عبادی در دو راهی «ماندن» و «رفتن»

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۲۳۱
عبادی در دو راهی «ماندن» و «رفتن»

گروه جهان|

یک روز پس از انتشار خبر ائتلاف جریان‎های سیاسی مخالف حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق، برای تشکیل دولت آینده، برخی منابع گزارش دادند عبادی پس از دریافت پیشنهاداتی مبنی بر ابقا در پست نخست‌وریزی، پیوستن به این ائتلاف را بررسی می‌کند. به گزارش یورونیوز، مقتدی صدر رهبر ائتلاف سائرون، ایاد علاوی رهبر جریان وطنیه و عمار حکیم رهبر ائتلاف حکمت برای تشکیل دولت آینده عراق ائتلاف کرده‌اند. در همین حال ائتلاف وطنیه اعلام کرده که ائتلاف جدید با بیشتر فهرست‌ها و ائتلاف‌های پیروز در انتخابات ازجمله ائتلاف‌های نصر (به رهبری حیدر عبادی)، فتح (به رهبری هادی عامری)، دولت قانون (به رهبری نوری مالکی) و حزب دموکرات کردستان توافق داشته و تشکیل این ائتلاف به منزله مشارکت همه طرف‌ها خواهد بود. براساس قانون اساسی عراق، بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان حق دارد دولت آینده را تشکیل دهد. سه گروه سیاسی سائرون، وطنیه و حکمت جمعه در بیانیه‌یی اعلام کرده‌اند که ائتلاف آنها محدود به تشکیل دولت عراق محدود نخواهد شد و بعد از آن هم ادامه خواهد داشت. این ائتلاف بر اصولی هم تاکید کرده که قرار است مبنای کار و حرکت آنها باشد، از جمله:

- یکپارچگی عراق و پایبندی به قانون اساسی آن و تعمیق دموکراسی و آزادی‌های عمومی

- ایجاد مکانیسمی برای مقابله با فساد و مفسدان

- برقراری روابط منطقه‌یی و بین‌المللی براساس منافع مشترک و بدون دخالت در امور داخلی دیگران

ائتلاف این سه جریان سیاسی در شرایطی است که ایاد علاوی در انتخابات سال ۲۰۱۱ به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب نوری مالکی که دو کرسی نیز بیشتر از نخست‌وزیر سابق عراق کسب کرد (۹۱ به ۸۹) درنهایت با حمایت مقتدی صدر و عمار حکیم از نوری مالکی نتوانست دولت تشکیل دهد. حالا این ائتلاف در صورت تشکیل، یک تحول مهم در صحنه سیاسی عراق به شمار خواهد رفت.

در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت 44.5درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست‌های انتخاباتی سائرون (مقتدی صدر) با 54کرسی، فتح (هادی عامری) با 47 کرسی، نصر (حیدر عبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته‌اند. دولت قانون (نوری مالکی) با 26 کرسی، حزب دموکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، وطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سیدعمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در نتیجه با ائتلاف جدید مقتدی صدر، ایاد علاوی و حکیم در مجموع ۹۴ کرسی در پارلمان جدید عراق خواهد داشت.

برخی ناظران بر این باورند که حیدر عبادی نخست‌وزیر فعلی عراق، در صورتی که می‌توانست با هادی عامری رهبر جریان فتح و نوری مالکی رهبر دولت قانون به توافق برسد هنوز شانس تشکیل دولت آینده عراق را داشت اما جمع کردن این سه جریان زیر یک چتر ماموریتی دشوار است که تحقق آن بعید به نظر می‌رسد.

با این حال، ائتلاف جدید به رهبری صدر امیدوار است حیدر عبادی نیز به این ائتلاف بپیوندند. همچنین گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه مقتدی صدر و سایر احزاب اهل تسنن به عبادی درباره ابقا در سمت نخست‌وزیری پیشنهاداتی داده‌اند. ایسنا به نقل از برخی منابع نوشته که حیدر عبادی پس از این پیشنهادات به‌طور جدی پیوستن به ائتلاف جدید را بررسی می‌کند و احتمالا ظرف چند روز آینده تصمیم خود را اعلام خواهد کرد. گفته شده، یکی از دلایل تعلل نخست‌وزیر فعلی عراق بحران تقلب در نتایج انتخابات است که باعث شده آرا به صورت دستی بازشماری شود. به اعتقاد ناظران، در صورتی که عبادی به این ائتلاف جدید ملحق شود، این ائتلاف شامل ۱۳۶ کرسی شده و احتمالا احزاب دیگری از جمله ائتلاف القرار العراقی به رهبری اسامه نجیفی با ۱۴ کرسی و حزب دموکرات کردستان با ۲۵ کرسی به آن ملحق شده و مجموع کرسی‌های این ائتلاف به بیش از ۱۷۰ خواهد رسید و این تعداد برای انتخاب نخست‌وزیر کافی خواهد بود.

پارلمان عراق هفته گذشته در جلسه‌یی فوق‌العاده کمیساریای عالی و مستقل انتخابات را تعلیق و اعلام کرد که آرای انتخابات پارلمانی اخیر در تمام عراق به صورت دستی بازشماری خواهد شد. حیدر عبادی پیش‌تر گفته بود که تخلفات گسترده‌یی در انتخابات رخ داده که سرنوشت رای‌گیری را تحت تاثیر قرار داده است.

جریان مقتدی صدر در شرایطی بیشترین آرا را در انتخابات اخیر عراق کسب کرد که پنج سال پیش طی بیانیه‌یی به‌طور رسمی از دنیای سیاست خداحافظی کرده و حتی اعلام کرده بود که تمامی دفاتر خود در سراسر عراق را تعطیل می‌کند.

 

ارسال نظر