جمهوری‌خواهان در انتقاد از سیاست مهاجرتی به دموکرات‌ها پیوستند

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۸۰۶
جمهوری‌خواهان در انتقاد از سیاست مهاجرتی به دموکرات‌ها پیوستند

گروه جهان| طلا تسلیمی|

 بانوی اول امریکا در اظهارنظری کم‌سابقه در مواجهه با سیاست‌های مهاجرتی همسرش دونالد ترامپ، از جدایی کودکان از خانواده‌های‌شان در مرزهای مکزیک ابراز انزجار کرد و تلاش دو حزب را برای اصلاح این سیاست مناقشه‌آمیز خواستار شد. دموکرات‌ها پیش‌تر تغییر در این سیاست‌ها را خواستار شده بودند و روز یک‌شنبه چهره‌های مطرح جمهوری‌خواه نیز همگام با آنها از رییس‌جمهوری امریکا خواستند به این بحران مهاجرتی پایان دهد. قانون‌گذاران جمهوری‌خواه، لارا بوش بانوی اول پیشین، روزنامه‌یی محافظه‌کار و یکی از مشاوران پیشین ترامپ هم در محکوم کردن جدایی خانواده‌ها که در 6 هفته گذشته بیش از دو هزار کودک را از پدر و مادرهای‌شان جدا کرده، به دموکرات‌ها پیوستند. رویکرد دولت ترامپ در این زمینه در روزهای اخیر سیلی از انتقادها را در پی داشته است. مایکل وی. هایدن که در دولت جورج دابلیو بوش رییس سیا بود، در واکنش به گزارش جدایی کودکان و خانواده‌ها در مرز مکزیک تصویری از یکی از اردوگاه‌های آلمان نازی را در شبکه‌های مجازی منتشر کرد و نوشت: «یک دولت دیگر هم مادران و کودکان را از یکدیگر جدا کرد.»

 بانوی اول در برابر رییس‌جمهوری

به گزارش گاردین، سخنگوی ملانیا ترامپ گفت: «بانوی اول از مشاهده کودکان جدا شده از پدر و مادرشان بسیار ناراحت است.» استفانی گریشام در ادامه افزود: «بانوی اول معتقد است ما باید در کشوری زندگی کنیم که همه قوانین در آن رعایت می‌شوند، اما در عین حال باید کشوری باشد که دولت آن احساس را نیز در نظر می‌گیرد.» به گفته گریشام، ملانیا ترامپ ابراز امیدواری کرده دو جناح برای دستیابی به اصلاحات موفق مهاجرتی با یکدیگر همکاری کنند. لارا بوش بانوی اول پیشین نیز درخواست مشابهی را مطرح کرده و در واشنگتن‌پست نوشته سیاست تحمل صفر «بی‌رحمانه» و «غیراخلاقی» است. او که برخلاف ملانیا حل این مشکل را مسوولیت دولت ترامپ دانسته و نه دوطرف، نوشت: «دلیل این جدایی‌ها اجرای سیاست تحمل صفر درباره پدر و مادرهای این کودکان است که به گذر غیرقانونی از مرزهای ما متهم شده‌اند.»

مداخله ملانیا در حالی صورت گرفته که گزارش‌ها کودکان زندانی شده در انباری در تگزاس را پس از جدا شدن‌شان از والدین به تصویر کشیده‌اند. گشت مرزی امریکا به رسانه‌ها اجازه ورود به یکی از این تاسیسات را داده است. اما وزیر امنیت ملی دولت ترامپ گفت این مساله گزارش اشتباه سیاستمداران و رسانه‌ها بوده است. کریستین نیلسن در توییتی نوشت: «ما سیاستی برای جدا کردن خانواده‌ها در مرزها نداریم. ما همان سیاست دولت‌های پیشین را ادامه می‌دهیم و کودکان تنها در شرایطی از خانواده‌ها جدا می‌شوند که در خطر باشند.»

 جبهه مشترک دموکرات‌ها

و جمهوری‌خواهان

جدا از ملانیا، شماری از متحدان ترامپ ازجمله فرانکلین گراهام مسوول پیشین روابط عمومی کاخ سفید، آنتونی اسکاراموچی و لیندزی گراهام سناتور جمهوری‌خواه نیز به صف منتقدان سیاست‌های مهاجرتی رییس‌جمهوری پیوسته‌اند.

نیویورک‌تایمز در گزارشی در این باره نوشت، مساله زمانی اهمیت ویژه‌یی یافت که قانون‌گذاران حزب دموکرات در اعتراض به جدایی‌ها در روز پدر از مراکز بازداشت در تگزاس و نیوجرسی دیدن کردند و مجلس نمایندگان خود را برای بررسی قوانین مهاجرتی در هفته جاری آماده کرد. تصاویر کودکان در انبار بدون پدر و مادرهای‌شان احساسات عمومی را برانگیخت و سبب شد دولت در موضع دفاعی قرار بگیرد. ترامپ از اشاره مستقیم به جدایی خانواده‌ها خودداری کرد و گفت دموکرات‌ها باید در زمینه قوانین امنیت مرزی با جمهوری‌خواهان همکاری کنند. او در توییتی خطاب به دموکرات‌ها نوشت: «منتظر بعد از انتخابات نشوید، چون قرار است شکست بخورید.» اما پس از آن بانوی اول بیانیه‌یی منتشر و از جدایی کودکان و پدر و مادرها ابراز انزجار کرد.

سناتور جمهوری‌خواه سوزان کالینز ناراحتی خود را از جدایی‌ها به استثنای مواردی که شواهدی دال بر سوء‌استفاده یا دلیلی مشابه وجود دارد، ابراز داشت و گفت: «آنچه دولت تصمیم به انجام آن گرفته، جدا کردن کودکان از پدر و مادرها برای ارسال این پیام است که اگر با کودکان‌تان از مرز بگذرید، کودکان‌تان را از شما خواهند گرفت. این مساله برای کودکان وحشت‌انگیز است؛ آنها قربانیان بی‌گناه این روند هستند و این مساله مغایر با ارزش‌های ما در این کشور است.»

بیل کلینتون رییس‌جمهوری پیشین نیز اظهاراتی مشابه را در انتقاد از سیاست‌ مزبور بیان کرد و گفت ترامپ از اقدامی ناشایست به عنوان اهرم فشار علیه دموکرات‌ها و برای ترغیب آنها به پذیرش محدودیت‌های قوانین مهاجرتی استفاده کرد. او در توییتر نوشت: «این کودکان نباید ابزار مذاکره باشند. رساندن آنها به خانواده‌های‌شان نشان می‌دهد که امریکا به عشق همه والدین به فرزندان باور دارد و از آن حمایت می‌کند.» هیلاری کلینتون همین متن را مجددا توییت کرد.

فایننشال‌تایمز هم نوشت، ترامپ‌ها بارها در اظهارات عمومی خود گفته که تنها قوانین امریکا را به اجرا گذاشته است، اما برخلاف گفته رییس‌جمهوری، هیچ قانونی وجود ندارد که مستلزم جدایی کودکان از پدر و مادرهای‌شان در مرز باشد. ترامپ خود پیش‌تر از سیاست تحمل صفر که اوایل سال جاری میلادی توسط جف سشنز دادستان کل اعلام شد، به عنوان موردی برای چانه‌زنی با دموکرات‌ها در مناظرات آشفته درباره سیاست مهاجرتی امریکا سخن گفته بود. او روز شنبه در توییتی نوشت، دموکرات‌ها می‌توانند به این جدایی اجباری خانواده‌ها در مرزها از طریق همکاری با جمهوری‌خواهان بر سر قانونی جدید، پایان دهند.

کنگره قرار است این هفته دو لایحه مهاجرتی رقیب را بررسی کند که هر دو توسط نمایندگان جمهوری‌خواه تنظیم شده‌اند؛ اما شواهد موجود نشان می‌دهد احتمال حمایت دموکرات‌ها از این دو لایحه بسیار اندک است.

 

 

ارسال نظر