مرگ شورای همکاری خلیج‌فارس

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۹۷

 گروه جهان   اقدام دو عضو شورای همکاری خلیج‌فارس(عربستان و امارات) برای تشکیل نهاد جداگانه‌یی خارج از این شورا، واکنش مقام‌های سیاسی و فعالان رسانه‌یی جهان عرب را در پی داشت.

به گزارش ایرنا، عربستان و امارات چهارشنبه گذشته در نشستی برای همکاری‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و... توافق کردند. این جلسه دو جانبه که با امضای 20توافق برای ایجاد 44طرح راهبردی مشترک برای زیرساخت‌ها در عرصه‌های امنیتی، صنایع نظامی، نفت، گاز و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی برگزار شد به منزله تیر خلاصی به شورای همکاری خلیج فارس و تشکیل شورای هماهنگی دو جانبه‌یی است که تنها به امارات و عربستان محدود می‌شود و در نتیجه 4 کشور دیگر در آن حضور ندارند.

راهبرد این شورای هماهنگی، عملیات توفان قاطعیت را یادآور می‌شود، عملیاتی که امارات و عربستان در یمن بیش از 3سال درحال انجام آن هستند. آنها با تکیه بر تولید ناخالص داخلی به ارزش حدود یک تریلیون دلار(با احتساب تولید نفت، گاز و دیگر میعانات) و با پشتوانه درآمدهای سرشار نفت درصدد دستیابی به قدرت نظامی بزرگ در منطقه هستند. در این شورا کویت و عمان که در قبال بحران قطر و جنگ یمن مواضع بی‌طرفانه اتخاذ کرده‌اند؛ جایی ندارند. گفته شده 16وزیر از عربستان و امارات در این شورا عضویت دارند و 350نفر از دو کشور و 119نهاد حکومتی، حاکمیتی و نظامی هم درگیر آن خواهند بود. دو طرف تصمیم گرفته‌اند که طرح‌های مصوب راهبردی را در عرض 60 ماه اجرا کنند.

روزنامه‌های قطر، ارتباط این نشست با دیدار محرمانه 6 کشور عربی در سال 2015 را مطرح کرده‌اند. پایگاه خبری میدل‌ایستای پیش‌تر مدعی شده بود که جورج نادر تاجر لبنانی- امریکایی اواخر 2015 سران کشورهای عرب را در قایقی در دریای احمر گرد هم آورده و به آنان تشکیل یک گروه منطقه‌یی متشکل از نمایندگان 6 کشور عربی را پیشنهاد داده که می‌تواند جایگزین اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس شود. دو منبع آگاه مدعی شده‌اند، نادر گفته این کشورهای عربی می‌توانند به نیرویی در منطقه تبدیل شوند که امریکا روی آنها برای مقابله با نفوذ ایران و ترکیه حساب کند. حال این احتمال مطرح است که تشکیل شورای هماهنگی عربستان و امارات براساس تصمیم‌ این نشست گرفته شده باشد تا در مراحل بعدی بحرین و مصر هم به آن اضافه شوند.

 

ارسال نظر