کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۰۵۴

نگرانی از کاهش ارزش روپیه در پاکستان

با ادامه روند کاهش ارزش پول پاکستان (روپیه) در مقایسه با دیگر ارزهای خارجی که نگرانی زیادی را ایجاد کرده است، قیمت هر دلار در بازار آزاد به 125روپیه افزایش یافت. به گزارش ایرنا، نرخ رسمی ارز خارجی از سوی بانک مرکزی پاکستان هر دلار 121 روپیه اعلام شده است. از دسامبر سال جاری این سومین‌بار است که قیمت رسمی و غیررسمی روپیه به نحو چشمگیری در برابر دلار و دیگر ارزهای خارجی کاهش می‌یابد. افزایش واردات نسبت به صادرات که به کسری حساب جاری منجر شده و همچنین افزایش بدهی خارجی دو عامل مهم در کاهش ارزش پول ملی پاکستان نسبت به دیگر ارزهای خارجی در این کشور است.

غنی: والی‌ها صلح را به‌طور محلی دنبال کنند

محمد اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان، به والی‌ها دستور داده از ظرفیت‌های محلی برای استقرار به صلح و ادامه آتش‌بس استفاده کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، غنی از مقام‌های محلی خواسته با استفاده از تجارب آتش‌بس سه روزه دو طرفه در مناطق تحت کنترل‌شان برای پایان دادن به جنگ، آماده برقراری آتش‌بس در سطح محلی باشند. کابل از ۲۷ رمضان آتش‌بس یکجانبه اعلام ‌کرد و طالبان نیز سه روز عید فطر را آتش‌بس اعلام کرد. در زمان آتش‌بس، شماری زیادی از افراد طالبان به شهرها آمدند و حتی شماری از آنها با والی‌ها دیدار کردند.

دیدار نمایندگان ترامپ با امیر قطر

فرستادگان رییس‌جمهوری امریکا در ادامه رایزنی‌های خود با سران منطقه درباره آنچه معامله قرن خوانده می‌شود، با امیر قطر و رییس‌جمهوری مصر دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش روسیا الیوم، کاخ سفید از دیدار جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ به همراه جیسون گرینبلات نماینده ویژه ترامپ در امور صلح خاورمیانه با شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر خبر داده است.

کاهش وزارتخانه‌ها در ترکیه

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات وزارتخانه‌ها را از 26 عدد کنونی به 16 وزارتخانه کاهش می‌دهد. به گزارش تی‌آرتی، هدف از این کار سبک‌سازی دولت و سازگار کردن بدنه مدیریتی ترکیه متناسب با نظام ریاستی اعلام شده است. نظام حکومتی ترکیه در پی تغییرات قانون اساسی این کشور از پارلمانی به ریاستی تغییر یافت و در انتخابات پیش‌رو که رییس‌جمهوری رییس کابینه و دولت شده و پست نخست‌وزیری حذف می‌شود.

 

ارسال نظر