کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۰:۴۴:۵۳
کد خبر: ۱۲۳۱۵۸

تعویق آبگیری سد «ایلیسو» به درخواست عراق

ادامه آبگیری سد جنجالی ایلیسو در ترکیه که بر رود فرات ساخته شده به طور موقت به درخواست عراق به تعویق افتاده است. به گزارش رویترز سفیر ترکیه در بغداد اعلام کرده با توافق مقام‌های عراقی و ترکیه‌یی هنگام آبگیری دوباره سد، جریان آب به ترتیبی که نیازهای عراق تامین شود، برقرار خواهد بود. آبگیری سد ایلیسو از هفته پیش آغاز شد و نگرانی‌های زیادی را برای کمبود آب در عراق برانگیخت. با تکمیل آبگیری ایلیسو یک شهر تاریخی به نام حصن کیفا نیز که در مسیر فرات است زیر آب می‌رود.

پیمان نظامی- اقتصادی عربستان سعودی و امارات

عربستان سعودی و امارات متحده عربی همکاری‌های استراتژیک خود را در زمینه نظامی و اقتصادی افزایش می‌دهند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو کشور به ‌‌منظور بسط روابط همه‌ جانبه درباره انجام ۶٠ پروژه‌ مشترک در زمینه‌های خدمات بانکی، سرمایه‌گذاری، تولیدات صنعتی، انرژی اتمی و نفت‌وگاز در برنامه‌یی ۵ساله به توافق رسیدند. تفاهمنامه‌ها طی نشستی در جده به ریاست مشترک محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان ولیعهد امیرنشین ابوظبی به امضا رسیده است. دیگر کشورهای شورای همکاری‌های خلیج فارس در این پیمان شرکت ندارند.

حمایت ناتو از آتش‌‌بس موقت کابل با طالبان

دبیرکل ناتو از اعلام آتش‌بس دولت افغانستان با طالبان حمایت کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، ینس استولتنبرگ در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل ‌گفته که اعلام این آتش‌بس نشان می‌دهد، دولت افغانستان به مذاکره جدی برای پایان دادن به درگیری‌ها اعتقاد دارد. روسیه نیز از این آتش‌بس حمایت کرده است. طالبان تاکنون در این باره ابراز نظر نکرده است. محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان گفته بود در حمایت از فتوای عالمان دین پیشنهاد آنها را برای آتش‌بس با طالبان تا روز پنجم عید فطر می‌پذیرد.

تعطیلی مساجد وابسته به ترکیه در اتریش

تصمیم دولت اتریش برای اخراج 60 امام جماعت و تعطیلی 7مسجد نزدیک به ترکیه خشم آنکارا را برانگیخته است. به گزارش دویچه‌وله، برنامه‌های دولت در پی بررسی فعالیت تشکل‌ها و انجمن‌های وابسته به آتیب، اتحادیه ترکی‌- اسلامی برای همکاری‌های فرهنگی و اجتماعی در اتریش در دستور کار قرار گرفته است. یکی از مسجدهایی که قرار است بسته شود به وسیله گروه موسوم به «گرگ‌های خاکستری» اداره می‌شود که از گروه‌های افراطی راستگرای ترکیه محسوب می‌شوند.

 

ارسال نظر