سانچز به‌عنوان نخست‌وزیر اسپانیا سوگند خورد

۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۷۸

گروه جهان| پدرو سانچز در مقابل فلیپه ششم پادشاه اسپانیا، به‌عنوان نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کرد. وی جایگزین ماریانو راخوی شد که جمعه دولتش با رای عدم اعتماد پارلمان اسپانیا سقوط کرد. به‌دنبال رسوایی طولانی‌مدت فساد در حزب راست‌گرای مردم، حزب سوسیالیست خواهان رای عدم اعتماد به دولت شد که با حمایت دیگر احزاب هم همراه شد. سانچز ۴۶ ساله رهبر حزب سوسیالیست کارگری اسپانیاست که یک‌سوم کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد.

سانچز در نخستین سخنرانی خود وعده داده فورا برای مقابله با مشکلات کشور به‌ویژه مشکلات اجتماعی اقدام خواهد کرد. وی اما سخنی از مشکلات اقتصادی اسپانیا ازجمله بیکاری بالا به میان نیاورد. حزب سانچز تنها ۸۴ کرسی از مجموع ۳۵۰ کرسی پارلمان اسپانیا را در اختیار دارد. با اینکه وی توانسته حمایت سایر احزاب را برای تشکیل دولت جلب کند اما کار سختی برای ادامه این ائتلاف در پیش دارد به‌ویژه اینکه احزاب حامی نخست‌وزیری سانچز اعلام کرده‌اند حمایت‌شان چک سفید امضا نیست و ممکن است هر لحظه از ائتلاف خارج شوند.

تغییر دولت در اسپانیا به احتمال زیاد دوره جدیدی را در اسپانیا، چهارمین اقتصاد بزرگ اروپا ایجاد می‌کند. سانچز پیش‌تر از برنامه ریاضتی محافظه‌کاران انتقاد کرده و در مقابل توسعه حق رفاه اجتماعی را خواستار شده او همچنین وعده داده گفت‌وگوهای تازه را با دولت کاتالونیا بر سر موضوع جنجالی استقلال این ناحیه، آغاز می‌کند. علاوه بر این، سانچز خواهان اصلاحات در قانون اساسی برای تنظیم نظام فدرال در اسپانیا شده تا به این ترتیب کاتالونیا با اسپانیا بماند. با این حال، رهبر جوان سوسیالیست تاکید کرده دولت مرکزی حق دارد در صورتی که قیوم تورا جانشین کارلس پوجدمون رهبر پیشین دولت کاتالونیا، قانون اساسی را نقض کند، مداخله کند. در ماه مه ‌سال جاری، سانچز از تورا به‌شدت انتقاد کرد و او را «مارین لوپن اسپانیا» خواند. لوپن رهبر راست‌گرای افراطی فرانسه است. باوجود انتقاد از ریاضت اقتصادی، سانچز تاکنون هیچ‌گونه تردیدی در قبال نظام پولی اتحادیه اروپا و عضویت مادرید در این اتحادیه از خود نشان نداده است. او حتی گفته همگام با بودجه ملی که اخیرا راخوی پیشنهاد کرده باقی می‌ماند تا ترس از بی‌ثباتی اقتصادی در اتحادیه اروپا بکاهد.

 

ارسال نظر