صلح با طعم زور

۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۱۲
صلح با طعم زور

گروه جهان|

جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد رییس‌جمهوری امریکا، توانایی و تمایل محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین را برای رسیدن به توافق زیر سوال برده و تهدید کرده در صورتی که عباس به پای میز مذاکره بازنگردد طرح صلح امریکایی را منتشر خواهد کرد.  به گزارش دویچه‌وله، جرد کوشنر که برای دیدار با سران منطقه به خاورمیانه سفر کرده در مصاحبه‌ با روزنامه فلسطینی القدس گفته حاضر به همکاری با محمود عباس رییس‌جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین، است. پس از آنکه ایالات‌متحده دسامبر سال گذشته بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسراییل به‌رسمیت شناخت، محمود عباس از دیدار و مذاکره با تیم ترامپ خودداری کرده است.

گفته شده، کوشنر که از سوی ترامپ مامور هدایت طرح صلح را برعهده دارد، از اظهارنظر درمورد جزئیات طرح صلح امریکا خودداری کرده و گفته این طرح هم‌اکنون در دست تهیه است، ‌اما به‌زودی آماده خواهد شد. دولت ترامپ گفته اگر فلسطینیان و اسراییلی‌ها بر سر راه‌حل دو دولت به توافق برسند، واشنگتن نیز از این توافق حمایت خواهد کرد.  مصاحبه جرد کوشنر با القدس یک‌شنبه و پس از آن منتشر شد که کاخ‌سفید تایید کرده بود کوشنر و جیسون گرین‌بلات مشاور ترامپ در امور خاورمیانه، شنبه با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی دیدار کردند. بسیاری از ناظران توانایی کوشنر و گرین‌بلات را برای تحقق هرگونه توافقی زیر سوال برده‌اند، زیرا هیچ ‌یک از آنان پیش‌تر تجربه دیپلماتیک نداشته‌اند.  انتظار می‌رود طرح صلح امریکا شامل راه‌حل‌های دقیقی برای مناقشه‌های اصلی میان اسراییل و فلسطینیان نظیر مسائل مرزی، آینده شهرک‌های اسراییلی در مناطق اشغالی، سرنوشت پناهجویان فلسطینی و مساله امنیت باشد. ایالات‌متحده در دولت اوباما نیز تلاش‌هایی برای برقراری صلح میان اسراییل و فلسطینیان انجام داد اما درنهایت این مذاکرات در ۲۰۱۴ با شکست مواجه شده و ناکام ماندند.

 عربستان؛ دشمنی خطرناک برای فلسطین

المانیتور با اشاره به طرح صلح امریکایی نوشته: «اندکی پس از آنکه ترامپ از دوست جدیدش، کیم‌جونگ‌اون دیکتاتور کره‌شمالی، خداحافظی کرد رسانه‌های اسراییلی از سفر جرد کوشنر به خاورمیانه خبر دادند. گفته شد کوشنر قرار است در این سفر به اسراییل (سرزمین‌های اشغالی) و عربستان سفر کند اما اثری از دیدار با مقام‌های دولت فلسطینی به چشم نمی‌خورد. بنابراین هر موجود فضایی هم که به زمین بیاید، می‌تواند مطمئن باشد که توافق نهایی ترامپ درباره صلح خاورمیانه، نوعی صلح میان اسراییل، سعودی‌ها و کشورهای نفت‌خیز خلیج است. این برداشت چندان هم دور از حقیقت نیست زیرا اغلب ناظران بر این باورند که دولت ترامپ منازعه اسراییل و فلسطین را مانعی اصلی در برابر ایجاد ائتلافی امریکایی-اسراییلی-عربی در برابر ایران می‌داند. به همین دلیل است که تل‌آویو و ریاض از این طرح جدید امریکا استقبال کرده و تلاش دارند تا فلسطینی‌ها را با اجبار پای میز مذاکره بکشانند.»

انتقادهای تند جرد کوشنر از محمود عباس در روز یک‌شنبه تاییدی بر این گمانه‌زنی‌هاست. اغلب کارشناسان مسائل خاورمیانه اما بر این باورند که فلسطینی‌ها طرح امریکا را رد خواهند کرد. واکنشی که احتمالا به فروپاشی دولت محمود عباس و فسخ معاهده اسلو منتهی خواهد شد، معاهده‌یی که ۱۹۹۳ منعقد شده بود. المانتیور در این باره می‌نویسد: «سعودی‌ها احتمالا فلسطینی‌ها را برای چنین کاری ملامت خواهند کرد و ممکن است طرح صلح ۲۰۰۲ اعراب را که به رهبری عربستان پیشنهاد شده بود و شرط آن عادی‌سازی روابط اعراب و اسراییل در ازای خروج دومی از اراضی اشغالی بود، از دستور کار خارج کنند. این سناریو زمانی تقویت شد که گرین‌بلات نماینده دولت امریکا در امور خاورمیانه در یادداشتی تند و تیز با عنوان «هیچ شریک فلسطینی‌ای نداریم» رهبری فلسطین را متهم کرد که تنها مسوول شکست روند صلح است زیرا دروغ را اشاعه داده و لحن عصبی را پیش گرفته است. گرین‌بلات اما هیچ اشاره‌یی به ۵۱ سال اشغال اسراییل و نقض حقوق انسانی فلسطینی‌ها نداشت.

صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، در پاسخ گرین‌بلات را ملامت کرد. او گفت که نمایندگان امریکا از بحث درباره آینده مرزها، شهرک‌نشینان و حتی راه‌حل صلح مبتنی‌‌بر ایجاد دو دولت خودداری می‌کنند. اما این فقط نمایندگان دولت امریکا نیستند که حق و حقوق تضییع‌نشده فلسطینی‌ها هیچ اهمیتی برای‌شان ندارد. نام محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را نیز می‌توان در کنار کوشنر و دیگر نمایندگان امریکایی قرار دارد.

به گزارش المانیتور، در دیداری که اواخر مارس میان بن‌سلمان و رهبران یهودی در نیویورک برگزار شده، او رهبران فلسطین را متهم کرده که بارها فرصت‌های ۴۰ سال گذشته را از دست دادند و تمامی پیشنهادها را رد کرده‌اند. طبق گزارش کانال ۱۰ اسراییل، ولیعهد سعودی حاضران را با گفتن این جملات شگفت‌زده کرده است «اکنون زمانی است که یا فلسطینی‌ها باید پیشنهادات را بپذیرند و به میز مذاکره بیایند یا دهان‌شان را ببندند و شکایت‌ کردن را بس کنند.» بن‌سلمان تاکید کرده مساله فلسطین در اولویت دولت او و مردم عربستان نیست.

نیویورکر نیز نوشته که ولیعهد سعودی به امریکایی‌ها گفته، می‌خواهد روابط کامل با اسراییل ایجاد کند و متعهد است که به تخاصم پایان دهد؛ حتی اگر فلسطینی‌ها از شرایط توافق راضی نباشند.

 

ارسال نظر