ایالات‌متحده از شورای حقوق بشر خارج شد

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۹۵۹
ایالات‌متحده از شورای حقوق بشر خارج شد

گروه جهان|

در شرایطی که انتقادها از سیاست‌های مهاجرتی کاخ سفید به اوج خود رسیده، دولت امریکا دست به یک اقدام جنجالی دیگر زده و از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج شد. نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل با انتقاد شدید از عملکرد این نهاد اعلام کرده که ایالات متحده از آن خارج می‌شود. واشنگتن در دو سال اخیر بارها از شورای حقوق بشر به ‌دلیل صدور قطعنامه در محکومیت اقدامات اسراییل انتقاد کرده بود.

به گزارش رویترز، نیکی هیلی شورای حقوق بشر سازمان ملل را به عملکرد ضعیف در برابر برخی کشورها و یکسونگری و تصمیم‌های مغرضانه علیه اسراییل متهم کرده و گفته است که این نهاد شایسته نام خود نیست. همزمان مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا نیز این شورا را به ریاکاری بی‌شرمانه متهم کرده و گفته است: «در این نهاد بدترین نمایندگان حقوق بشر دنیا عضویت دارند. »

نیکی هیلی یک سال پیش خواستار اصلاحات در این نهاد شده و گفته بود که شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌طور مرتب اسراییل را متهم می‌کند اما در مقابل برخی کشورهای استبدادی ضعیف عمل می‌کند. هیلی همچنین خواستار مکانیسمی شده بود که مانع از عضویت کشورهای اقتدارگرایی مانند ونزوئلا، کوبا، چین، بوروندی و عربستان‌سعودی در این سازمان شود.

دونالد ترامپ همواره یکی از منتقدان سرسخت سازمان ملل و نهادهای وابسته این سازمان بوده است. بر همین اساس از زمان روی کار آمدنش، واشنگتن همکاری خود با سازمان ملل را کاهش داده است. دولت ترامپ تاکنون از کمک‌های مالی به این سازمان کاسته و از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و پیمان زیست‌محیطی این سازمان نیز خارج شده است.

 تکرار سیاست بوش

روابط پرفراز و نشیب امریکا و شورای حقوق بشر سازمان ملل به دولت ترامپ محدود نمی‌شود. ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش (پسر) شورای حقوق بشر را تحریم کرد، به این دلیل که معتقد بود که این نهاد کشورهایی با کارنامه ضعیف حقوق بشری را به عضویت می‌پذیرد. اما دولت باراک اوباما در ماه مه سال ۲۰۰۹ میلادی با تجدیدنظر در موضع واشنگتن به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل درآمد.

شورای حقوق بشر که ۴۷ عضو دارد، هر سال سه یک بار نشست عمومی تشکیل می‌دهد و نشست کنونی تا ٢٣ ژوئن ادامه خواهد داشت. گفته شده، قرار است ١٩ ژوئن وضعیت فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی مورد بررسی قرار گیرد. طبق مصوبات قبلی، شورای حقوق بشر ملزم است در تمام نشست‌های خود اختلاف اسراییل و فلسطینی‌ها را بررسی کند. رعد الحسین کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اخیرا گفته بود که مردم فلسطین نیم قرن است که زیر اشغال نظامی زندگی می‌کنند. او گفته بود: «نتیجه ادامه اشغال، محکوم بودن مردم در هر دو طرف به تحمل رنج بیشتر است.» سخنانی که خوشایند دولت ترامپ نبود.

دویچه‌وله نوشته؛ خروج امریکا از این شورا ضربه‌یی سنگین به سیستم این سازمان برای حفاظت از حقوق بشر و به خود این سازمان محسوب می‌شود. عضویت امریکا در شورای حقوق بشر طبق برنامه باید در سال آتی به پایان می‌رسید، اما دولت ترامپ ترجیح داد عضویت امریکا را با ضربه‌یی سنگین به پایان ببرد. بر اساس قوانین سازمان ملل متحد، جای خالی ایالات متحده در شورای حقوق بشر از طریق برگزاری انتخابات در مجمع عمومی در میان کاندیداها در گروه اروپای غربی و دیگر گروه‌ها پر خواهد شد.

 

 واکنش‌ها به تصمیم دولت امریکا

سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به این تصمیم طی بیانیه‌یی اعلام کرد: «دبیرکل ترجیح می‌داد، امریکا در شورای حقوق بشر باقی می‌ماند، چرا که ساختار حقوق بشر سازمان ملل متحد در ترویج و دفاع از حقوق بشر در سراسر جهان نقش مهمی ایفا می‌کند. »

وزیر خارجه بریتانیا هم تاکید کرده تصمیم امریکا برای خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل تاسف‌آور است. به گزارش رویترز، بوریس جانسون تاکید کرده حمایت لندن از این شورا به قوت خود باقی است. او با انتشار بیانیه‌یی گفته است: «این حقیقت پنهان نیست که بریتانیا می‌خواهد شاهد اصلاح شورای حقوق بشر باشد اما ما همچنان به تلاش برای تقویت این شورا از داخل متعهد هستیم.»

در این میان دفتر نمایندگی دایم روسیه در سازمان ملل کاندیداتوری روسیه را برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل برای دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ اعلام کرده است. به گزارش اسپوتنیک، فدور استرژیژوفسکی معاون اول دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل اعلام کرده کشورش همکاری موثر خود با شورای حقوق بشر برای مذاکرات برابر و همکاری را ادامه خواهد داد. به همین منظور مسکو کاندیداتوری خود را برای عضویت در شورای حقوق بشر در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ اعلام کرده است. این دیپلمات روس گفت: «متهم کردن شورای حقوق بشر سازمان ملل از طرف امریکا به سیاسی‌‌کاری ناشی از یک نگاه خودخواهانه و منفعت‌طلبانه بازمی‌گردد.»

دید‌بان حقوق بشر هم خروج امریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل را بازتاب غم‌انگیز سیاست‌های تک‌بعدی واشنگتن در دفاع از سوءاستفاده‌های اسراییل خوانده و آن را تعجب‌آور ندانسته است. کنس راس مدیر اجرایی دید‌بان حقوق بشر گفت: «این تصمیم، دولت امریکا را از برنامه‌های کلیدی جهان برای محافظت از حقوق بشر کنار خواهد گذاشت. ترامپ تصمیم گرفته که «امریکا اول» باشد و این به معنای نادیده گرفتن رنج شهروندان غیرنظامی است. ایالات‌متحده نه‌تنها از سازمان ملل متحد در حال عقب‌نشینی است، بلکه نادیده گرفتن نقض حقوق بشر در سراسر جهان از جمله سوریه، یمن، کره‌شمالی و میانمار است.»

 

ارسال نظر