آغاز جنگ تجاری در چند جبهه

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۰۲
آغاز جنگ تجاری در چند جبهه

گروه جهان|

امریکا با جامه عمل پوشاندن به تهدیدهای افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم، روابط تجاری در سوی آتلانتیک را وارد دوره جدیدی کرده است. ویلبر راس وزیر بازرگانی ایالات متحده گفت: از نیمه شب پنج‌شنبه افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم برای اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک اعمال می‌شود. اعلام اعمال افزایش تعرفه از سوی دولت دونالد ترامپ با واکنش‌‌های شدیدی در اروپا، کانادا و مکزیک همراه شده است.

به گزارش یورونیوز، ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا گفت: «اعمال افزایش تعرفه امریکا غیر قابل قبول است. امروز روز بدی برای دنیای تجارت است. ما از منافع اروپا دفاع خواهیم کرد. » در بیانیه‌یی که کمیسیون اروپا در همین راستا صادر کرد با اشاره به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق در ماه‌های گذشته با امریکا، اقدام واشنگتن را غیرقابل قبول و مخالف با قوانین سازمان تجارت جهانی خوانده است. یونکر تصریح کرده که اروپا منشا مشکلات امریکا نیست بلکه به همان اندازه از این مشکلات آسیب می‌خورد. سیسیلیا مالم‌‌ستروم کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا گفته؛ پاسخ اتحادیه اروپا متناسب و در انطباق با مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود. او تاکید کرده بروکسل مکانیسم‌های متناسب برای حل مناقشه را در سازمان تجارت جهانی فعال خواهد کرد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اعمال تعرفه‌های جدید بر واردات برخی فلزات از سوی امریکا، گفته بروکسل از منافع خود مقابل واشنگتن حفاظت می‌کند. فدریکا موگرینی با این حال تاکید کرده که اتحادیه اروپا با هیچ کسی در جنگ نیست.

امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه هم با یادآوری دهه ۳۰میلادی و پیش از آغاز جنگ جهانی دوم گفت: «این تصمیم از جنبه‌های زیادی اشتباه است. اشتباهی که منجر به ایجاد عدم توازن بین‌المللی می‌شود. این اقدام منجر به ملی‌گرایی اقتصادی و تجاری می‌شود؛ ولی ملی‌گرایی مساوی است با جنگ. این دقیقا همان تحولاتی است که در سال‌های دهه ۳۰ اتفاق افتاد.» رییس‌جمهور فرانسه در مکالمه تلفنی با ترامپ هم تصمیم او را برای اعمال افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم غیرقانونی و اشتباه خوانده و گفته که بروکسل اقدامی متناسب و سخت در قبال این عمل امریکا در پیش خواهد گرفت. گفته شده، ماکرون از ترامپ خواسته با اتحادیه اروپا، چین و ژاپن در جهت اعمال قوانین سازمان تجارت جهانی وارد مذاکره شود. برونو لومر وزیر اقتصاد فرانسه هم در دیدار با وزیر بازرگانی ایالات متحده امریکا به همتای خود گفت: «ما تحت فشار وارد مذاکره نخواهیم شد. ما معتقدیم که تصمیم اتخاذی امریکا غیرقابل قبول است و عواقب جدی برای اقتصاد جهانی به همراه خواهد داشت.» لومر در ادامه از رفتار امریکا در قبال متحدان اروپایی‌ ابراز تعجب کرده و گفته این دولت امریکاست که می‌خواهد وارد جنگ تجاری با بزرگ‌ترین متحد خود شود.

ژان‌ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز گفته اقدام ترامپ عملی بی‌رحمانه و غیرقابل قبول است. این یعنی کسی باقی می‌ماند که قوی‌تر باشد. اما در روابط بین‌المللی و زندگی جهانی، قانون هر کس قوی‌تر است، مصداقی ندارد. روابط بین‌المللی، غرب وحشی نیست. لودریان در ادامه گفته شعار «اول امریکا» در حال تبدیل شدن به «امریکای تنها» است.

دولت بریتانیا هم نسبت به تصمیم واشنگتن ابراز تاسف کرده است. سخنگوی دولت بریتانیا گفته لندن و بروکسل متحدان نزدیک واشنگتن هستند و معافیت از گمرکات برای آنها باید نامحدود باشد. وزیر تجارت بین‌الملل کابینه در سایه بریتانیا هم با انتقاد شدید از تصمیم گفته لندن نباید زیر بار زورگویی‌هایی ترامپ برود. بری گاردینر گفت: «تصمیم اخیر ترامپ باید در کنار سایر رفتارهای او دیده و به آن پاسخ محکمی داده شود. باید به‌روشنی اعلام کنیم به ارعاب، تهدید و زورگویی‌های او تن نمی‌دهیم. »

گفته شده، ترامپ قصد دارد که در ادامه سیاست‌های حمایت‌گرایانه خود واردات خودرو از آلمان را نیز ممنوع کند. رویترز به نقل از یک نشریه آلمانی گزارش داده که ترامپ آوریل گذشته در گفت‌وگو با ماکرون بر حفظ سیاست تجاری‌اش تاکید کرده و گفته به ‌دنبال توقف تردد مرسدس بنز در نیویورک است.

این در حالی است که خودروسازان آلمانی 90درصد از بازار خودرو امریکا را در اختیار دارند. انتظار می‌رود اروپا تعرفه‌های سنگینی را روی محصولات برندهای معروف امریکایی اعمال کند که هزینه‌یی دست‌کم 3میلیارد و 300میلیون دلاری برای شرکت‌های این کشور خواهد داشت.

وزیر اقتصاد مکزیک هم گفته در قبال امریکا روش مقابله‌ به مثل را در پیش خواهد گرفت و بر محصولات کشاورزی و صنعتی امریکا تعرفه واردات وضع خواهد کرد. نخست‌وزیر کانادا نیز به اعمال افزایش تعرفه واردات از سوی امریکا واکنش نشان داده است. جاستین ترودو ضمن لغو سفرش به امریکا گفته: «ما از تصمیم دولت امریکا متاسف هستیم و بدیهی است که چنین اقدامی منجر به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد شد.» نخست‌وزیر کانادا با اعلام اینکه سفرش به امریکا برای دیدار با ترامپ را به‌دلیل پیش‌شرط‌های غیر قابل قبول تجاری لغو کرده، گفت: «اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا توهینی به دوستی و شراکت دیرینه امنیتی کانادا و امریکا و به ویژه توهینی به هزاران کانادایی است که در کنار نظامیان امریکایی جنگیدند و کشته شدند.» قرار بود ترودو در این سفر با ترامپ درباره توافق تجارت آزاد امریکای شمالی گفت‌وگو کند. در همین حال کریستال فری‌لند وزیر خارجه کانادا هم گفته که کشورش در واکنش به تصمیم ایالات متحده برای کالاهای امریکایی از جمله آهن و آلومینیوم از 10 تا 20درصد تعرفه تعیین خواهد کرد. فری‌لند تاکید کرده که این اقدام کانادا شدیدترین اقدام تلافی‌جویانه تجاری کشورش در عصر پساجنگ خواهد بود.

دولت ترامپ پیش‌تر نیز با اعلام اینکه تعرفه‌هایی را به ارزش 50میلیارد دلار بر کالاها و خدمات چینی اعمال خواهد کرد، تعجب کارشناسان را برانگیخت. اعمال چنین تعرفه‌هایی سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایالات متحده را محدود خواهد کرد. چین که اعلام شده بود با دولت ترامپ برای جلوگیری از آغاز جنگ تجاری به توافق رسیده، در واکنشی تند اعلام کرده آماده اقدامات تلافی‌جویانه است. سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت: «ما می‌خواهیم اقدامات تلافی‌جویانه داشته باشیم. گرچه به ‌دنبال جنگ تجاری نیستیم اما اگر چنین جنگی اجتناب‌ناپذیر باشد از آن نمی‌هراسیم.»

 

ارسال نظر