وام صندوق بین‌‌المللی پول هم آرژانتین را نجات نداد

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۴۷۳

گروه جهان

با وجود موافقت صندوق بین‌المللی پول برای تخصیص یکی از بزرگ‌ترین بسته‌های نجات تاریخ به آرژانتین، ارزش پول این کشور باز هم به پایین‌ترین سطح تاریخ خود رسید. به گزارش بلومبرگ، در معاملات بازارهای ارز، ارزش هر پزو آرژانتین 2.7 درصد کاهش یافت تا هر دلار به ۲۶ پزو برسد.

این در حالی است که پس از توافق این کشور و صندوق بین‌المللی پول برای تخصیص یک بسته ۵۰ میلیارد دلاری نجات به این کشور، انتظار می‌رفت این روند متوقف شود. بانک مرکزی آرژانتین هم که پیش‌تر سعی کرده بود با تزریق دلار به بازار ارز جلو نوسانات شدید را بگیرد، این اقدام را از جمعه هفته پیش متوقف کرده است. بانک مرکزی این کشور در روزهای اخیر برای کنترل ریزش پزو، ۵ میلیارد دلار نقدینگی به بازار تزریق کرده بود. ارزش پول کشورهای نوظهور از مکزیک و آفریقای جنوبی گرفته تا ترکیه تضعیف شده است. اقتصاددانان معتقدند کم بودن توان بانک مرکزی آرژانتین برای مداخله در بازار ارز، فشار وسیع روی دارایی‌ها و نگرانی‌های طولانی از کسری مالی دولت این کشور، پزو را به این سطح پایین سوق داده است. تورم در آرژانتین طی بیش از یک دهه فراتر از

20 درصد بوده و مائوریسیو ماکری رییس‌جمهوری این کشور وعده داده با آن مقابله کند. گفته شده، بوئنوس‌آیرس در جریان مذاکرات برای دریافت وام به صندوق بین‌المللی وعده داد تا کسری بودجه را کاهش داده و تا سال 2020 بودجه را به توازن برساند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 75درصد از آرژانتینی‌ها با هرگونه توافقی میان بوئنوس‌آیرس و صندوق بین‌المللی پول مخالف هستند. مردم این کشور دریافت وام از این نهاد پولی را عامل بسیاری از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی سال 2001 می‌دانند. در هفته‌های اخیر ده‌ها هزار آرژانتینی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت و صندوق بین‌المللی پول تظاهرات کردند. گفته شده، هزینه خانوارهای آرژانتینی‌ در یک‌سال گذشته حدود 25 افزایش داشته و قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

 

 

ارسال نظر