سیلی تجاری بروکسل به واشنگتن

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۰۴۸
سیلی تجاری بروکسل به واشنگتن

گروه جهان|

اتحادیه اروپا از جمعه با اقدامی تلافی‌جویانه پاسخی قاطع به افزایش تعرفه‌های گمرکی بر آلومینیوم و فولاد وارداتی این اتحادیه از امریکا داد و اعمال تعرفه‌های گمرکی بر برخی کالاهای امریکایی مانند جین، موتورسیکلت و کره بادام‌زمینی را آغاز کرد. وضع تعرفه‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا می‌تواند تنش را در روابط تجاری دو سوی اقیانوس اطلس افزایش دهد. پیش از این دونالد ترامپ تهدید به افزایش و اعمال تعرفه‌های گمرکی روی خودروهای ساخت اروپا کرده بود. اگر رییس‌جمهور ایالات متحده به تهدیدهای جدیدش جامه عمل بپوشاند احتمال تشدید جنگ تجاری جدی‌تر خواهد شد.

به گزارش دویچه‌وله از آغاز ماه جولای بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا به امریکا به ترتیب ۲۵و ۱۰درصد تعرفه گمرکی اعمال خواهد شد. دریافتی اتحادیه اروپا از تعرفه‌های گمرکی تازه بر کالاهای امریکایی در نخستین گام تا ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو افزایش پیدا خواهد کرد. سیسیلیا مالمستروم، کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا گفته بود: «نمی‌خواستیم در این موقعیت قرار بگیریم اما به‎ دلیل تصمیم یک‌جانبه امریکا راه دیگری برای اتحادیه اروپا باقی نمانده است. اگر امریکایی‌ها از تعرفه‌های گمرکی جدید چشم‌پوشی کنند، اقدامات ما هم متوقف خواهد شد.»

اتحادیه بازرگانی خارجی آلمان با پیش‌بینی افزایش بهای برخی از کالاها احتمال داده تجار تا جایی که ممکن است برای خرید کالاهای مشابه به کشورهای دیگر روی بیاورند. ماتیاس هندله گفته است:«البته بعید است که بهای کالاها فورا افزایش یابد. چون از یک طرف هنوز کالاهایی در انبارها موجودند و از طرف دیگر رقابت بین عرضه‌کنندگان مانع از این می‌شود که سنگینی افزایش هزینه واردات به طور یک‌جانبه بر شانه‌های مصرف‌کنندگان تحمیل شود.» براساس قوانین سازمان تجارت جهانی، اتحادیه اروپا می‌تواند تعرفه‌یی را معادل ضرری که امریکا با افزایش تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم به اتحادیه اروپا وارد می‌کند، وضع کند. ارزش صادرات فولاد و آلومینیوم در سال ۲۰۱۷ از اروپا به سوی ایالات متحده امریکا

4،6میلیارد یورو بوده است.

 گفت‌وگوهای اقتصادی چین و اروپا

اتحادیه اروپا در شرایطی تعرفه‌های جدید را بر کالاهای امریکایی اعمال کرده که جنگ تجاری چین و ایالات متحده با اقدامات تلافی‌جویانه و متقابل دو طرف بالا گرفته است. بنا بر اعلام دولت امریکا درحال حاضر صادرات سالانه چین به این کشور ۵۲۴ میلیارد دلار است و در مقابل چین تنها ۱۸۷میلیارد دلار کالای امریکایی وارد می‌کند.

دونالد ترامپ سه‌شنبه گذشته تهدید کرد، تعرفه ۱۰درصدی برای ۲۰۰میلیارد دلار واردات کالاهای چینی اعمال خواهد کرد که هشدار فوری پکن برای تلافی را در پی داشت. ترامپ 15ژوئن برای واردات کالاهای چینی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار تعرفه ۲۵درصدی اعلام کرد و باعث شد، پکن نیز به شکل مشابه واکنش نشان دهد. تقابل‌هایی که حالا اروپا و چین را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است.  حال رویترز گزارش داده که هفتمین دور از گفت‌وگوهای اقتصادی و تجاری چین و اروپا از دوشنبه در پکن آغاز خواهد شد. ریاست این مذاکرات را «لیو خه» معاون نخست‌وزیر چین و یورکی کایتانین، معاون کمیسیون اروپا برعهده دارند.

این ساختار از سال 2007میلادی اجرایی شده و در جریان آن طرفین درباره بسیاری از مسائل مورد علاقه ازجمله اختلافات تجاری رایزنی می‌کنند. وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده که در دور جدید مذاکرات درباره تجارت و سرمایه‌گذاری، مقابله با یک‌جانبه‌گرایی اقتصادی، حاکمیت اقتصاد در جهان، ابداع و نوآوری و راه‌های گسترش مناسبات تجاری تبادل‌نظر خواهد شد. گائو فونگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفته:«با توجه به رشد یکجانبه‌گرایی تجاری در جهان، چین و اروپا باید دست در دست یکدیگر با این پدیده آزاردهنده مقابله کنند. چین و اتحادیه اروپا شرکای بزرگ تجاری هستند و اگرچه در زمینه تغییرات ارزشی ارز یا مازاد تولید فولاد چین اختلافاتی دارند اما نمی‌خواهند این اختلافات باعث کاهش سطح روابط شود به ‌ویژه حالا که امریکا جهانی‌ شدن را زیر سوال برده است.»  گفته شده تجارت، سرمایه‌گذاری، تبادل نیروی انسانی، ابداعات، تحولات اقلیمی، جهانی شدن و همکاری در سازمان تجارت جهانی از موضوعاتی است که چین و اروپا روی آن کار می‌‎کنند.

 ترکیه و هند در جبهه اروپا

ترکیه هم اعلام کرده که همسو با اتحادیه اروپا، چین و روسیه از روز پنج‌شنبه به جنگ تجاری تلافی‌جویانه علیه امریکا پیوسته است. به گزارش رویترز نهاد زیبکجی، وزیر اقتصاد ترکیه، گفته اقدامات تلافی‌‌جویانه اقتصادی آنکارا بالغ بر 266.2میلیون دلار را از پنج‌شنبه علیه دولت امریکا به‌ دلیل تعرفه‌های مازاد این کشور بر فولاد اعمال شده است. وزیر اقتصاد ترکیه گفته:«این تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی از امریکا شامل زغال‌سنگ، کاغذ، گردو، بادام، تنباکو، برنج، نوشیدنی، خودرو، لوازم آرایشی، ماشین‌آلات صنعتی و محصولات پتروشیمی اعمال می‌شود.»

گفته شده، هند هم در پاسخ به اقدامات تجاری ترامپ به اتحادیه اروپا و دیگر شرکای تجاری امریکا پیوسته است. واشنگتن‎پست نوشته:«دهلی‌نو از چهارم آگوست، تعرفه‌ها و مقررات جدیدی را بر کالاهای وارداتی مختلف امریکا ازجمله بادام، سیب و برخی محصولات فلزی افزایش و وضع می‌کند. هند قرار بود بر 30نوع کالای وارداتی امریکا تعرفه‌های جدید وضع کند که دولت هند اخیرا اعلام کرده که موتور 800 سی‌سی را از فهرست حذف می‌کند، بنابراین تعرفه‌های جدید در عمل روی 29کالای امریکایی اعمال خواهد شد. هند 15ژوئن به سازمانی جهانی تجارت اطلاع داد که در اقدامی متقابل قصد دارد برای 20کالای امریکایی تعرفه وضع کند.»

 

ارسال نظر