«کیم» برنده نمایش سیاسی سنگاپور

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۵۲
«کیم» برنده نمایش سیاسی سنگاپور

گروه جهان  

تلویزیون دولتی کره‌شمالی اعلام کرده دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، در دیدار با کیم جونگ‌اون رهبر این کشور، ضمن تعهد به دادن تضمین‌های امنیتی و افزایش سطح روابط، با برداشتن تحریم‌ها علیه این کشور موافقت کرده است.

به گزارش کی‌سی‌ان‌ای به نقل از خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، رییس‌جمهوری امریکا پس از آنکه وعده داد به رزمایش مشترک با کره‌جنوبی پایان دهد، قول برداشتن تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را نیز داده است. رودونگ سینمون روزنامه دولتی کره‌شمالی نیز خبر اول خود را به «دیدار قرن» میان کیم و ترامپ اختصاص داده و تلویحا تایید کرده که کیم جونگ‌اون با دستان پُرتری از این نشست بیرون آمده است.

آسوشیتدپرس هم نوشته: «کیم جونگ‌اون در حالی که هیچ‌گونه وعده محکمی برای کنار گذاشتن زرادخانه هسته‌یی خود ارائه نکرد، به‌عنوان یک مقام رسمی برابر در کنار رهبر قدرتمندترین کشور جهان ایستاد و نشانه‌هایی دریافت کرد مبنی بر اینکه در آینده مانورهای نظامی مشترک امریکا-کره‌جنوبی برگزار نمی‌شود و با ستایش‌های رییس‌جمهوری مواجه شد که سال گذشته او را به عنوان «مردک موشکی» مورد تمسخر قرار داده بود. اگر او مجبور شده بود تحت فشارهای امریکا مذاکره کند، مطمئنا چنین چیزی مشهود نبود.»

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ در جریان نشست مطبوعاتی پس از دیدار سه‌شنبه با رهبر کره‌شمالی، در پاسخ به پرسشی درباره احتمال برداشته شدن تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ گفته بود در صورت اقدام کره‌یی‌ها به «هسته‌یی‌زدایی کامل» در شبه جزیره کره، این تحریم‌ها لغو خواهند شد. وی همچنین با تاکید بر اینکه مایل است که این تحریم‌ها لغو شود، در عین حال گفته بود که این امر بلافاصله اتفاق نخواهد افتاد. دولت امریکا هنوز در مورد ادعای خبرگزاری و تلویزیون کره‌شمالی مبنی بر وعده لغو تحریم‌ها واکنشی نشان نداده است.

در سندی که رهبران کره‌شمالی و امریکا سه‌شنبه پس از دیدار با یکدیگر در سنگاپور امضا کردند جز «هسته‌یی‌زدایی» در شبه‌ جزیره کره و تضمین امنیتی امریکا، بر «پایان دشمنی‌ها» نیز تاکید شده است. در سند سنگاپور هیچ سخنی از وضعیت جنگی در شبه جزیره کره مطرح نشده است. کره‌شمالی و کره‌جنوبی پس از درگیری نظامی سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ میلادی تاکنون در «وضعیت جنگی» به‌سر می‌برند. در واقع جنگ میان دو کشور با امضای آتش‌بس به پایان رسید؛ آتش‌بسی که هنوز به «پیمان صلح» تبدیل نشده است.

 واکنش‌های مثبت اما محتاطانه

به گزارش یورونیوز، واکنش‌های جهانی به دیدار کیم جونگ‌اون و دونالد ترامپ ادامه دارد. واکنش‌هایی که عموما از برگزاری این دیدار استقبال کرده‌اند، هرچند برخی کشورها با احتیاط نسبت به آن واکنش نشان دادند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، از نخستین کشورهایی بود که در این رابطه صحبت کرد. لاوروف نفس برگزاری این دیدار را مثبت خوانده است. هر چند او با احتیاط از این موضوع استقبال کرده و گفته: «من هم مثل شما خبرنگاران از تلویزیون شاهد این دیدار بودم و اظهارات دو طرف را شنیدم اما هنوز سند امضا شده را ندیدم.»

بوریس جانسون هم در بیانیه‌یی که وزارت خارجه بریتانیا در این خصوص منتشر کرد از دیدار ترامپ و کیم استقبال کرد. سخنگوی ترزا می‌ هم در گفت‌وگو با خبرنگاران این دیدار را مثبت ارزیابی کرده و گفته: «ما از دیدار سازنده آقای ترامپ و کیم جونگ‌اون استقبال می‌کنیم. این یک گام مهم در مسیر ثبات منطقه است. البته کارهای زیادی باید انجام شود و ما امیدورایم آقای کیم به مذاکرات با حسن‌نیت و در جهت تایید کامل خلع سلاح هسته‌یی برگشت‌ناپذیر ادامه دهد.»

ژاپن اما از حذف رزمایش مشترک امریکا و کره‌جنوبی راضی نیست و انجام این رزمایش را حیاتی خوانده است. یوشیهیده سوگا دبیر دولت ژاپن، ضمن تاکید بر این نکته در عین حال گفته دولت توکیو آماده است تا تنها در صورت ازسرگیری بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی، در تامین بخشی از هزینه‌های لازم برای آغاز روند هسته‌یی‌زدایی کره‌شمالی مشارکت کند. در همین حال شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، تاکید کرده از سند توافق امریکا و کره‌شمالی حمایت می‌کند.

نخست‌وزیر ژاپن به خبرنگاران گفته: «مایلیم هر تلاشی که از دست‌مان بر می‌آید با همکاری نزدیک با ایالات‌متحده امریکا، کره‌جنوبی، چین، روسیه و جامعه بین‌المللی درراستای حل مسائل مختلف کنونی درباره کره‌شمالی انجام دهیم.» نخست‌وزیر ژاپن همچنین اضافه کرده: «این حقیقت که کیم جونگ‌اون تعهدش را از طریق امضای سندی برای خلع سلاح هسته‌یی کامل تایید کرده است، گامی رو به جلو برای راه‌حل جامع درباره مسائل مختلف است و ما از آن استقبال می‌کنیم.»

ژنگ شامگ سخنگوی وزارت خارجه چین هم در کنفرانس خبری خود گفته: «باید لغو تحریم‌های کره‌شمالی در دستور کار قرار بگیرد.» بنژامن گریوو سخنگوی دولت فرانسه، هم در یک نشست مطبوعاتی از اینکه کسانی که تا چندی پیش در توییتر به هم ناسزا می‌گفتند، حالا پای میز مذاکره نشسته‌اند را مایه خرسندی دانست. گریوو همچنین گفته: «این یک رویداد برجسته است و امیدواریم باعث صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره بشود. پیونگ‌یانگ، باید اقدام برنامه هسته‌یی خود را به‌طور کامل و برگشت‌ناپذیر نابود کند. این همان چیزی است که در گروه هفت هم یادآوری شد.» از سوی دیگر مون جائه‌این رییس‌جمهوری کره‌‌جنوبی هم تاکید کرده این یک توافق تاریخی است که به شکسته شدن باقی‌مانده‌های جنگ سرد روی زمین کمک کرد. وی گفته: «متعهد شدیم تا تاریخ جدیدی را با کره‌شمالی بنویسیم. مسیری که در آن صلح و همکاری میان سئول و پیونگ‌یانگ خواهد بود.»

 

ارسال نظر