انتخابات ایتالیا؛ همه‌پرسی برای یورو

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۴۷
انتخابات ایتالیا؛ همه‌پرسی برای یورو

گروه جهان|

 گرچه شکست احزاب پوپولیست در تشکیل دولت ایتالیا در کوتاه‌مدت باعث تقویت یورو شده اما تحولات این روزهای رم می‌تواند آغازگر جنگی تمام‌عیار علیه پول واحد اروپایی در آینده‌یی نه چندان دور باشد.

رویترز در گزارشی با اشاره به انتخابات زودهنگام ایتالیا که به گفته نخست‌وزیر موقت این کشور احتمالا پاییز یا اوایل آوریل 2019 برگزار خواهد شد، نوشته: رییس‌جمهوری ایتالیا پائولو ساوونا نامزد ضداروپایی و ضدتشکیلاتی احزاب راست افراطی جنبش پنج ستاره و حزب «لیگ» برای تصاحب وزارت اقتصاد را رد کرد، کسی که گفته بود ایتالیا باید منطقه یورو را ترک کند.

اما حالا هر دو حزب پوپولیست که در انتخابات مارس رقیب یکدیگر بودند در حال سبک و سنگین کردن این مساله هستند که آیا باید در انتخابات پیش‌رو که قرار است پاییز یا اوایل سال آینده برگزار شود اختلافات را کنار گذاشته و متحد شوند یا خیر. متئو سالوینی رهبر حزب لیگ دوشنبه گفته است: «انتخابات‌ آینده سیاسی نخواهد بود بلکه یک همه‌پرسی تمام‌عیار و واقعی خواهد بود بین کسانی که می‌خواهند ایتالیا کشوری آزاد باشد یا برده و دربند. امروز ایتالیا آزاد نیست. ایتالیا به ‌لحاظ مالی در اشغال اتوکرات‌ها، آلمانی‌ها و فرانسوی‌هاست.»

لوئیجی دی‌مایو رهبر سیاسی جنبش پنج ستاره در اعتراض به تصمیم سرجیو ماتارلا رییس‌جمهور ایتالیا که مانع تشکیل دولت ائتلافی شده، ضمن تهدید به استیضاح وی، برای برگزاری تظاهرات اعتراضی با شعار «رای من مهم است» در شهر رم فراخوان داده است. دی‌مایو در پیامی ویدیویی اعلام کرده: «شب گذشته تاریک‌ترین شب دموکراسی ایتالیا بود و رییس‌جمهور با زیرپا گذاشتن قانون اساسی و عبور از محدوده اختیارات خود، مانع ورود یک نیروی سیاسی با 11میلیون رای به دولت شد. رییس‌جمهور تصمیم گرفت به رهبری کوتارلی افرادی را وارد کند که حتی یک رای نیز دریافت نکرده و می‌داند که در پارلمان هیچ اکثریتی ندارند. این دولت منتخب ملت و پارلمان نیست. این یک مورد منحصربه‌فرد و شرم‌آور در تاریخ جمهوری ایتالیا محسوب می‌شود. ما برای استیضاح رییس‌جمهور، نیاز به اکثریت قاطع پارلمانی داریم و اگر حزب اتحاد عقب‌نشینی نکند یقینا او را استیضاح خواهیم کرد.» دی‌مایو از ایتالیایی‌ها خواسته در تظاهرات اعتراضی شنبه (دوم ژوئن) مصادف با روز جمهوری ایتالیا شرکت کنند.

 تهدید یورو جدی است

فرانچسکو گالیتی کارشناس امور سیاسی-مالی در رم می‌گوید: «انتخاباتی که قرار است در ایتالیا برگزار شود کاملا شبیه برگزاری یک همه‌پرسی بر سر اتحادیه اروپا و یورو است. نتیجه این انتخابات می‌تواند تهدیدی جدی برای وجود تمام منطقه یورو باشد.»

رویترز نوشته: «اگر ایتالیایی‌ها در انتخابات زودهنگام خود علیه اتحادیه اروپا رای دهند، این می‌تواند بزرگ‌ترین تهدید علیه منطقه یورو از زمان برگزاری همه‌پرسی برگزیت در بریتانیا باشد. چنین نتیجه‌یی در فردای انتخابات می‌تواند تردیدهای جدی را درباره سرنوشت پول واحد اروپایی ایجاد کند.»

ایتالیایی‌ها در شرایطی قرار است انتخابات مجدد برگزار کنند که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حمایت‌ها از حزب دست راستی و پوپولیست «لیگ» از 17درصد در زمان برگزاری انتخابات نخست، به 24درصد افزایش یافته است. حزب راست‌گرای جنبش پنج ستاره نیز همچنان محبوبیت 32درصدی خود را حفظ کرده است. فایننشال تایمز نیز سه‌شنبه در گزارشی با اشاره به بحران سیاسی رم نوشته که بانک ایتالیا هشدار داده این کشور تنها چند گام تا از دست دادن اعتبار مالی خود فاصله دارد. ایگناسیو ویسکو رییس بانک ایتالیا در سخنانی کم‌سابقه که مداخله در امور سیاسی ارزیابی شده، نسبت به تبعات مالی و اقتصادی بحران سیاسی این کشور هشدار داده است، هشداری که نشان‌دهنده ریسک‌های جدی است که رم می‌تواند پس از انتخابات زودهنگام در ایتالیا با آن روبه‌رو شود.

ایگناسیو ویسکو در انتقاد آشکار از سیاست‌های اقتصادی دو حزب پوپولیستی که در انتخابات اخیر پیروز شده‌اند، گفته دولت جدید ایتالیا باید به معاهدات و توافق‌های اتحادیه اروپا احترام بگذارد که محدودیت‌هایی را برای بدهی و کسری بودجه کشورهای منطقه یورو تعیین کرده است. ویسکو در سخنرانی سالانه خود درباره وضعیت اقتصادی و مالی ایتالیا گفته: «باید قوانین بازی، قوانینی باشد که طرفین حتی با وجود انتقاداتی که دارند بر سر آن توافق کرده باشند. این قوانین می‌تواند اصلاح شده و بهتر شود. اما نمی‌توانیم محدودیت‌های قانون اساسی را نادیده بگیریم. نمی‎توانیم حفاظت از پس‌اندازها، تعادل حساب‌ها و احترام به معاهدات و توافق‌ها را نادیده بگیریم.»

در پی بی‌ثباتی سیاسی در ایتالیا، ارزش یورو سه‌شنبه به کمترین مقدار در برابر دلار امریکا در 6ماه و نیم گذشته رسید. گفته شده، ارزش یورو سه‌شنبه در برابر دلار به 1.16 دلار رسید و نسبت به دوشنبه 0.3درصد کاهش یافت. به گزارش بی‌بی‌سی، سه‌شنبه در سومین روز متوالی فروش اوراق قرضه دولتی در ایتالیا ادامه داشت که این به نگرانی سرمایه‌گذاران و سهامداران در بازار‌های مالی اروپایی دامن زده است. افت ارزش یورو درحالی است که کارلو کوتارلی از مقام‌های سابق صندوق بین‌المللی پول، به‌عنوان نخست‎وزیر موقت ایتالیا، معرفی شده است. کوتارلی در رسانه‌های ایتالیا به‌دلیل حمایت از سیاست‌های ریاضتی برای کاهش هزینه‌های عمومی، به «بازرس هزینه‌ها» یا «آقای قیچی» معروف است. دو حزب جنبش پنج ستاره و لیگ که با سیاست‌های ریاضتی مخالف هستند اعلام کرده‌اند با دولت کوتارلی در پارلمان مخالفت خواهند کرد. ایتالیا با 2.3 تریلیون یورو دومین کشور بزرگ مقروض در اتحادیه اروپاست. این کشور از زمان انتخابات

۴ مارس بدون دولت مانده است.

 

 

ارسال نظر