توافق رهبران سیاسی لیبی درباره برگزاری انتخابات

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۲۴

گروه جهان|

 4 مقام سیاسی لیبی که به دعوت امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه برای شرکت در یک نشست درباره بحران لیبی در پاریس شرکت کرده بودند با انتشار بیانیه‌یی مشترک اعلام کردند برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری لیبی در روز دهم دسامبر با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فائز سراج نخست‌وزیر حکومت وفاق وطنی، خلیفه حفتر فرمانده نظامی مستقر در شرق لیبی، عقیله صالح رییس مجلس نمایندگان لیبی و خالد مشری رییس شورای دولتی این کشور در این بیانیه مشترک نوشته‌اند: «متعهد شده‌ایم که به شیوه‌یی سازنده همراه با سازمان ملل متحد انتخابات معتبر و صلح‌آمیز را برگزار کنیم و به نتایج آن پایبند باشیم.» این بیانیه سیاسی که به درخواست ماکرون نوشته شده پس از نشست این 4 مقام سیاسی لیبی به زبان عربی قرائت شد اما آن ‌طور که پیش‌بینی شده بود، امضای این 4 مقام را نداشت و آنان صرفا شفاهی آن را تایید کردند. با این حال رییس‌جمهوری فرانسه در واکنش به صدور این بیانیه ضمن استقبال از آن گفت که همه براساس این بیانیه عمل خواهند کرد. ماکرون همچنین با تاریخی خواندن ملاقات این 4 رهبر لیبی در حضور نمایندگان جامعه بین‌المللی گفته، نشست پاریس مرحله‌یی کلیدی برای آشتی ملی در کشوری است که 7سال پس از سقوط معمر قذافی همچنان در آشفتگی به سر می‌برد. غسان سلامه، سیاستمدار لبنانی و نماینده سازمان ملل متحد در امور لیبی نیز با تاریخی ارزیابی کردن نشست پاریس گفت: «ما جای لیبیایی‌ها تصمیم نمی‌گیریم، آنها هستند که باید با یکدیگر توافق کنند.»

کمتر از یک ماه پیش در حمله انتحاری داعش مقابل دفتر کمیسیون انتخابات در ترابلس ١٢نفر کشته شدند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود، برخی جهادگرایان و شبه‌نظامیان با برگزاری این انتخابات مخالفت کرده و دست به خشونت بزنند. اما به‌ گفته نخست‌وزیر حکومت وفاق وطنی، نیروهای امنیتی همچنین سازمان ملل متحد امنیت این انتخابات را تامین خواهند کرد.

 

ارسال نظر