افت بازارهای آسیایی در آستانه جلسه فدرال رزرو

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۵۱
افت بازارهای آسیایی در آستانه جلسه فدرال رزرو

گروه جهان

در پی انتظار سرمایه‌گذاران برای مشخص شدن تصمیمات فدرال رزرو در زمینه سیاست‌گذاری‌های پولی در پایان جلسه ماه ژوئن، ارزش شاخص‌های سهام در معاملات روز چهارشنبه بازارهای آسیایی کاهش یافت. انتظار می‌رود سرنخ‌های احتمالی درباره برنامه موارد افزایش نرخ بهره در آینده در پایان جلسه این ماه مشخص شود و این در حالی است که این مساله بر روند رشد اقتصادی جهانی و درآمدهای شرکتی تاثیر بسزایی خواهد داشت. اختلافات تجاری بین امریکا و چین نیز مجددا مورد توجه قرار گرفته چراکه روز جمعه واشنگتن فهرستی از کالاهای چینی به ارزش 50میلیارد دلار که هدف تعرفه 25درصدی واردات قرار می‌گیرند را منتشر خواهد کرد.

به گزارش رویترز، بازارهای سهام اروپایی با رکودی نسبی معاملات را آغاز کردند و ارزش شاخص‌های اصلی همچون فوتسی بریتانیا، کک فرانسه و دکس آلمان در آغاز معاملات تنها اندکی افزایش داشت. شاخص ام‌اس‌سی‌ای سهام آسیا-اقیانوسیه در معاملات دیروز 0.5درصد از ارزش خود را از دست داد و رشدی که این شاخص در پی دیدار روز سه‌شنبه دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا با کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی تجربه کرده بود، خنثی شد.

یوکینو یامادا استراتژیست ارشد شرکت بانکداری سرمایه‌گذاری دایوا، در این باره گفت: «برای بازارهای آسیایی، تعرفه‌ها بزرگ‌ترین نگرانی در آینده نزدیک محسوب می‌شود.» در نشانه بارزی از تاثیرات آسیب‌های بالقوه از مناقشه تجاری، سهام زد تی‌ای شرکت بزرگ ارتباطات چین در فهرست سهام هنگ‌کنگ 41درصد افت کرد و 3 میلیارد دلار از ارزش خود را در بازار از دست داد. این شرکت به‌تازگی و پس از موافقت با پرداخت 1.4 میلیارد دلار جریمه به دولت امریکا، تجارت خود را آغاز کرده بود. این احتمال وجود دارد که در پایان جلسه عصر چهارشنبه (به وقت امریکا) از جرومی پاول رییس فدرال رزرو درباره مناقشات تجاری و تعرفه‌ها سوال شود. یک کارشناس بازار گفت تصور می‌کند دیدگاه بانک مرکزی این است که تعرفه‌های کنونی و اقدامات تلافی‌جویانه تاثیر چندانی بر اقتصاد نخواهند داشت، اما این احتمال هم وجود دارد که پاول از تاثیرات منفی اختلاف‌های تجاری بر مخارج تجارت‌ها و احساس عمومی بازار سخن بگوید.

با پایان یافتن نشست ترامپ و کیم، تمرکز بازار اکنون بر نشست دو روزه سیاست‌گذاری فدرال رزرو و تصمیم‌گیری بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنج‌شنبه است. انتظار بر این است که فدرال رزرو نرخ بهره را برای دومین مرتبه در سال جاری میلادی افزایش دهد، اما آنچه توجه سرمایه‌گذاران را به این نشست جلب کرده چشم‌انداز اقدامات بیشتر در جهت سیاست‌های سخت‌گیرانه پولی در میانه توسعه اقتصادی کنونی است. شوجی شیروتا رییس گروه استراتژی اقتصاد کلان شرکت اچ‌اس‌بی‌سی در توکیو گفت: «در حالی که انتظار قریب به یقین یک دور افزایش نرخ بهره در پایان جلسه است، توجه‌ها به این مساله معطوف شده که تا پایان سال جاری و در سال آینده فدرال رزرو چند مرتبه نرخ بهره را افزایش خواهد داد و تا چه سطحی از افزایش نرخ بهره را در اقتصاد خنثی می‌داند؟!»

آنچه از جلسه ماه مارس فدرال رزرو برمی‌آید؛ شاخص نرخ بهره 2.1درصدی در پایان سال 2018 است که به معنای مجموعا سه مرتبه افزایش نرخ بهره در سال جاری خواهد بود. در همین حال، برخی از ناظران بر این عقیده‌اند که اگر فدرال رزرو به اقتصاد خوش‌بین باشد، آنگاه پیش‌بینی خود را درباره دو مرتبه دیگر افزایش نرخ بهره اعلام می‌دارد یا حتی جرومی پاول رییس بانک مرکزی ایالات‌متحده این مساله را در کنفرانس خبری پس از نشست اعلام می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، فدرال رزرو برنامه انتظارات افزایش نرخ بهره را منتشر کرده که از سه مرتبه افزایش در سال جاری حکایت دارد، اما باتوجه به جایگاه قرارگیری نقطه‌های افزایش در این چارت احتمال یک مرتبه افزایش بیشتر نرخ بهره در ماه دسامبر نیز اندک نیست. مایکل شوماخر رییس بخش نرخ‌ها در ولز فارگو می‌گوید، چهار مرتبه افزایش نرخ بهره به جای سه‌ مرتبه در عمل تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند، اما بیان‌کننده این مساله خواهد بود که فدرال رزرو در دوره ریاست جرومی پاول در قیاس با دوره ژانت یلن رییس پیشین بانک مرکزی، رویکردی تهاجمی‌تر را در برابر سیاست‌های تسهیلی در پیش خواهد گرفت.

در همین حال انتظار می‌رود در جبهه دیگر بانک مرکزی اروپا در جلسه سیاست‌گذاری امروز خود از پایان برنامه محرک اقتصادی موسوم به تسهیل کمی خبر دهد. در بازار ارز، دلار در آستانه جلسه فدرال رزرو در برابر سایر ارز‌ها عملکرد نسبتا خوبی داشت و یورو نیز با اندک کاهشی نسبت به نقطه اوج هفته گذشته (هر یورو در برابر 1.18 دلار) معامله شد که ظاهرا تاثیر نگرانی‌ها درباره پایان برنامه خرید اوراق قرضه شرکتی و دولتی توسط بانک مرکزی منطقه بود. اما ارز برخی بازارهای نوظهور همچنان تحت فشار نگرانی‌ها از افزایش نرخ بهره امریکا و در نتیجه آن خروج سرمایه از بازارهای نوظهور و جاری شدن آن به ‌سمت بازارهای سهام و اوراق قرضه ایالات‌متحده هستند. ارزش پزوی مکزیک در برابر دلار به ‌شدت سقوط کرد و به کمترین میزان در 16ماه گذشته رسید؛ هر دلار امریکا در برابر 20.72 پزو معامله شد.

 

ارسال نظر