رهبر کره‌شمالی بار دیگر راهی چین شد

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۸۸۴

 

گروه جهان  کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی سه‌شنبه برای دیداری دو روزه از چین وارد پکن شد. این خبر را تلویزیون دولتی چین اعلام، اما از ارائه اطلاعات بیشتر درباره جزئیات و اهداف این سفر خودداری کرد. با این حال برخی منابع از ملاقات کوتاه رهبر کره‌شمالی با شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین خبر داده‌اند.

به گزارش یورونیوز، این چهارمین سفر کیم جونگ اون به خارج از کشور از زمان به قدرت رسیدن او در سال ۲۰۱۱ میلادی است. او پیش‌تر دو مرتبه برای دیدار با رییس‌جمهوری چین به پکن و یک مرتبه هم برای دیدار تاریخی با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا به سنگاپور سفر کرده است. این نخستین سفر رهبر کره‌شمالی به چین محسوب می‌شود که خبر آن از پیش منتشر شده است. دو سفر پیشین او به چین که با قطار انجام شد، نیمه سری بود و تا زمان بازگشت او به پیونگ‌یانگ تایید نشد. چین بزرگ‌ترین و مهم‌ترین متحد سیاسی و اقتصادی کره‌شمالی است.

گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار امیدواری کرده سفر کیم جونگ‌اون به این کشور باعث توسعه «روابط استراتژیک» میان دو کشور و «تقویت صلح و ثبات منطقه» شود. هنوز مشخص نیست که چه کسانی در این سفر رهبری کره‌شمالی را همراهی می‌کنند. خبرگزاری شینهوا در این باره نوشت: این نخستین سفر کیم جونگ‌اون به خارج از کشور از زمان نشست با ترامپ است و کارشناسان معتقدند چین مایل است در مذاکرات هسته‌یی امریکا و کره‌شمالی نقش مهمی ایفا کند و سفر کیم نیز با هدف ارائه جزئیات مذاکره وی با ترامپ به رییس‌جمهوری چین و مشورت با وی انجام شده است. مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا نیز پنج‌شنبه گذشته با وانگ‌ای وزیر خارجه چین و همچنین شی جین‌پینگ در پکن دیدار کرد تا آنها را از موضوعات مطرح شده در اجلاس ترامپ و کیم آگاه کند. به گزارش رویترز، وزیر خارجه امریکا قرار است بار دیگر به کره‌شمالی بازگردد و با مقام‌های این کشور دیدار کند. پمپئو گفته پیش از آنکه تلاش‌ها برای اجرا و تحقق تعهدات به دست آمده در دیدار رهبران امریکا و کره‌شمالی در سنگاپور دیر و زائل شود به کره‌شمالی باز می‌گردد. پمپئو افزود: رهبر کره‌شمالی کاملا مشخص کرده که به دنبال خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره است، اما این یک کار بزرگ است که باید انجام شود.

 

 

ارسال نظر