اعلان جنگ تجاری 2 قدرت اقتصادی جهان

۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۴۲
اعلان جنگ تجاری 2 قدرت اقتصادی جهان

گروه جهان  

ایالات‌متحده همان‌طور که پیش‌تر تهدید کرده بود بر کالاهای وارداتی از چین تعرفه‌های گمرکی جدیدی را به ارزش۵۰ میلیارد دلار اعمال می‌کند. این تعرفه‌ها جدیدترین قوانین سخت‌گیرانه‌ دولت امریکا در حوزه تجارت است. تحلیلگران بر این باورند که دونالد ترامپ با عملی کردن اعمال تعرفه‌ بر کالاهای چینی، عملا جنگ تجاری دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان را کلید می‌زند.

ساعاتی پس از دستور رییس‎جمهوری امریکا، چین با متهم کردن امریکا به اقدام برای نخستین شلیک جنگ تجاری دو کشور اعلام کرده براساس قوانین قانون تجارت خارجی و مقررات تعرفه گمرکی وارداتی و صادراتی و اصل قانون بین‌المللی، بر ۱۱۰۰ کالای صادراتی این کشور به امریکا به اقدامی متقابل دست خواهد زد. به‌ گفته مقام‌های اقتصادی چین، تعرفه‌های پکن علیه کالاهای وارداتی امریکایی در دو مرحله اعمال خواهد شد. در مرحله اول ۵۴۵ کالای وارداتی از امریکا به ارزش ۳۴ میلیارد دلار ازجمله محصولات کشاورزی، خودرو و غذاهای دریایی از ششم ماه جولای مشمول تعرفه‌های بالاتری خواهند شد. تعرفه‌های مربوط به ۱۱۴ کالای دیگر ازجمله مواد شیمیایی، تجهیزات پزشکی و محصولات انرژی نیز در مرحله دوم افزایش خواهد یافت.

ایالات‌متحده نیز در فاز اول، اعمال تعرفه‌های جدید وارداتی علیه ۸۰۰ محصول چینی را نشانه رفته که موعد آغاز اجرای این تعرفه‌های جدید ششم ماه ژوئن اعلام شده است. امریکا در فاز دوم نیز قصد دارد تعرفه واردات ۲۸۰ قلم کالای دیگر را افزایش دهد. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات‌متحده امریکا معتقد است که مازاد تجاری بالای چین ناشی از تجارت ناعادلانه این کشور با امریکاست. روندی که با اعتقاد او باید با افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی پایان یابد. بنا بر اعلام دولت امریکا در حال حاضر صادرات سالانه چین به این کشور ۵۲۴ میلیارد دلار است و در مقابل چین تنها ۱۸۷ میلیارد دلار کالای امریکایی وارد می‌کند.

ترامپ بخشی از تعرفه‌های وضع شده علیه کالاهای چینی را تلاش برای مجازات این کشور به‌دلیل سرقت تکنولوژی امریکایی اعلام کرده و تاکید کرده که در صورت ادامه وضع موجود، روند تصاعدی تعرفه‌ها علیه کالاهای چینی ادامه پیدا خواهد کرد. کارشناسان معتقدند که این اقدام امریکا به زیان تجارت جهانی و مصرف‌کنندگان تمام خواهد شد به‌طوری که در نخستین واکنش، شاخص داوجونز در جریان معاملات جمعه بازارهای مالی امریکا حدود ۲۰۰ واحد کاهش یافت. همچنین بانک مرکزی آلمان در واکنش به تاثیر منفی اختلافات تجاری بروز کرده میان امریکا با اتحادیه اروپا پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور را کاهش داد.

ایالات‌متحده پیش‌تر نیز تعرفه‌های واردات محصولات فولاد و آلومینیوم را از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا افزایش داده بود. در مقابل

۲۸ عضو اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه توافق کردند که اقدامی متقابل را علیه کالاهای امریکایی اعمال کنند.

دونالد ترامپ گفته اگرچه دوستی با شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین و روابط با پکن برایش بسیار مهم است، اما این وضعیت را دیگر نمی‌توان پذیرفت. نشریه وال‌استریت ژورنال نوشته، ترامپ این تصمیم را پس از رایزنی با نزدیک‌ترین مشاوران تجاری‌ خود گرفته است. سی‌ان‌ان هم گزارش داده در نشست مشورتی یاد شده ازجمله استیون منوچین وزیر خزانه‌داری، ویلبور راس وزیر بازرگانی و رابرت لایت‌هایزر نماینده تجاری امریکا، حضور داشته‌اند.

چین پیش از این تهدید کرده بود که در برابر اقدام امریکا، تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی ‌امریکا به چین مانند هواپیما، خودرو و دانه سویا را افزایش خواهد داد. این درحالی است که امریکا نه تنها به ‌لحاظ اقتصادی بلکه به لحاظ سیاسی نیز به چین وابسته است. امریکا مایل است که فشار تحریم‌های اقتصادی را در رابطه با کشمکش کره‌شمالی حفظ کند. اگر چین حتی بخشی از تحریم‌هایش علیه کره‌شمالی را پایان دهد موقعیت مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا را در مذاکرات تضعیف خواهد کرد.

 اروپا و ژاپن در صف مخالفان

پکن دیگر کشورها را نیز به اقدام مشترک علیه این رفتار منسوخ و عقب‌مانده فرا خوانده است. ترامپ با آلمان، فرانسه، ژاپن و کانادا (متحدان نزدیک واشنگتن) هم بر سر تعرفه‌های جدید گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیوم به توافق نرسیده و از اول ژوئن تعرفه ۱۰درصدی روی آلومینیوم و تعرفه ۲۵درصدی بر واردات فولاد را روی همپیمانان خود اعمال کرده است. بر همین اساس کمیسیون اروپا اعلام کرده برای وضع تعرفه 3.3میلیارد دلاری روی کالاهای امریکایی در پاسخ به اقدامات واشنگتن به اجماع رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسیون اروپا اعلام کرده این تعرفه‌ها از بیستم ماه جاری میلادی اتخاذ شده و از اواخر ماه جاری میلادی یا اوایل ماه جولای لازم‌الاجرا است. یک منبع آگاه عضو کمیسیون اروپا گفته: «اتحادیه اروپا حق خود می‌داند که روی یک‌سری از کالاهای امریکایی به ارزش 2.8میلیارد یورو همان‌طور که سازمان تجارت جهانی را نسبت به این موضوع مطلع کرده، تعرفه وضع کند.» گفته شده، اقدامات تلافی‌جویانه اتحادیه اروپا صادرات کالاهای امریکایی ازجمله موتورهای هارلی دیویدسون، شلوار جین، نوشیدنی‌ها و برخی دیگر از کالاهای امریکایی را هدف قرار خواهد داد.

در همین حال یک مقام ژاپنی گفته توکیو به‌دنبال آن است که در اعتراض به تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم امریکا، به اتحادیه اروپا ملحق شود. دولت ژاپن به سازمان تجارت جهانی تمایلش را برای پیوستن به این پرونده، اطلاع داده است. ژاپن همچنین درخواست کرده تا به پرونده‌های مشابهی که توسط کانادا و مکزیک علیه تعرفه‌های امریکا به‌راه انداخته شده، ملحق شود.

 

ارسال نظر