‌ده‌ها کشته و زخمی در بدترین روز اعتراض‌های نیکاراگوئه

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۰۱

گروه جهان|

پلیس نیکاراگوئه اعلام کرده در جریان اعتراض‌های این کشور تنها در یک روز دست‌کم ۱۵نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. به ‌گفته شاهدان عینی، در جریان اعتراض‌های اواخر هفته گذشته گروه‌های شبه‌نظامی مسلح حامی دولت به روی معترضان آتش گشودند و این روز را به «بدترین روز» این دوره از اعتراض‌ها در نیکاراگوئه تبدیل کردند.

به گزارش رویترز، نهاد متعلق به اسقف‌های کاتولیک نیکاراگوئه این خشونت‌ها را محکوم کرده و آن را «تجاوزگری سیستماتیک و سازمان‌یافته» خوانده است. این نهاد هرگونه مذاکراه با دولت نیکاراگوئه را که آخرین دور آن قرار بود پنج‌شنبه برگزار شود، به حال تعلیق درآورده است. تظاهرات اخیراً همزمان با روز مادر در نیکاراگوئه برگزار شد و هدف از آن یادبود کودکانی بود که بر اثر این اعتراض‌ها جان‌شان را ازدست دادند. اعتراضات در نیکاراگوئه از زمان برگزاری تاکنون در مجموع 80 کشته بر جا گذاشته است. این اعتراضات ماه آوریل ابتدا از سوی دانشجویان و به انگیزه تغییر نظام رفاه و امنیت اجتماعی در نیکاراگوئه کلید خورد. فرانسیسکو دیاز معاون رییس پلیس نیکاراگوئه گفته: «۱۵ نفر تنها بر اثر اقدامات گروه‌های مجرمی که با پوشیدن نقاب وارد عمل شده بودند، کشته شدند.» او گفته هفت نفر از این کشته‌ها مربوط به شهر ماناگوا پایتخت نیکاراگوئه است. او همچنین تایید کرده

۲۱۸ نفر در جریان ناآرامی‌ها زخمی شده‌اند. ارتش نیکاراگوئه اعلام کرده مشغول درمان برخی از این زخمی‌ها ازجمله چند مامور پلیس است. پارلمان اروپا این رخدادها را محکوم کرده و آن را ناشی از «سرکوبگری بی‌رحمانه» در نیکاراگوئه خوانده است. بروکسل همچنین برگزاری انتخابات را خواستار شده است. اخیرا معترضان در نیکاراگوئه از دانیل اورتگا رییس‌جمهور، خواسته بودند که انتخابات ریاست‌جمهوری را که برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده، جلو بیندازند.

 

ارسال نظر