کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۰۴

کسری تراز تجاری 27میلیارد دلاری ترکیه

داده‌های اقتصادی مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد، کسری تجاری این کشور در 4ماهه اول سال جاری به‌ رقم 27میلیارد و 334میلیون دلار رسیده است. به ‌گزارش آناتولی، صادرات ترکیه در 4ماهه اول سال جاری به‌رقم 55 میلیارد و 101میلیون دلار رسیده و واردات نیز در 4ماهه اول سال جاری 82 میلیارد و 435 میلیون دلار بوده است. ارقام منتشر شده مرکز آمار و وزارت گمرک ترکیه نشان می‌دهد که میزان کسری تجاری ترکیه در 4ماهه اول سال جاری 27 میلیارد و 334 میلیون دلار بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 65درصد افزایش یافته است.

تکذیب مذاکرات محرمانه  کابل و طالبان

طالبان با انتشار بیانیه‌یی اظهارات فرمانده امریکایی درباره مذاکرات سری میان این گروه و مقام‌های دولت افغانستان را تکذیب کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته این ادعا برای انحراف افکارعمومی منتشر شده است. جان نیکلسون فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان پیش‌تر گفته بود، دولت افغانستان و طالبان مشغول مذاکراتی محرمانه در سطح مقام‌های ارشد و میانی هستند. طالبان با زیر سوال بردن صلاحیت دولت افغانستان به عنوان طرف مذاکره می‌گویند تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند، مذاکره بی‌نتیجه خواهد بود.

آغاز به کار دولت موقت پاکستان

با پایان دوره پنج‌ساله دولت حزب حاکم پاکستان (مسلم لیگ شاخه نوازشریف) دولت موقت (انتقالی) این کشور از پنج‌شنبه کار خود را آغاز کرد. به گزارش ایرنا با انحلال مجلس ملی پاکستان و مجالس ایالتی، معرفی سروزیران دولت انتقالی ایالت‌ها، دولت موقت روند امور کشور را برای برگزاری انتخابات سراسری بر عهده می‌گیرد. دولت و رهبر جناح مخالف دولت پاکستان دوشنبه هفته جاری ناصرالملک رییس پیشین قوه قضاییه و قاضی بازنشسته دیوان‌عالی را به عنوان نخست‌وزیر موقت (دولت انتقالی) پاکستان انتخاب و معرفی کردند.

آنکارا، امریکا را به بستن اینجرلیک تهدید کرد

وزیر خارجه ترکیه گفته تصویب نقشه راهی درباره سوریه که بر سر آن توافق شده در صدر دستورکار سفر او به واشنگتن در سوم و چهارم ژوئن خواهد بود. به‌ گزارش تی‌آرتی، مولود چاووش‌اوغلو همچنین گفته پایگاه اینجرلیک این کشور تنها در صورتی تعطیل می‌شود که مناسبات با امریکا به نقطه شکننده برسد. پایگاه اینجرلیک جزو تاسیسات نظامی استراتژیک در استان آداناست. روابط ترکیه و امریکا این روزها به ‌دلیل اختلافات دو کشور در سوریه، خرید تجهیزات نظامی روسی توسط آنکارا و خودداری امریکا از استرداد فتح‌الله گولن به ‌شدت متشنج است.

 

 

ارسال نظر