سرمایه‌گذاری 15میلیارد دلاری اروپا در باکو

۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۷۶

گروه جهان|

اتحادیه اروپا در 6سال اخیر 15.3میلیارد در جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده است. به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا در سال‌های 2012 تا 2017 میلادی 15.3میلیارد دلار در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده که 38.2درصد از مجموع سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت: «در حال حاضر بیش از یک‌هزار و 500 شرکت از کشورهای اتحادیه اروپا در جمهوری آذربایجان فعال هستند و دولت باکو با 9 کشور عضو این اتحادیه توافقنامه همکاری راهبردی با 24 کشور عضو توافقنامه معافیت از پرداخت مالیات مضاعف و با 17کشور عضو توافقنامه ترویج و حفاظت متقابل سرمایه‌گذاری امضا کرده است. همچنین تا به حال میان دو طرف، سه همایش اقتصادی مشترک برگزار شده و چهارمین همایش اقتصادی مشترک نیز در آینده نزدیک برگزار خواهد شد. مصطفی‌اف با اشاره به نقش جمهوری آذربایجان در تامین امنیت انرژی اروپا و انتقال نفت این کشور از طریق خط لوله «باکوـ تفلیس‌ ـ جیهان» به اروپا، اجرای طرح دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به کشورهای اتحادیه اروپا را نمونه بارز همکاری‌ها بین باکو و اتحادیه اروپا خوانده است. وی گفت: الهام علی‌اف رییس‌جمهوری آذربایجان در 10سال اخیر، 7سفر به اتحادیه اروپا داشته و از سوی دیگر مقامات اتحادیه اروپا نیز سفر‌های متعددی به باکو داشتند. وی سفرهای متقابل و اسناد امضا شده میان طرفین را برای گسترش همکاری‌ها مهم دانسته و اتحادیه اروپا را شریک بازرگانی عمده جمهوری آذربایجان عنوان کرده است.

به گفته مصطفی‌اف، در سال 2017 سهم اتحادیه اروپا در تجارت خارجی جمهوری آذربایجان 42درصد و در 4ماهه نخست سال جاری 42درصد بوده است. اتحادیه اروپا تا به حال در قالب برنامه‌های همکاری مختلف 595 میلیون یورو کمک مالی به باکو ارائه کرده است.

 

ارسال نظر