کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۹۸

 سیطره باکو بر 11 هزار هکتار از اراضی نخجوان

فرماندهی نیروی نظامی جمهوری آذربایجان مستقر در جمهوری خودمختار نخجوان گزارش داده نیروهای این کشور 11هزار هکتار از اراضی مرزی نخجوان با ارمنستان را تحت کنترل خود در آورده‌اند. گفته شده، نیروهای جمهوری آذربایجان اواخر ماه مه ‌در عملیات نظامی روستاهای «گونوت »، «آرپا » و «دره لیز» شهرستان «شرور» نخجوان را که از 1992 تحت کنترل ارمنستان بود، تصاحب کردند. نخجوان با 5 هزار و 502 کیلومترمربع مساحت یک جمهوری خودمختار در قلمروی جمهوری آذربایجان است.

 

 درخواست اردوغان برای محاکمه دمیرتاش

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه از دادگاه خواسته در اسرع وقت صلاح‌الدین دمیرتاش کاندیدای حزب دموکراتیک خلق ترکیه که در زندان به سر می‌برد را محاکمه کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه ۲۴ ژوئن برگزار شود. دمیرتاش ۴۵ساله از نوامبر ۲۰۱۶ به اتهام فعالیت‌های تروریستی و ارتباط با پ‌ک‌ک در زندان است، در حالی که اتهاماتش را رد می‌کند. مخالفان اردوغان خواستار آزادی دمیرتاش هستند تا او نیز بتواند کمپین انتخاباتی خود را پیش برد.

 

 کمک 2.5 میلیارد دلاری اعراب به اردن

عربستان، کویت و امارات برای ارائه یک بسته دو و نیم میلیارد دلاری کمک‌های اقتصادی به دولت اردن برای عبور از مشکلات اقتصادی توافق کردند. به‌گزارش ایرنا، این توافق در نشست دوشنبه سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، عبدالله دوم شاه اردن، محمد بن راشد آل مکتوم معاون رییس دولت امارات و حاکم دوبی و شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت در به دست آمد. اردن ناآرامی‌ها از پنج‌شنبه گذشته شاهد اعتراض‌ها به افزایش قیمت سوخت و اجرای قانون جدید مالیات بر درآمد است.

 

 حمایت روسیه از مذاکرات مستقیم کابل با طالبان

وزیر امور خارجه روسیه از برقراری گفت‌وگوهای مستقیم طالبان با دولت افغانستان استقبال کرد. به گزارش وستی، سرگئی لاوروف در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی در آلماتی گفت: «ما از ایده اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان برای گفت‌وگوی مستقیم با طالبان که در کنفرانسی در ماه مارس امسال مطرح شد، حمایت می‌کنیم. » او افزود: «روسیه همواره خواستار این گفت‌وگوها بوده است، طالبان بخشی از افغانستان است و باید به‌طور مستقیم در روند سیاسی این کشور مشارکت کند. »

 

 

ارسال نظر