کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۸۸۵

تصویب ممنوعیت فروش جنگنده به ترکیه

نمایندگان مجلس سنای امریکا با 85رای موافق در برابر تنها 10رای مخالف سرانجام طرح ممنوعیت فروش جنگنده اف35 به ترکیه را تصویب کردند. به ‌گزارش فایننشال‌تایمز، تصویب این طرح قرارداد فروش 100 جنگنده اف35 به ارزش 10میلیارد دلار را لغو و تنش امریکا را با یکی از کلیدی‌ترین متحدان سازمان ناتو افزایش می‌دهد. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه در واکنش به این اقدام نمایندگان امریکا، درخواست لغو قرارداد خرید سامانه موشکی از روسیه را رد کرده و بارها از واشنگتن خواسته تا به تعهدات خود پایبند باشد و جنگنده اف35 را در اختیار آنکارا قرار دهد.

مذاکره مستقیم ازبکستان با طالبان

رسانه‌های افغانستان به نقل از وزارت خارجه ازبکستان نوشتند؛ در مذاکرات مستقیمی با نمایندگان طالبان در مورد برقراری صلح در افغانستان گفت‌وگو کرده که مقامات افغان نیز در جریان آن بودند. به گزارش ایرنا، این مذاکرات در راستای تلاش‌هایی است که تاشکند در قالب روند صلح، خود را متعهد به ایجاد شرایط گفت‌وگو برای طرف‌های درگیر در افغانستان می‌داند.

اردوغان: سومین نیروگاه هسته‌ای را می‌سازیم

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه اعلام کرده سومین نیروگاه هسته‌یی این کشور را نیز برای تامین انرژی مورد نیاز خواهد ساخت. اردوغان تاکید کرده ترکیه تنها به احداث نیروگاه برق هسته‌یی «آک کویو» و «سینوپ» اکتفا نخواهد کرد و سومین نیروگاه هسته‌یی نیز در راه است. اردوغان گفته در ساخت نیروگاه انرژی هسته‌یی خود مطابق خواست برخی‌ها بازی نخواهند خورد.

ائتلاف عربستان فرودگاه حدیده را اشغال کرد

به‌ گفته مقامات ارتش یمن، نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان‌سعودی پس از نبردی سخت با انقلابیون یمنی، محوطه فروگاه بندر حدیده یمن را اشغال کردند. به گزارش یورونیوز، نیروهای ائتلاف هفته گذشته حمله به حدیده را آغاز کردند. این در حالی است که سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به سرنوشت غیرنظامیان ساکن در این شهر ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

ارسال نظر