هشدار سازمان ملل درباره حمله به بندر حُدیده یمن

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۲۳۴

گروه جهان|

 مقامات سازمان ملل هشدار داده‌اند در صورت حمله مداوم نیروهای ائتلافی به رهبری عربستان به بندر حُدیده در یمن چند صد هزار غیرنظامی در معرض خطر مرگ و گرسنگی قرار می‌گیرند. سازمان ملل خواستار از سرگیری گفت‌وگوهای صلح یمن است. سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان هفته گذشته گفته بود که نیروهای نظامی ائتلافی در ۲۰کیلومتری حدیده هستند.

به گزارش رویترز، بندر حدیده در حاشیه دریای سرخ واقع شده و بندری استراتژیک به شمار می‌رود. این بندر از مهم‌ترین پایگاه‌هایی است که هنوز در دست انقلابیون یمنی است. گفته شده بیش از ۷۰درصد محموله‌های امداد انسان‌دوستانه بین‌المللی برای مقابله با گسترش قحطی و وبا در یمن از مسیر بندر حدیده وارد این کشور جنگ‌زده می‌شود. سازمان‌های امدادگر فعال در یمن به ‌شدت نگران‌ حمله به حدیده هستند. به گزارش سازمان ملل متحد هم‌اکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار غیرنظامی در حدیده و اطراف آن به سر می‌برند. لیز گراند هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل برای یمن اعلام کرده:«حمله نظامی یا محاصره حدیده زندگی صدها هزار غیرنظامی بی‌گناه را به خطر می‌افکند. ما نگرانیم که اگر در بدترین حالت چنین وضعیتی برای مدتی طولانی ادامه یابد، نزدیک به ۲۵۰هزار نفر همه هستی خود را حتی جانشان را از دست بدهند.»

مقامات ارشد مسوول برنامه‌ کمک‌های انسان‌دوستانه در سازمان ملل از امریکا و دیگر قدرت‌های غربی که اسلحه و اطلاعات در اختیار ائتلاف نظامی به رهبری عربستان می‌گذارند، خواسته‌اند که بر کشورهای عربی فشار بیاورند تا گفت‌وگوها برای پایان دادن به جنگ یمن از سر گرفته شود. به گزارش سازمان ملل متحد هم‌اکنون یمن در بحران انسانی وخیمی به سر می‌برد به طوری که ۲۲میلیون و ۲۰۰هزار نفر در این کشور نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه هستند و ۸ میلیون و ۴۰۰هزار نفر در خطر مرگ از گرسنگی به سر می‌برند. اگر جنگ در یمن به همین شکل ادامه پیدا کند، احتمال دارد که شمار غیرنظامیان این کشور که در معرض خطر مرگ از گرسنگی هستند به ۱۸میلیون نفر برسد.

 

ارسال نظر