خطر بحران مالی جهانی و نابودی اتحادیه اروپا جدی است

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۲۳
خطر بحران مالی جهانی و نابودی اتحادیه اروپا جدی است

گروه جهان|

«هر چیزی که اشتباه باشد، اشتباه نیز پیش‌ می‌رود.» این بخشی از اظهارات جورج سوروس سرمایه‌گذار امریکایی‌-مجارستانی است که هشدار داده قدرت‌گیری احزاب راست افراطی در اروپا، افزایش ارزش دلار و خروج سرمایه از بازارهای نوظهور می‌تواند به یک بحران جهانی مالی دیگر ختم شود. سوروس همچنین هشدار داده که اتحادیه اروپا با یک تهدید وجودی قریب‌الوقوع روبه‌رو است.

به گزارش بلومبرگ، جورج سوروس سرمایه‌گذار مجار امریکایی در پاریس گفته: «خاتمه توافق هسته‌یی با ایران و نابودی پیمان ترانس‌آتلانتیک میان اتحادیه اروپا و امریکا تاثیری منفی روی اقتصاد اروپایی دارند و منجر به تبعات دیگری از جمله بی‌ارزش شدن ارز بازارهای نوظهور می‌شود. ممکن است ما به سمت یک بحران مالی جدی دیگر سوق پیدا کنیم.»

سوروس که همواره از سوی دولت مجارستان که رویکردی ضداروپایی دارد هدف انتقاد قرار می‌گیرد، چشم‌انداز تیره‌یی را برای اتحادیه اروپا متصور شده است. او با اشاره به بحران مهاجرتی و سیاست‌های ریاضتی که منجر به روی کارآمدن پوپولیست‌ها شده و همچنین تجزیه سرزمینی از جمله برگزیت گفته است: «خیلی‌ چیزها تا الان خراب شده است اما نشنیده‌ام که کسی بگوید اروپا با خطر وجودی روبه‌روست. این دیگر یک پیش‌بینی نیست، بلکه واقعیتی تلخ است.»

او که یکی از مخالفان سرسخت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست، گفته: «آینده روابط لندن با اتحادیه اروپا به‌طور کامل به خود بریتانیایی‌ها بستگی دارد. در نهایت این مردم بریتانیا هستند که باید تصمیم بگیرند چه نوع رابطه‌یی با بروکسل داشته باشند. با این حال، اگر قرار است آنها در این خصوص تصمیمی بگیرند، بهتر است زودتر چنین تصمیمی را اتخاذ کنند.» سوروس توصیه کرده که اتحادیه اروپا خود را به انجمنی تبدیل کند تا کشورهایی چون بریتانیا مایل به ملحق شدن به آن باشند.

سوروس همچنین در جریان سخنرانی در اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» در پاریس با انتقاد از سیاست واحد پولی یکسان برای اروپا گفته: «یورو مشکلات حل نشده زیادی دارد و نباید اجازه داد که آنها اتحادیه اروپا را ویران کنند.» وی راه برون‌رفت از برخی بحران‌ها‌ را به‌کارگیری طرح «مارشال» به ارزش 35 میلیارد دلار در سال دانسته و گفته اجرای چنین طرحی موجب کاهش فشارهای مهاجرتی به قاره می‌شود.

هشدار این میلیاردر در شرایطی مطرح می‌شود که بحران‌ سیاسی پیروزی راست‌گراها در انتخابات اخیر ایتالیا و ناتوانی آنان در تشکیل دولت، بازارهای این کشور و حتی اتحادیه اروپا را متلاطم کرده و سرمایه‌گذاران را به‌شدت نگران کرده است. راست‌های افراطی به‌دنبال تشکیل دولتی هستند که هدف اصلی آن خارج کردن رم از منطقه یورو و مقابله با سیاست‌های ریاضتی بروکسل است.

 طلاق پرخرج اروپا از امریکا

جورج سوروس در شرایطی از تشدید اختلافات اروپا و ایالات متحده ابزار نگرانی کرده که نشریه فرانسوی لوبس نیز در مقاله‌یی با عنوان «چرا اروپاییان قادر نیستند از ترامپ طلاق بگیرند؟» نوشته است: لغو یک‌جانبه برجام به دست امریکا روابط بروکسل-واشنگتن را تیره کرده است، شرایطی که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون به‌ندرت پیش آمده است. کشورهای اروپایی در حال حاضر در شوک به سر می‌برند و قادر به تعیین یک استراتژی مشترک و قاطع نیستند. از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ، اختلاف میان اروپا و امریکا رفته رفته بیشتر شده است. تصمیمات یک‌جانبه ترامپ همانند ضربه‌های چاقو به‌طور مکرر بر پشت پیمان امریکا و اروپا فرود می‌آید. انتصاب افرادی چون جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو به وزارت خارجه امریکا که از هواداران توسل به زور برای رفع کشمکش‌ها و اختلافات هستند، بر تیرگی روابط اروپا-‌امریکا افزوده است. با این حال اروپا توانایی، قدرت و قصد بر هم زدن اتحاد تاریخی خود را با امریکا ندارد چرا که این طلاق پرخرج در صورت وقوع موجب آسیب‌پذیری بیش از پیش اروپا در جهان چندقطبی و آشفته کنونی خواهد شد. اروپا هم‌اکنون گیج و سردرگم است. کشورهای اروپای غربی در طول دهه‌ها و پس از فروپاشی دیوار برلین تمامی اروپای متحد به امنیت خود در زیر چتر امریکا و ناتو امید بسته‌اند. به همین دلیل است که تمام تلاش‌های فرانسه برای ایجاد اروپایی که به‌طور مستقل از امریکا قادر به دفاع از خود باشد، با واکنش ملایم دیگر کشور‌های اروپایی روبه‌رو شده است. کشورهایی که با صدای ضعیفی به دعوت فرانسه پاسخ مثبت داده‌اند، به عواقب و سودمندی این کار بدبین هستند. بریتانیا هم که مخالفت خود را با این برنامه اعلام داشته، بهترین دوست امریکا و حافظ منافع این کشور در اروپا است.

از سوی دیگر، کشورهای اروپایی هم چندان با یکدیگر متحد نیستند. اتریش، مجارستان و رومانی در مراسم گشایش نمادین سفارت امریکا در بیت‌المقدس شرکت داشتند در حالی که کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم گرفته بودند از این کار خودداری کنند. به علاوه، جمهوری‌چک قصد دارد سفارت خود را به بیت‌المقدس منتقل کند. همچنین تشکیل دولت ائتلافی ایتالیا که مخالف سیاست‌های اتحادیه اروپاست، کار را برای دستیابی به اتفاق‌نظر کشورهای اروپایی سخت‌تر کرده است.

 

ارسال نظر