هشدار لندن و پاریس به واشنگتن

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۷۴
هشدار لندن و پاریس به واشنگتن

گروه جهان|

وزیر خزانه‌داری بریتانیا با اشاره به اختلافات تجاری امریکا و چند اقتصاد بزرگ جهان هشدار داده بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هیچ بهانه‎یی برای پیامدهای فاجعه‎بار یک جنگ تجاری تمام‎عیار نخواهد داشت. وزیر دارایی فرانسه هم به واشنگتن هشدار داده در صورتی که امریکا روی صادرات خودرو اروپا به این کشور تعرفه اعمال کند، پاسخی جدی دریافت خواهد کرد. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، فیلیپ هاموند وزیر خزانه‌داری بریتانیا سه‌شنبه گفته: «ما در شرایط متغیری به سر می‌بریم، چرا که چندین دهه است به این ایده کهن پایبند بودیم که امریکا به‌طور کامل با بازار و تجارت آزاد مرتبط است. هنوز امیدواریم که از وقوع یک جنگ تمام‎عیار تجاری جلوگیری شود، چرا که این جنگ فاجعه‌یی بزرگ، نه تنها برای امریکا بلکه برای هر کشوری در دنیا خواهد بود. با این حال آنچه می‌توانم بگویم، این است که هر اتفاقی بیفتد، بریتانیا مدافع صادق بازارهای باز، تجارت آزاد، تعرفه‌های پایین و حتی مرزهای بدون تعرفه باقی خواهد ماند. » اظهارات هاموند در حالی ایراد شده که برونو لومیر وزیر دارایی فرانسه نیز به امریکا هشدار داده چنانچه به ‌دنبال اعمال تعرفه بر خودروهای اروپایی باشد، با مقابله‌ به‌ مثل مواجه خواهد شد. به گزارش بی‌بی‌سی، برونو لومیر همچنین گفته کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌ شدت از بازگشت تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه ایران ناخرسند هستند، زیرا با بازگشت این تحریم‌ها امریکا ممکن است، شرکت‌های اروپایی را به‌ دلیل معامله با ایران مجازات کند.

وزیر دارایی فرانسه گفته دولت‌های آلمان، بریتانیا و فرانسه به‌طور مشترک درباره معافیت شرکت‌های اروپایی از این تحریم‌ها با دولت امریکا تماس گرفته‌اند اما تاکنون نشانه مثبتی از امریکا دریافت نشده است. لومیر تصریح کرده که واشنگتن هنوز به درخواست طرف‌های اروپایی پاسخی نداده است. وزیر دارایی فرانسه همچنین از اختلاف‌نظر بروکسل و واشنگتن بر سر تعرفه‌های گمرکی ابراز نگرانی شدید کرده است.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا هفته گذشته تهدید کرد که ممکن است تعرفه‌یی به میزان ۲۰ درصد بر خودروهای وارداتی از اروپا وضع کند. هشدار در مورد وضع گمرک سنگین بر خودروهای وارداتی از اروپا در پی اقدام اتحادیه اروپا در وضع تعرفه بر حدود ۳.۲میلیارد دلار واردات از امریکا بوده است. لومیر در این باره گفته که اگر ایالات متحده بر خودروهای صادراتی اروپا تعرفه ۲۰درصدی وضع کند، بروکسل قطعا به آن واکنش نشان خواهد داد. وزیر دارایی فرانسه گفته: «ما خواستار تشدید اختلاف نیستیم اما این اروپایی‌ها هستند که هدف حمله قرار گرفته‌اند. »

 افت بازارهای آسیا

در همین حال رویترز گزارش داده که اکثر بازارهای مالی و بورس در شرق آسیا، سه‌شنبه را با افت ارزش آغاز کرده‌اند. بنا بر این گزارش، نگرانی‌ها از افزایش تنش‌های اقتصادی امریکا و چین، دلیل اصلی این تلاطم‌هاست. ارزش دلار امریکا در برابر ین ژاپن نیز کاهش یافته است. شاخص سهام نیکی سه‌شنبه در بازار بورس ژاپن نیم‌درصد سقوط کرد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی حدود یک‌درصد، شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ 1.2درصد و شاخص اس‌اس‌ای در بورس شانگهای 0.6درصد کاهش یافت. وضعیت شب دوشنبه در بازارهای عمده ایالات متحده نیز بهتر از بازارهای آسیا نبود. «اس‌اند‌پی ۵۰۰»، 1.4درصد سقوط کرد که به نوشته آسوشیتدپرس، بدترین روز برای آن از ششم آوریل تاکنون است. شاخص داوجونز نیز برای نهمین‌بار طی 10روز گذشته سقوط کرده است.

رویترز نوشته، نشانه‌های ضد و نقیض فعلی، بازارها را دستخوش تلاطم کرده است؛ استیو منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا گفته طرح تازه محدودیت‌های امریکا، نه فقط در مورد چین که مربوط به همه کشورهایی است که تلاش می‌کنند، فناوری امریکا را بدزدند.» اما پیتر ناوارو مشاور امور بازرگانی و تولید رییس‌جمهوری امریکا گفته هر محدودیت تازه‌یی که دولت دونالد ترامپ اعمال کند، تنها محدود به چین خواهد بود و نه دیگر کشورها. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده وزارت خزانه‌داری امریکا در حال آماده‌سازی قوانین و مقررات تازه‌یی ا‌ست که محدودیت‌های مشخصی علیه سرمایه‌گذاری چین در شرکت‌های امور فناوری ایالات متحده، اعمال خواهد کرد. البته این طرح هنوز نهایی نشده و بنا بر این گزارش شرکت‌های امریکایی فرصت خواهند داشت تا در مورد آن اظهارنظر کنند. وال‌استریت‌ژورنال در عین حال گفته شورای امنیت ملی امریکا و وزارت بازرگانی آن کشور در حال طرح‌ریزی تمهیداتی برای افزایش کنترل صادرات هستند تا جلو انتقال محصولات شرکت‌های امریکایی مهم در زمینه فناوری به چین را بگیرند. اظهارنظرها منوچین و ناوارو در مورد این طرح نیز پس از انتشار گزارش وال‌استریت‌ژورنال مطرح شده است. دونالد ترامپ 15ژوئن ۲۵درصد تعرفه بر ۵۰میلیارد دلار کالای وارداتی از کشور چین وضع کرد و گفت که اگر پکن دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند، دولت او درصدد وضع تعرفه‌های بیشتری برخواهد آمد. چین اما دست به تلافی زد. پس از آن رییس‌جمهوری امریکا تهدید کرد؛ ۱۰درصد تعرفه تازه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع خواهد کرد و چین نیز بار دیگر تاکید کرد دست به اقدام متقابل شدیدی خواهد زد. اتحادیه اروپا، هند، ترکیه و کانادا نیز تاکنون اقدامات تلافی‌جویانه‌یی را در برابر سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ در پیش گرفته‌اند.

 

 

ارسال نظر