انتخابات ریاست‌ جمهوری کلمبیا به دور دوم کشیده شد

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۷۴

گروه جهان|

کاندیدای جناح راست کلمبیا موفق شد در دور نخست انتخابات این کشور که روز یک‌شنبه برگزار شد به پیروزی دست یابد اما به حدنصاب لازم برای تکیه بر کرسی ریاست‌جمهوری نرسید و انتخابات به دور دوم کشیده شد. پیروزی او می‌تواند باعث به خطر افتادن توافق صلح دولت قبلی این کشور با چریک‌های فارک شود.

به گزارش رویترز، این نخستین انتخابات از زمان امضای توافق صلح میان نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به فارک با دولت بوگوتا در 2016 محسوب می‌شود و قرار است دور دوم آن در 17ژوئن صورت بگیرد. دور نخست انتخابات با پیروزی ایوان دوکو 41ساله از جناح راست این کشور درحالی به پایان رسید که وی وعده داده تا توافق صلح با چریک‌های مارکسیست‌ را دگرگون کند و چریک‌های این گروه را به پرداخت جریمه و غرامت و در صورت امکان حبس مجبور کند. نفر دوم انتخابات گوستاوو پترو است که وعده داده تا نخبگان سیاسی و اقتصادی را از عرصه بیرون براند که زنگ خطری برای سرمایه‌گذاران در این کشور امریکای جنوبی محسوب می‌شوند.

براساس نتایج انتخابات از تمام حوزه‌های رای‌گیری، دوکو 39.1درصد آرا و پترو 25.1درصد آرا را از آن خود کردند. این نخستین‌‌بار در تاریخ مدرن کلمبیاست که یک کاندیدای چپگرا موفق شده تا در مقام دوم انتخابات ریاست‌جمهوری قرار بگیرد.

 سرجیو فاخاردو از چپ میانه با 23.8درصد آرا در مقام سوم قرار گرفت اما از حمایت نفر دوم این انتخابات سر باز زد و گفت: «رای‌دهندگان و حامیانش ایده‌های خود را داشته‌اند.» نفر اول انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا برای جلب نظر رای‌دهندگان در دور دوم باید موضع نرم‌تری را در مقابل فارک داشته باشد. پترو 58 ساله نیز باید نگرانی‌های مربوط به سیاست‌های اقتصادی خود را برطرف کند.

 

ارسال نظر