گروه هفت منهای یک

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۱:۳۴:۲۳
کد خبر: ۱۲۳۱۵۲
گروه هفت منهای یک

گروه جهان  طلا تسلیمی

اختلافات شدید امریکا با متحدان دیرینه به ‌ویژه کانادا و فرانسه به تهدیدی برای بقای گروه هفت کشور صنعتی جهان تبدیل شده است؛ گروهی با سابقه‌یی 43ساله که با هدف یافتن اجماع در زمینه اقتصادی و دیگر مسائل تاسیس شده بود. این گروه گرچه باتوجه به تصمیم اعضا برای جلوگیری از فروپاشی احتمالا از نشست دو روزه کبک کانادا جان سالم به در می‌برد، اما پیش‌بینی می‌شود که یکی از اعضای خود را از دست بدهد. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در آستانه نشست این گروه از رهبران فرانسه و کانادا در پی اقدامات تجاری آنها انتقاد کرده و امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه در واکنش هشدار داده متحدان امریکا در گروه هفت در جهت منزوی‌ کردن این کشور گام بر خواهند داشت.

 شمشیر تیز ماکرون

در نشانه‌یی آشکار از دشمنی میان ترامپ و شرکای خارجی در آستانه نشست کبک، کاخ‌سفید اعلام کرده رییس‌جمهوری امریکا نشست را ساعاتی زودتر از دیگران ترک خواهد کرد و در مذاکرات بر سر محیط ‌زیست و تغییرات آب‌و‌هوایی حضور نخواهد داشت. اختلافات بین واشنگتن و شرکای دیرینه زمانی شدت گرفت که ماکرون در اظهاراتی شدیدالحن از ترامپ از جمله به‌ دلیل خروج از برجام انتقاد کرد و در کنفرانس خبری مشترک با جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا به امریکا درباره آغاز یک جنگ تجاری بین دوستان هشدار داد. به‌‌گزارش یورونیوز، رییس‌جمهوری فرانسه ضمن استقبال از دیدار ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی گفت که تصمیم رییس‌جمهوری امریکا درباره خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌یی با ایران اعتبار توافق‌های مشابه را زیر سوال برده است. ماکرون از اعضای گروه ‌هفت خواست تا در رویکردی مشترک در برابر خطر «هژمونی» جدید ایالات متحده بایستند و بیانیه مشترکی را تنظیم نکنند که به قیمت ارزش‌های مشترک تمام شود و برای جلب نظر ترامپ تلطیف شده باشد. ماکرون همچنین از این احتمال سخن گفت که نتیجه نشست، «گروه شش در برابر یک» شود.

 ادامه رویارویی تجاری

رییس‌جمهوری فرانسه پس از کنفرانس خبری هم در توییتی کنایه‌آمیز خطاب به ترامپ نوشت: «شاید رییس‌جمهوری امریکا اهمیتی به منزوی شدن ندهد؛ ما هم در صورت نیاز اهمیت نمی‌دهیم که امضای امریکا پای بیانیه 6کشور (اعضای گروه هفت منهای امریکا) نباشد. این 6کشور اکنون یک نیروی بین‌المللی حقیقی هستند. 6کشور دیگر گروه هفت در کنار یکدیگر بازاری بزرگ‌تر از بازار امریکا دارند. این نکته نباید فراموش شود. »

بی‌بی‌سی هم در گزارش خود درباره نشست گروه هفت به مناقشات در ماه‌های اخیر بر سر تعرفه‌های گمرکی امریکا بر فولاد و آلومینیوم وارداتی پرداخته که به اختلاف‌های اساسی بین واشنگتن و شرکای دیرینه انجامیده و با خطر روزافزون جنگ تجاری همراه شده‌اند. اگرچه ترامپ اعمال تعرفه‌ها را برای حمایت از صنایع امریکایی ضروری می‌خواند، اما کانادا و اتحادیه اروپا چنین اقدامی را غیرقانونی می‌دانند و قصد به‌کارگیری اقدامات تلافی‌جویانه را دارند. ماکرون در توییتی در این باره نوشته: «یک جنگ تجاری به نفع هیچ‌کس نخواهد بود و اول از همه کارگران امریکایی از آن آسیب می‌بینند. » نیویورک‌تایمز هم در مطلبی نوشته طبق تحلیل اقتصادی انجام شده در کاخ سفید، اعمال تعرفه‌های جدید به اقتصاد ایالات متحده ضربه خواهد زد.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان (یکی دیگر از اعضای گروه هفت) نیز از رفتار ترامپ انتقاد کرده و گفته رییس‌جمهوری امریکا از نظم چندجانبه سرپیچی و یک‌طرفه و در جهت منافع کشورش عمل می‌کند. به گفته ماس، این نحوه عملکرد ترامپ هیچ کمکی به «بهتر شدن، امن‌تر شدن و صلح‌آمیزتر شدن» جهان نمی‌کند.

ترامپ در واکنش به اظهارات ماکرون در توییتی از تعرفه‌های سنگین بر واردات اجناس امریکایی در کانادا و فرانسه انتقاد کرده و نوشته: «مازاد تجاری اتحادیه اروپا با ایالات متحده به ۱۵۱میلیارد دلار می‌رسد و کانادا هم کشاورزان ما را از دسترسی به بازار خود محروم کرده است. مشتاق دیدارشان در روز جمعه هستم.» کسری تجاری امریکا در سال گذشته میلادی به بیش از ۸۰۰میلیارد دلار رسید؛ ترامپ این کسری را نتیجه توسل طرف‌های تجاری امریکا به اعمال محدودیت‌ها علیه این کشور و عامل ناتوانی صنایع امریکا در رقابت با کالاهای وارداتی و در نتیجه تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری کارگران می‌داند. او یک رشته تعرفه‌های گمرکی را علیه کالاهای وارداتی از چین و به‌طور محدودتر علیه واردات از کشورهای اروپایی، کانادا و مکزیک وضع کرده است.

با توجه به اختلاف عمیقی بین امریکا و سایر اعضای گروه هفت، برخی ناظران درباره احتمال ناکامی اعضا در دستیابی به توافق بر سر موضوعات دستورکار اجلاس هشدار داده‌اند؛ اگرچه گفته شده با توجه به سابقه و گستردگی همکاری و ارتباط نزدیک بین کشورهای عضو در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی، معمولا نشست‌های گروه هفت بدون حصول توافق به پایان نمی‌رسد. اما همچنان مشخص نیست که این نشست تا چه اندازه در حل‌و‌فصل اختلاف تجاری بین امریکا و سایر اعضا موفق باشد. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم هشدار داده دستیابی به توافق بر سر محتوای بیانیه نهایی آسان نخواهد بود.

چهل و چهارمین نشست سران هفت کشور صنعتی جهان جمعه و شنبه (دیروز و امروز) در شهر لامالبه در ایالت کبک کانادا برگزار می‌شود. جاستین ترودو که میزبانی نشست گروه ‌هفت را بر عهده دارد، اظهار امیدواری کرده که این نشست فرصتی را فراهم آورد که همه شرکت‌کنندگان بتوانند در راستای رفع اختلاف‌نظرها اقدام کنند.

 

 

ارسال نظر