مشکلات «راخوی» در کسب رای اعتماد

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۴۶
مشکلات «راخوی» در کسب رای اعتماد

گروه جهان| طلا تسلیمی|

پارلمان اسپانیا اعلام کرده جمعه را به برگزاری جلسه رای اعتماد درباره دولتداری ماریانو راخوی نخست‌وزیر این کشور اختصاص داده است؛ جلسه‌یی که دولت 6 ساله راست میانه را در مادرید تهدید می‌کند و به آشفتگی سیاسی در جنوب اروپا می‌افزاید. جلسه رای اعتماد که زمان‌بندی اجرای آن دوشنبه اعلام شد، به درخواست حزب اپوزیسیون سوسیالیست و پس از آن برگزار می‌شود که یک دادگاه اسپانیا شماری از اعضای حزب حاکم مردم را در پرونده فساد متهم دانست. مخالفان دولت کنونی در مادرید که بیشتر از حزب سوسیالیست هستند، تصور می‌کنند که می‌توانند آرای کافی را برای برکناری راخوی از نخست‌وزیری به دست آورند.

به گزارش فایننشال‌تایمز، پس از شکست برنامه دو حزب جنبش پنج ستاره و لیگ برای تشکیل دولت در ایتالیا که به افزایش بهره‌وری اوراق قرضه این کشور منجر شد، برگزاری جلسه رای اعتماد به دولت راخوی آشفتگی‌ها در جنوب اروپا را تشدید می‌کند. سرمایه‌گذاران و کارگزاران بازار مالی با نگرانی بحران سیاسی در ایتالیا را دنبال می‌کنند. در اسپانیا نیز باتوجه به اینکه قرار است جلسه رای اعتماد به دولت راخوی برگزار شود، سرمایه‌گذاران نگران چشم‌انداز سیاسی این کشور هستند. این نگرانی نمود خود را در بازار اوراق قرضه و بازار سهام اسپانیا نشان داده است. در معاملات اوایل هفته نرخ بهره‌وری اوراق قرضه 10ساله دولت اسپانیا افزایش یافت و در مقابل، ارزش شاخص اصلی بازار سهام اسپانیا در معاملات دوشنبه 0.5درصد کاهش یافت؛ این شاخص جمعه هم افت ارزشی 2.7درصدی را تجربه کرده بود.

اما تحلیلگران معتقدند جلسه رای اعتماد روز جمعه در اسپانیا به ‌اندازه شرایط موجود در ایتالیا مخرب نیست به این دلیل که احزاب اصلی اسپانیا بر سر چگونگی براندازی راخوی با یکدیگر توافق نظر ندارند. آنتونیو باروسو تحلیلگر در شرکت مشاوره تنئو اینتلجنس در این باره گفت: «دولت راخوی دست‌کم فعلا نجات خواهد یافت، اپوزیسیون در زمینه چگونگی خلاصی از او اتحاد چندانی ندارند.» راخوی پیش‌تر و در ماه ژوئن نیز توانسته از جلسه رای اعتماد پارلمان اسپانیا سربلند بیرون بیاید.

پارلمان اسپانیا پنج‌شنبه جلسه‌یی خواهد داشت درباره اینکه لازم است پدرو سانچز رهبر حزب سوسیالیست جایگزین راخوی شود یا خیر. سانچز معتقد است اسپانیا تنها با دولتی جدید می‌تواند شأن و منزلت دموکراسی خود را باز یابد. سانچر رای پیشبرد اهداف خود بایستی در روزهای آتی حمایت سیاسی حزب شهروندان را کسب کند که به‌طور فزاینده غیرمحتمل به نظر می‌رسد. انتخاب دیگر سانچز جلب حمایت اتحاد احزاب ملی‌گرای منطقه‌یی موسوم به «اتحاد فرانکشتاین» و حزب چپ افراطی پودموس (ما می‌توانیم) است.

آلبرت ریورا رییس حزب لیبرال شهروندان که دست‌کم در تئوری می‌تواند با آرای مورد نیاز برای تصویب چنین اقدامی عامل تغییر در دولت باشد، با این مساله که دولت اقلیت راخوی قدرت خود را از دست داده، موافق است؛ اما حزب شهروندان بیشتر به‌نبال برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است و از آنجایی که در نظرسنجی‌ها پیشتاز است می‌تواند در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام به پیروزی دست یابد. ریورا روز دوشنبه گفت: حزب شهروندان از نخست‌وزیری سانچز حمایت نمی‌کند، اما از رای عدم اعتماد به راخوی که با نیاز به برگزاری انتخابات زودهنگام همراه خواهد بود، حمایت خواهد کرد. او در مصاحبه با ال‌موندو برنامه سانچز را برای کسب قدرت از طریق مانوری سیاسی در پارلمان «غیرمسوولانه» توصیف کرد و گفت: «ما با پیشنهاد معرفی یک نخست‌وزیری جدید که تنها هدفش رسیدگی به خواسته‌های مردم باشد، موافقت خواهیم کرد.»

سانچز گفته پس از به قدرت رسیدن در نهایت انتخابات برگزار خواهد کرد اما تنها پس از آنکه «وضعیت سیاسی عادی» در اسپانیا برقرار و «زندگی نهادی» احیا شود و دستورکار سوسیالیستی پیش رفته باشد. ریورا که حزبش در نظرسنجی‌ها شرایط خوبی دارد، از برگزاری انتخابات زودهنگام سود می‌برد، اما سانچز که در رقابت عملکرد ضعیفی دارد، ترجیح می‌دهد برگزاری انتخابات را به زمانی دورتر در آینده موکول کند. اما رای عدم اعتماد به راخوی بدون حمایت حزب شهروندان هم ممکن خواهد بود، البته به این شرط که سوسیالیست‌ها حمایت حزب چپ افراطی پودموس و سه حزب کوچک منطقه‌یی را جلب کرده باشند. حزب شهروندان و حزب پی‌پی حاکم اتحاد احزاب کوچک منطقه‌یی را دولت فرانکشتاین می‌نامند به این دلیل که این اتحاد به دلیل اختلاف‌نظرهای شدید در دیدگاه‌های سیاسی به مسائلی همچون استقلال کاتالونیا توانایی اداره دولت را ندارد. راخوی هفته پیش در این باره گفت: «اداره دولت با چنین حمایتی ممکن نخواهد بود و او (سانچز) به‌خوبی از این مساله آگاه است.»

احزاب حامی استقلال کاتالونیا حمایت موقتی خود را از رای عدم اعتماد به دولت اعلام کرده‌اند؛ حزب پی‌ان‌وی ملی‌گراهای باسک گفته که این مساله را بررسی می‌کند، اما هیچ تضمینی نیست که دولت جدید با دستورکار باسک هماهنگ باشد.

یکی از عواملی که دولت کنونی اسپانیا را به بحران کشانده، تلاش‌های منطقه کاتالونیا برای استقلال در چند ماه‌ گذشته بوده است. اما آنچه سبب شد دولت راخوی به چالش کشیده شود، رای دادگاه اسپانیا به محکومیت شماری از اعضای حزب او در پرونده سوء‌استفاده از اموال غیرقانونی بود.

 

ارسال نظر