاری خلیج‌فارس و پیامدهای اوضاع انسانی در یمن، لیبی، فلسطین و سوریه گفت‌وگو کرده است. این نخستین دیدار رسمی میان این دو وزیر از زمان تعیین پمپئو به عنوان وزیر خارجه امریکاست.

حریم هوایی ریاض و متحدان به روی قطر بسته ماند

چهار کشور عربی تحریم‌کننده قطر اعلام کردند در راستای حفظ امنیت ملی و حق حاکمیتی خود همچنان حریم هوایی‌شان را به روی هواپیماهای قطری بسته نگه می‌دارند. به گزارش خبرگزاری واس، عربستان، ‌امارات، بحرین و مصر در بیانیه مشترکی تاکید کرده‌اند پس از آنکه پرونده حریم هوایی خود با قطر را به دیوان بین‌المللی عدالت ارائه کرده و تاکید کردند که سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) حق دخالت در این اختلاف‌نظر را ندارد و تا زمان صدور حکمی از سوی دیوان بین‌المللی عدالت همچنان حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای قطری بسته نگه خواهند داشت.  

مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا معلق است

وزرای اتحادیه اروپا اعلام کردند: مذاکرات پیوستن ترکیه به این اتحادیه در حالت تعلیق به سرمی‌برد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای وزرای اتحادیه اروپا گفته ترکیه از اتحادیه اروپا در حال دور شدن است و بر همین اساس این مذکرات در حالت تعلیق به سر می‌برد. در سال‌های اخیر روابط اتحادیه اروپا با ترکیه به دلیل برخی تنش‌ها به خصوص پس از سرکوب‌های اردوغان و پس از کودتای نافرجام 2016 دچار تنش شده است. اردوغان یک‌شنبه توانست در قدرت باقی بماند و همین مساله نگرانی‌ها را در بروکسل افزایش داده است. پس از پیروزی اردوغان در انتخابات، بروکسل تنها یک بیانیه کوتاه تبریک صادر کرد.

 

 

ارسال نظر